Penerapan Model Pembelajaran GOLD untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V SDN 4 Pangkajene

Penulis

  • Misbahuddin Darwis Universitas Negeri Makassar, Indonesia
  • Zaid Zainal Universitas Negeri Makassar, Indonesia
  • Kamaruddin Hasan Universitas Negeri Makassar, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v6i4.3072

Kata Kunci:

Learning Outcomes, Mathematics, GOLD Model Learning.

Abstrak

The problem in this research is low learning outcomes in mathematics for class V students based on results of observations. This research aims to application of the GOLD learning model to improve the mathematics learning process in data presentation material for class V students SDN 4 Pangkajene and determine in mathematics learning outcomes by applying the GOLD learning model. The approach is a qualitative approach where the results obtained are described with the type of classroom action research. The research results in the first cycle of teacher activity classified sufficient (C), student activity classified as sufficient (C) and student learning outcomes classified as sufficient (C). In cycle II teacher activities are classified sufficient (C), student activities are classified as sufficient (C) and the student learning outcomes is classified as sufficient (C). In cycle III, by correcting existing deficiencies, where teacher activity is classified as good (B), student activity is classified as good (B) and student learning outcomes is classified good (B). The conclusion of the research is that applying the GOLD learning model can improve the process and results of mathematics learning in data presentation material for class V students UPT SDN 4 Pangkajene Sidrap Regency.

Biografi Penulis

Misbahuddin Darwis, Universitas Negeri Makassar

Mahasiswa PGSD/FIP/Universitas Negeri Makassar

Zaid Zainal, Universitas Negeri Makassar

Dosen PGSD/FIP/Universitas Negeri Makassar

Kamaruddin Hasan, Universitas Negeri Makassar

Dosen PGSD/FIP/Universitas Negeri Makassar

Referensi

Asfar, I. F., Nur, A., Asfar, I. A., & Kasmawati, A. (2020). Model Pembelajaran GOLD (Guided, Organizing, Leaflet, Discovery). Jawa Barat: CV Jejak.

Halik, A., Ilmi, N., Faisal, M., & Fadillah, N. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Survey, Question, Read, Recite, Review (SQ3R) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Membaca Pemahaman Siswa Kelas IV. JIKAP PGSD, 6(2), 461-468.

Hendracita, N. (2021). Model Model Pembelajaran SD. Bandung: Tofani Multikreasi.

Israwaty, I., Hasan, K., & Rijal, M. (2021). Penerapan Pendekatan STEM (Science,Technology, Engineering, And Mathematics) : Pembangkit Listrik Sederhana Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa di Kelas IV UPT SD Negeri 193 Pinrang. Jurnal Publikasi Pendidikan, 1-4.

Kamaruddin, Halik, A., & Andarsumar, M. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Muatan IPA Tentang Siklus Air dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V UPTD SDN 75 Parepare. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 1(3), 230-238.

Lubis, Mhd. S. 2021. Belajar Dan Mengajar Sebagai Suatu Proses Pendidikan yang Berkemajuan. LITERASIOLOGI, 5(2), 95–105.

Lukman., Mukhlisa, N., & Mahmud, S. (2021). Analisis Motivasi Belajar Matematika Siswa di UPTD SD Negeri Se-Desa Mangki Kecamatan Cempa Kabupaten Pinrang. Jurnal Publikasi Pendidikan, 1-9.

Maryam M, St., Mukhlisa, N., & Rezky, D. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Probing Prompting dalam Meningkatkan Hasil Belajar Tentang Peran Ekonomi Siswa di Kelas V UPTD SD Negeri 46 Parepare. JUARA SD: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 1(2), 101-107.

Musfirah., Alfiana, N., & Shasliani. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Quizizz Terhadap Hasil Belajar Siswa Tentang Sifat-Sifat Benda di Kelas V SD. Jurnal Pendidikan & Pembelajaran Sekolah Dasar, 2(2), 356-361.

Nurdin, I., & Hartati, S. (2019). Metodologi Penelitian Sosial. Surabaya: Media Sahabat Cendekia.

Pasinggi, Y. S., & Zainal, Z. (2018). Pendidikan Matematika 1: Bilangan, Faktor dan Kelipatan Persekutuan. Makassar: Badan Penerbit Universitas Negeri Makassar.

Rahmiati., Musdi., Fauzi. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Berbasis Discovery Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Kelas VIII SMP. Jurnal Mosharafa, 6(2), 267-272.

Salim., Rasyid, I., Haidir. (2019). Penelitian Tindakan Kelas. Medan: Perdana Publishing.

Sari, S.P., Aprilia, S., & Khalifatussadiah. (2020). Penggunaan Metode Make A Match Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SD. Educational Journal of Elementary School, 1(1), 19-24.

Sumaya, A., Israwaty, I., & Ilmi, N. (2021). Penerapan Pendekatan STEM Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar di Kabupaten Pinrang. Pinisi Journal Of Education, 1(2), 217-223

Diterbitkan

2024-03-05

Terbitan

Bagian

Articles

Citation Check