Penerapan Speed Reading untuk Meningkatkan Hasil Membaca Kelas V SD 53 Pabbambaeng Kabupaten Bulukumba

Penulis

  • Sitti Jauhar Universitas Negeri Makassar, Indonesia
  • Muhammad Amran Universitas Negeri Makassar, Indonesia
  • Andi Nurul Azizah Universitas Negeri Makassar, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v6i3.3094

Kata Kunci:

Implementation of Method, Reading Learning Outcame, Speed Reading.

Abstrak

The problem this research is the low results of learning read students. The formulation the problem in this study, can tapplication the speed reading method improve reading learning outcomes fifth grade students SDN 53 Pabbambaeng, Kindang District, Bulukumba Regency? The purpose this research is find out whether the application speed reading method can improve reading learning outcomes for fifth grade students at SDN 53 Pabbambaeng, Kindang District, Bulukumba Regency. This research approach is descriptive qualitative approach. This type of research is Classroom Action Research. The focus this research is 1) Application of the speed reading method, 2) Student learning outcomes. The subjects in this study were students class V at SDN 53 Pabbambaeng. The subjects this study were 32 students consisting 19 girls and 13 boys and 1 teacher. Data collection techniques using observation and tests and documentation. Data analysis techniques this study are data reduction, data description and conclusion. The results showed that there was increase. Cycle I achieved qualification Enough (C) and cycle II achieved the qualification Good (B). The conclusion this study is that applying the speed reading method can improve reading learning outcomes for fifth grade students at SDN 53 Pabbambaeng, Kindang District, Bulukumba Regency.

Biografi Penulis

Sitti Jauhar, Universitas Negeri Makassar

Dosen PGSD/FIP/Universitas Negeri Makassar

Muhammad Amran, Universitas Negeri Makassar

Dosen PGSD/FIP/Universitas Negeri Makassar

Andi Nurul Azizah, Universitas Negeri Makassar

Mahasiswa PGSD/FIP/Universitas Negeri Makassar

Referensi

Abdelrahman, M. S., & Bahsrah, M. S. 2014. The Effect of Speed Reading Strategies on Developing Reading Comprehension Among The 2nd Secondary Students in English Language. English Language Teaching.Inawati, Muhammad doni S. 2018. Kemampuan Membaca Cepat dan Pemahaman Siswa Kelas V SD Negeri Oku.

Ahmadi, F. 2010. Meningkatkan Minat Baca Siswa Sekolah Dasar dengan Metode Glenn Doman Berbasis Multimedia.

Anjani, B.P.2019. Penelitian Tindakan Kelas (Sebagai Upaya Peningkatan Kualitas Pembelajaran, Profesionalisme Guru dan Kompetensi Belajar Siswa). Yogyakarta: Budi Utama

Arikunto, Suhardjono, & Supriadi. 2015. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara

Devi & Triska. 2020. Penggunaan Metode Speed Reading Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa SD Islam Miftahus Shibyan Kecamatan Plosoklaten Kediri Triska Devi Dela Vania. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar.

Djamarah, S. B., & Zain, A. 2014. Strategi Belajar Mengajar. Rineka Cipta.

Kurniawati, Rikke. 2012. Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa di Surabaya. Jurnal Bahasa dan Sastra Indonesia Volume 01 Nomor 01 Tahun 2012.

Kusumawati, T.I., Hidayah, W.A. 2020. Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Metode Speed Reading Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas Iv Sd Negeri 064969 Kelurahan Sidorejo Hilir, Kecamatan Medan Tembung. Skripsi

Mualimah, E., & Usmaedi. 2018. Pengaruh Kebiasaan Membaca Terhadap Prestasi Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas V SDN Kubanglaban.

Mulyati. 2011. Terampil Berbahasa Indonesia. Bandung: Alfabeta.

Nurhadi, 2018. Membaca Cepat dan Efektif. Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Peraturan Pemerintah RI. 2003. Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Tahar.2019. Penerapan Metode Speed Reading untuk Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia SD Negeri 2 Manurunge Kecamatan Tanete Riattang Kabupaten Bone. Universitas Negeri Makassar. Skripsi.

Wedi. 2018. Konsep Dan Masalah Penerapan Metode Pembelajaran: Upaya Peningkatan Mutu Pembelajaran Melalui Konsistensi Teoritis-Praktis Penggunaan Metode Pembelajaran. Universitas Negeri Malang.

Wulan, Neneng Sri. 2014. Perkembangan Mutakhir Pendidikan Bahasa Indonesia: Kurikulum 2013 Sekolah Dasar. Mimbar Sekolah Dasar 1(2)

Diterbitkan

2023-10-02

Terbitan

Bagian

Articles

Citation Check