Penerapan Model Pembelajaran AIR untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V SDN 15 Pangkajene

Penulis

  • St Maryam M Universitas Negeri Makassar, Indonesia
  • Nur Ilmi Universitas Negeri Makassar, Indonesia
  • Nurhikmah Mansur Universitas Negeri Makassar, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v6i4.3112

Kata Kunci:

Learning Outcomes, Mathematics, AIR Model Learning.

Abstrak

The problem in this research is the low learning outcomes in mathematics subjects for class V students based on results of observations. This research aims to determine the process and outcomes of student learning the application of the AIR learning model data presentation material for class V students at SDN 15 Pangkajene. The approach used in this research is a qualitative approach where the results obtained are described in the form of narrative text with a type of classroom action research to improve the quality of the learning process. The research results in cycle I, teacher activities classified sufficient (C), student activities classified sufficient (C) and student learning outcomes classified sufficient (C). In cycle II, by making improvements to existing deficiencies there is an increase in the data obtained so that teacher activities are classified good (B), student activities are classified good (B) and student learning outcomes is classified good (B). The conclusion of the research is that applying the AIR learning model can improve the process and results of mathematics learning in data presentation material for class V students at UPT SDN15 Pangkajene Sidrap Regency.

Biografi Penulis

St Maryam M, Universitas Negeri Makassar

Dosen PGSD/FIP/Universitas Negeri Makassar

Nur Ilmi, Universitas Negeri Makassar

Dosen PGSD/FIP/Universitas Negeri Makassar

Nurhikmah Mansur, Universitas Negeri Makassar

Mahasiswa PGSD/FIP/Universitas Negeri Makassar

Referensi

Badawi, J. A., Pertiwi, R. P.M & Dewi, S. (2022). Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran AIR (Auditory Intellectually Repetition) Terhadap Hasil Belajar Matematika Pada Siswa Kelas IV SDN Nusa Tenggara. Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah (JURMIA), 2(2), 209-219.

Hasnah., Fajar., & Restu. (2022). Penerapan Model CTL Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pada Sumber Daya Alam Siswa Kelas IV UPT SDN 81 Pinrang. JIKAP PGSD, 6(1), 159-164.

Hayati, Rahmatul, M. & J. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Auditory, Intellectually, Repetition (AIR) untuk Meningkatkan Kemampuan Representasi Matematis Siswa. Jurnal Real Riset, 4(2), 180–190.

Hendracita, N. (2021). Model Model Pembelajaran SD. Bandung: Tofani Multikreasi.

Hidayati, A. N. (2023). Penerapan Model Pembelajaran AIR Berbasis Edutainment Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika. Journal of Education an Instruction, 6(1), 1-8.

Ilmi, N. (2022). Analisis Motivasi Belajar Mahasiswa Dalam Pembelajaran Daring Kampus V UNM Parepare. Jurnal Publikasi Pendidikan, 12(1), 60-66.

Jusrianti., Yulia., & Ilmi, N. (2021). Penerapan Metode Pembelajaran Preview, Question, Read, Reflect, Recite, Review (PQ4R) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Pinisi Journal Of Education, 1(1), 1-14.

Lukman., Mukhlisa, N., & Mahmud, S. (2021). Analisis Motivasi Belajar Matematika Siswa di UPTD SD Negeri Se-Desa Mangki Kecamatan Cempa Kabupaten Pinrang. Jurnal Publikasi Pendidikan, 1-9.

Manasikana, O. A., Af'ida, N., Mayasari, A & Siswant, B. E. (2022). Model Pembelajaran Inovatif dan Rancangan Pembelajaran Untuk Guru IPA SMP. Jombang: LPPM UNHASY Tebuireng Jombang.

Maryam M, St., Mukhlisa, N., & Rezky, D. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Probing Prompting dalam Meningkatkan Hasil Belajar Tentang Peran Ekonomi Siswa di Kelas V UPTD SD Negeri 46 Parepare. JUARA SD: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 1(2), 101-107.

Musfirah., Alfiana, N., & Shasliani. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Quizizz Terhadap Hasil Belajar Siswa Tentang Sifat-Sifat Benda di Kelas V SD. Jurnal Pendidikan & Pembelajaran Sekolah Dasar, 2(2), 356-361.

Mustika, H., & Kinanti, N. (2018). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Auditory, Intellectually, Repetition (AIR) Terhadap Kemampuan Komunikasi Ma tematika Siswa Di Kelas VIII SMP Negeri 1 Pasir Penyu. MES: Journal of Mathematics Education and Science,3(2), 153-158.

Nurdin, I., & Hartati, S. (2019). Metodologi Penelitian Sosial. Surabaya: Media Sahabat Cendekia.

Pasinggi, Y. S., & Zainal, Z. (2018). Pendidikan Matematika 1: Bilangan, Faktor dan Kelipatan Persekutuan. Makassar: Badan Penerbit Universitas Negeri Makassar.

Patta, R., Raihan, S., & Azmi, N. (2022). Pengaruh Penerapan Model Auditory, Intellectually, Repetition (AIR) Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Siswa. Nubin Smart Journal, 2(2), 51-67.

Salim., Rasyid, I., Haidir. (2019). Penelitian Tindakan Kelas. Medan: Perdana Publishing.

Sumaya, A., Israwaty, I., & Ilmi, N. (2021). Penerapan Pendekatan STEM Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar di Kabupaten Pinrang. Pinisi Journal Of Education, 1(2), 217-223.

Susanti., Ivoni., Lokaria, E., & Sintia, A. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Auditory, Intellectually, Repetition (AIR) Terhadap Hasil Belajar Kognitif Biologi Siswa SMAN 5 Lubuklinggau. Jurnal Pendidikan Biologi, 4(1), 145-141.

Diterbitkan

2024-03-05

Terbitan

Bagian

Articles

Citation Check