Pengaruh Pembelajaran PKn Terhadap Kesadaran Menaati Tata Tertib Siswa Kelas Tinggi SDN 166 Laburawung

Penulis

  • Ritha Tuken Universitas Negeri Makassar, Indonesia
  • Shasliani Shasliani Universitas Negeri Makassar, Indonesia
  • Irma Ati Mega Universitas Negeri Makassar, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v6i4.3124

Kata Kunci:

Civics Learning, High Class, Rules of Procedure.

Abstrak

This study aims to determine the effect of Civics Learning on Awareness of Obeying School Rules in UPTD SPF High Class students at SDN 166 Laburawung, Soppeng Regency. The approach taken is a quantitative approach to the type of research ex post facto. The type of sampling technique used was purposive sampling with a sample of 42 students. The data collection technique used is a questionnaire or a questionnaire. Data analysis used descriptive data analysis techniques and inferential data analysis techniques. Descriptive statistical results were obtained from the results of scoring and categorization through filling out a questionnaire on student perceptions about Civics learning and an awareness questionnaire on obeying the rules. The results of the analysis using a simple linear regression analysis hypothesis test showed a significant value <0.05 (0.008 <0.05) so that H0 was rejected and H1 was accepted. This it can be concluded that Civics learning has an effect on awareness of obeying school rules for UPTD SPF high school students at SDN 166 Laburawung, Soppeng Regency.

Biografi Penulis

Ritha Tuken, Universitas Negeri Makassar

Dosen PGSD/FIP/Universitas Negeri Makassar

Shasliani Shasliani, Universitas Negeri Makassar

Dosen PGSD/FIP/Universitas Negeri Makassar

Irma Ati Mega, Universitas Negeri Makassar

Mahasiswa PGSD/FIP/Universitas Negeri Makassar

Referensi

Alvira, S., Furnamasari, Y. F., Dewi, A. D. (2021). Pentingnya Pendidikan Kewarganegaraan Bagi Generasi Muda Sebagai Agent Of Change. Jurnal Pendidikan Tambusai. 5(3): 9201-9207.

Amin, F. M., Inra, A., Rani, I. G. (2016). Faktor Yang Mempengaruhi Siswa Melanggar Tata Tertib di Jurusan Bangunan SMK Negeri 1 Padang. Jurnal Cived Published. 1(1): 1-6.

Fawaid, M. M. (2017). Implementasi Tata Tertib Sekolah dalam Meningkatkan Karakter Kedisiplinan Siswa. Jurnal Civic Hukum. 2(1): 9-19.

Ghozali, I. (2017). Implementasi Tata Tertib Sekolah dalam Meningkatkan Karakter Kedisiplinan Siswa. Jurnal Civic Hukum. 2(1): 9-19.

Khasanah, U. (2021). Analisis Regresi. Yogyakarta: UAD Press.

Kurniati, Widodo R., Budiono. (2018). Peranan Guru PKN dalam Pembentukan Kedisiplinan Siswa di MAN Malang 1. Jurnal Civic Hukum. 3(2): 163-173.

Kurniawan R., Yuniarto B. (2016). Analisis Regresi Dasar dan Penerapannya. Jakarta: Kencana.

Ladaria, Y., H. (2020). Kajian Sosiologi tentang Tingkat Kesadaran Pendidikan Pada Masyarakat Desa Labuan Kapelak Kecamatan Banggai Selatan Kabupaten Banggai Laut. Jurnal Holistik. 13(2): 1-15.

Mabuka, O. (2021). Tata Tertib Sekolah Berperan Sebagai Pengendali Perilaku Siswa di SD Inpres Raja Kecamatan Morotai Selatan Barat. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan. 12(1): 61-68.

Pasaribu, A. M. N. (2020). Tes dan Pengukuran Olahraga. Banten: Yayasan Pendidikan dan Sosial Indonesia Maju.

Sarwono, J., Salim, H. N. (2017). Prosedur-Prosedur Populer Statistik untuk Analisis Data Riset Skripsi. Yogyakarta: Gava Media.

Surianti. (2018). Pengaruh Implementasi Tata Tertib Sekolah Terhadap Disiplin Murid Kelas IV di SDI Panggentungan Utara Kecamatan Somba Opu Kabupaten Gowa. Makassar: Universitas Muhammadiyah Makassar.

Suryani, I. (2020). Pengaruh Tata Tertib Sekolah terhadap Kedisiplinan Peserta Didik Kelas VIII di MTs Pattuku Kecamatan Bontocani Kabupaten Bone. Makassar: Universitas Islam Negeri.

Tuken, R. (2016). Peningkatan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran PKn Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Role Playing di Kelas VI SDN IV Kota Parepare. Jurnal Publikasi Pendidikan. 4(KTSP 2006): 123-124.

Diterbitkan

2024-03-05

Terbitan

Bagian

Articles

Citation Check