Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Concept Mapping Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar

Penulis

  • Mila Karmila Institut Turaea Indonesia
  • Lukman Lukman Institut Teknologi dan Kesehatan Permata Ilmu Maros
  • Wahyu Anugrah Manippi Institut Turatea Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v6i4.3289

Kata Kunci:

Concept Mapping, Learning, Model

Abstrak

This research aims to determine the influence of the Concept Mapping model on the social studies learning outcomes of class V students at Inpres Batu Karaeng Elementary School, Bantaeng Regency. This research uses experimental and control classes. This investigation provides treatment in the form of concept outline procedures in VA lessons and regular learning in VB subjects. The method of collecting information in this research was carried out using procedures, tests and documentation. The research data were analyzed using graphic factual examination and inferential factual examination methods. From the investigation that occurred, it can be seen that in the control group 18 students completed independently, namely 4 students who met the minimum completion requirements (KKM) and 14 students who did not complete it, while for the experimental class there were 16 students who met the KKM 70 and 2 students who not totaled from 18 students. The results of the independent t-test obtained a value of 0.000, smaller than the stipulated value of 0.05, so it can be concluded that the concept map model has an effect on learning outcomes, even though the average learning broadcast has no impact on social studies learning outcomes.

Referensi

A Putri, P. S. (2019). PERBEDAAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA ANTARA SISWA YANG DIAJAR DENGAN MENGGUNAKAN PETA PIKIRAN DAN PETA KONSEP BERBANTUAN AUTOGRAPH DI KELAS VIII SMP NEGERI 29 MEDAN T.A 2018/2019 (Doctoral dissertation, UNIMED).

Alviolita, M. K. A., Malaikosa, Y. M. L., & Zahrotin, A. (2023). Pengaruh model pembelajaran peta konsep untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada muatan materi IPA di SD Luqman Al Hakim Ngawi. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata, 4(2), 604-610.

Ariyanto, K. (2018). Karno Ariyanto: Implementasi Sistem Penataan Arsip IJIEM: Kajian Teori dan Hasil Penelitian Pendidikan.

B. Dole, Frumensius, Wahjoedi, and Nyoman Degeng. (2020). Kesulitan Guru Sekolah Dasar dalam Mengembangakan Pembelajaran IPS Berorientasi Pendidikan Karakter Berbasis Kearifan Lokal. Belantika Pendidikan Vol. 3 (1) : 16-23.

Dwijayani, N. M. (2019). Development of circle learning media to improve student learning outcomes. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1321, No. 2, p. 022099). IOP Publishing.

Dwiningrum, Dessy. (2015). Keefektifan Model Mind Mapping dalam Pembelajaran Menulis Puisi Pada Siswa Kelas III SD Negeri Pekauman 2 Kota Tegal. Skripsi.Universitas Negeri Semarang.

Faturrahman, Muhammad. (2015). Model-model Pembelajaran Inovatif. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Indriyani, R. (2019). IMPLEMENTASI PETA KONSEP UNTUK MEREDUKSI MISKONSEPSI PESERTA DIDIK PADA PEMBELAJARAN FISIKA MATERI HUKUM NEWTON (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).

Muri, Yusuf. (2015). Metode Penelitian: Kuantitatif, Kualitatif, dan Penelitian Gabungan. Jakarta: Prenamedia Group.

Nana Sudjana.( 2015). Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Sinar. Baru Algensindo.

Ningrum, S. N. (2018). IDENTIFIKASI KESULITAN BELAJAR DAN LANGKAH-LANGKAH PERBAIKANNYA PADA MATA PELAJARAN IPS SISWA KELAS V GUGUS I KECAMATAN LINGSAR TAHUN PELAJARAN 2018/2019 (Doctoral dissertation, Universitas Mataram).

Oktaviana, D., dan Haryadi. (2020). Kemampuan Penalaran Adaptif Melalui Model Reciprocal Teaching pada Logika Matematika dan Himpunan. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 5 (2) :124-130.

Sasmita, R., Murnivianti, L., & Novianti. (2022). Analisis Pemahaman Pembelajaran IPS pada Siswa Kelas VI Di SD Negeri 2 Tanjung Agung Timur. Jurnal Sekolah PGSD FIP UNIMED, 6(2), 48–57.

Saufi, M., & Riadi, A. (2017). Mengembangkan berpikir kreatif siswa melalui efektivitas pembelajaran Matematika menggunakan peta konsep. Lentera: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 12(1).

Sugiyanto. (2013). Model-model Pembelajaran Inovatif. Jakarta: Yuma.

Suyanto, dan Asep, Jihad. (2013). Menjadi Guru Profesional, Strategi Meningkatkan Kualifikasi dan Kualitas Guru di Era Global. Jakarta: Esensi Erlangga Group.

Diterbitkan

2024-03-05

Terbitan

Bagian

Articles