Manajemen Penilaian Hasil Belajar Ranah Kognitif Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan (PPKn) di Sekolah Dasar

Penulis

  • Akhmaliah Siti Nailan UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
  • Dedeh Sariah UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
  • Badrudin Badrudin UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v6i4.3314

Kata Kunci:

Assessment Management, Cognitive, Elementary school.

Abstrak

The description of management for assessing learning outcomes in the cognitive domain carried out by teachers is not optimal. It can be seen that teachers in carrying out cognitive assessments are only limited to final tests such as daily tests, Mid-Semester Summative (STS), Final Semester Summative (SAS) and End-of-Year Summative (SAT). The aim of this research is to describe the management of assessing student learning outcomes in the cognitive domain in Civics subjects starting from planning, organizing, implementing, reporting and archiving. The research approach used is a qualitative research approach using qualitative descriptive research methods. Data collection techniques include observation, interviews and documentation. With the research population in class IV SDIT Kayyatal Jihaaz, totaling 17 people. The results of the research showed that the average PPKn score in class IV at SDIT Kayyatal Jihaaz was 86.8, which was classified as very high. This is because it is influenced by two factors, namely internal factors and external factors. The steps in cognitive assessment management are planning, organizing, implementing, monitoring and archiving.

Biografi Penulis

Akhmaliah Siti Nailan, UIN Sunan Gunung Djati Bandung

PascaSarjana Manajemen Pendidikan Islam, UIN Sunan Gunung Djati Bandung

Dedeh Sariah, UIN Sunan Gunung Djati Bandung

PascaSarjana Manajemen Pendidikan Islam, UIN Sunan Gunung Djati Bandung

Badrudin Badrudin, UIN Sunan Gunung Djati Bandung

PascaSarjana UIN Sunan Gunung Djati Bandung

Referensi

Arikunto, S. (2015). Prosedur Penelitian suatu Pendekatan Praktik. Rineka Cipta.

Ariyanti, E., & Bhakti, Y. . (2020). Perbandingan Bentuk Tes Pilihan Ganda dan Teknik Penskoran Terhadap Reliabilitas Tes Mata Pelajaran Kimia. Titian Ilmu: Jurnal Ilmiah Multi Sciences, 12(2), 66–76.

Asrul, R. A. . (2015). Evaluasi Pembelajaran. Cita Pustaka Media.

Barokah, M. (2019). Baroka. Al-Idarah: Jurnal Kependidikan Islam, 9(2), 159–179.

Budiono, A. N., & Hatip, M. (2023). Asesmen Pembelajaran Pada Kurikulum Merdeka. Jurnal Axioma: Jurnal Matematika dan Pembelajaran, 8(1).

Fahmi, Y. K., & Alamsyah. (2019). Analisis Pengelolaan Arsip Terhadap Persiapan Penilaian Akreditasi di SMP Negeri 12 Kota Tegal. E-Jurnal UNDIP, 1(1).

Fitriani, S., & Satriyani, F. Y. (2022). Analisis Penilaian Hasil Belajar Siswa Kelas III SD Negeri Kuningan Barat 01 Pagi pada Pembelajaran Daring. Jurnal IDEAS: Pendidikan, Sosial, dan Budaya, 8(1), 221–228. https://doi.org/10.32884/ideas.v8i1.666

Gunawan, I., & Palupi, A. R. (2013). Revisi Taksonomi Bloom Ranah Kognitif Kerangka Landasan untuk Pembelajaran. Premiere Educandum: Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, 1(1), 1–20.

Hamzah, Sukardi, & Surmilasari, N. (2022). Analisis Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Pkn Materi Hak Dan Kewajiban Kelas V Sd Negeri 35 Palembang. ANTHOR: Education and Learning Journal, 1(3), 157–161.

Hasbi, R. (2023). Upaya Meningkatkan Kemampuan Guru dalam Menyusun Laporan Hasil Belajar Melalui Program In House Training di SMP Negeri 11 Muara Teweh Tahun Pelajaran 2021/2022. Anterior Jurnal, 22(1), 59–64.

Indrastoeti, J., Poerwanti, S., & Winarni, R. (2021). Pelatihan dan Pendampingan Merancang Instrumen Assessment For Learning Berbasis Portofolio Pada Guru-Guru Sekolah. Jurnal Widya Laksana, 10(1).

Izzati, N. (2020). Pengaruh Penerapan Program Remedial dan Pengayaan Melalui Pembelajaran Tutor Sebaya Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. EduMa, 4(1), 157.

Magdalena, I., Oktavia, D., & Nurjamilah, P. (2021). Analisis Evaluasi Sumatif Dalam Pembelajaran Tematik Siswa Kelas VI SDN Batujaya di Era Pandemi Covid-19. ARZUSIN, 1(1), 137–150.

Magdalena, I., Syhaibah, E., Mahardika, G., Latifah, U., & Hothimah, R. . (2023). Analisis Penilaian Portofolio Dalam Penilaian Hasil Belajar IPA Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Sosial dan Konseling, 1(2), 45–48. https://jurnal.ittc.web.id/index.php/jpdsk

Malikah, S., Winarti, W., Ayuningsih, F., Nugroho, M. R., Sumardi, S., & Murtiyasa, B. (2022). Manajemen Pembelajaran Matematika pada Kurikulum Merdeka. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(4), 5912–5918. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i4.3549

Mania, S., Rasyid, M. R., Mulyani, S., Indasari, N., Wahyuni, W., & Juliati, J. (2019). Manajemen Penilaian Pendidikan Anak Usia Dini Pada Satuan Paud. NANAEKE: Indonesian Journal of Early Childhood Education, 2(2), 135. https://doi.org/10.24252/nananeke.v2i2.11679

Marlina, L., & Sholehun. (2021). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Hasil Belajar Bahasa Indonesia pada Siswa Kelas IV SD Muhammadiyah Majaran Kabupaten Sorong. Jurnal Keilmuan, Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 2(1), 66–74. https://unimuda.e-journal.id/jurnalbahasaindonesia/article/download/952/582

Maut, W. O. A. (2022). Asesmen Diagnostik dalam Implementasi Kurikulum Merdeka (IKM) di SD Negeri 1 Tongkuno Kecamatan Tongkuno Kabupaten Muna Sulawesi Tenggara. DIMAS: Jurnal Pendidikan Masyarakat dan Pengabdian, 2(4), 1305–1312.

Mujiburrahman, M., Kartiani, B. S., & Parhanuddin, L. (2023). Asesmen Pembelajaran Sekolah Dasar Dalam Kurikulum Merdeka. Pena Anda: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 1(1), 39–48. https://doi.org/10.33830/penaanda.v1i1.5019

Munif, A. (2017). Penilaian Pembelajaran Bahasa Arab. Fakultas Tarbiyah UIN Sunan Kalijaga.

Mustafa, P. S., & Masgumelar, N. K. (2022). Kajian Review: Pengembangan Instrumen Penilaian Sikap, Pengetahuan, dan Keterampilan dalam Pendidikan Jasmani dan Olahraga. Biormatika: Jurnal Ilmiah Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, 8(1), 31–49.

Pratiwi, E. I., Ismanti, S. P., Zulfa, R. F., Jannah, K., & Fauzi, I. (2023). Impresi Kurikulum Merdeka Belajar Terhadap Pembelajaran SD/MI. Al-Ibanah: Jurnal Keislaman, Kemasyarakatan, dan Pendidikan, 8(1), 1–11.

Primasari, I. F. N. D., Marini, A., & Sumantri, M. S. (2021). Analisis Kebijakan Dan Pengelolaan Pendidikan Terkait Standar Penilaian Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(3), 1479–1491. https://jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/956

Ruwaida, H. (2019). Proses Kognitif dalam Taksonomi Bloom Revisi: Analisis Kemampuan Mencipta (C6) pada Pembelajaran Fikih di MI Miftahul Anwar Desa Banua Lawas. Al-Madrasah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 4(1), 1–26.

Suparjan, P. W., & Heru Purnomo. (2023). Aktivitas Hasil Belajar Siswa Dalam Implementasi Kurikulum Merdeka Pada Pelajaran Matematika Di Sekolah Dasar. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(3), 1671–1685. https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i3.1489

Utami, D. P., Melliani, D., Maolana, F. N., Marliyanti, F., & Hidayat, A. (2021). Iklim Organisasi dalam Perspektif Ekologi. JIP: Jurnal Inovasi Penelitian, 1(12).

Diterbitkan

2024-03-05

Terbitan

Bagian

Articles

Citation Check