Pengembangan Tes Diagnostik Untuk Materi Gaya Pembelajaran IPA Kelas IV SD Daarul Qur’an International

Penulis

  • Pebrisa Amrina Institut Daarul Qur'an Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v7i1.3464

Kata Kunci:

Science Learning, Diagnostic Test, Misconception, CRI

Abstrak

This research is caused by students' obstacles in understanding science learning materials. This problem must be solved through diagnostic testing. One of the problems identified is due to misconceptions, which are introduced as misconceptions. These misconceptions can be identified by using a tool called Confidence Response Index (CRI), which detects misconceptions and lack of understanding among students. The purpose of this study was to develop a diagnostic tool and a valid CRI test model for elementary school students. This research is a development research using the 4-D model. The stages of this research consisted of planning, designing, developing, and disseminating. Dissemination was not continued in this study. The research found that the implementation of diagnostic tests and CRI obtained the results, namely the validation sheet of the lesson plan by the validator according to the criteria of very valid, the validation sheet of the learning outcomes test by the validator the criteria of a very valid category, the instrument sheet assessing the validity of diagnostic test questions with CRI by the validator with the valid category. Diagnostic tests using CRI obtained results explain almost every question students have misconceptions.

Biografi Penulis

Pebrisa Amrina, Institut Daarul Qur'an Jakarta

Mahasiswa Institut Daarul Qur’an Jakarta

Referensi

Annisa, R., Astuti, B., & Mindyarto, B. N. (2019). Tes Diagnostik Four Tier untuk identifikasi pemahaman dan miskonsepsi siswa pada materi gerak melingkar beraturan. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Keilmuan (JPFK), 5(1), 25. https://doi.org/10.25273/jpfk.v5i1.3546

Faizah, K. (2016). Miskonsepsi Dalam Pembelajaran IPA: Vol. VIII (Issue 1).

Helinda, A. (2015). Analisis Miskonsepsi Tentang Gaya Dan Gerak Pada Siswa Kelas IV SDN Jember Lor 02 Tahun Pelajaran 2014/2015. Jurnal Kependidikan Universitas Jember Digital Repository .

Hermita, dkk. (2016). Identifikasi miskonsepsi pada materi listrik statis pada mahasiswa calon guru sekolah dasar. Prosiding seminar nasional pendidikan dasar, Vol. 1, hlm 335- 338.

Jauharin Farda, U., Binadja, A., Purwanti, E., & Artikel, I. (2016). Validitas Pengembangan Bahan Ajar Bervisi SETS . http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jpe

Khoiriyah, A. F. (2018). Identifikasi Miskonsepsi Siswa Dengan Menggunakan Metode Certainty Of Respense Index (CRI) Materi Gaya Dan Gerak Kelas IV MI Nurul Huda Di Ponerogo. Central Library Of Maulana Malik Ibrahim State Islamic University Of Malang.

Laksana, D. N. L. (2016). Miskonsepsi dalam materi IPA sekolah dasar. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia), 5(2), 166-175. https://doi.org/10.23887/jpiundiksha.v5i2.8588

Mahmudah, R., Pramudya, Y., & Sulisworo, D. (2016). Analisis Validitas Butir Soal Certainty of Respons Index (CRI) untuk Identifikasi Miskonsepsi Materi Tata Surya dan Fenomena Astronomi. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Sains (pp. 579-587). Google Scholar

Munawaroh, F., & Falahi, M. D. (2016). Identifikasi Miskonsepsi Siswa SDN Kemayoran I Bangkalan pada Konsep Cahaya Menggunakan CRI (Certainty Of Response Index). Jurnal Pena Sains Vol, 3(1), 69-76. https://ecoentrepreneur.trunojoyo.ac.id/penasains/ article/view/1770

Nasution, R. H., Wijaya, T. T., Jaya, M., Putra, A., Hermita, N., Studi, P., Guru, P., & Dasar, S. (2021). Analisis Miskonsepsi Siswa SD pada Materi Gaya dan Gerak. In Journal of Natural Science and Integration (Vol. 4, Issue 1).

Ngurah, D., & Laksana, L. (2016). Miskonsepsi Dalam Materi IPA Sekolah Dasar 5(2).

Nurfiyani, Y., Putra, M. J. A., & Hermita, N. (2020). Analisis Miskonsepsi Siswa SD Kelas V Pada Konsep Sifat-sifat Cahaya. Journal of Natural Science and Integration, 3(1), 77-86. http://dx.doi.org/10.24014/jnsi.v3i1.930 3

Renitasri, R., Firman, F., & Efendi, J. (2021). Pengembangan Model Instrumen Tes Diagnostik Bentuk Two-Tier untuk Siswa Sekolah Dasar. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 3(4), 2351–2358. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i4.1211

Rizki H.,,Tommy T.,M, Jaya A.,& Neni (2021). Analisis Miskonsepsi Siswa SD pada Materi Gaya dan Gerak. Journal of Natural Science and Integration p-ISSN: 2620-4967|e-ISSN: 2620-5092 Vol. 4, No. 1, April 2021, Hal 11-21

Rochim, F. N., Munawaroh, F., Yuniasti, A., Wulandari, R., Ahied, M., & Ipa, P. P. (2019). Identifikasi Profil Miskonsepsi Siswa Pada Materi Cahaya Menggunakan Metode Four Tier Test dengan Certainty Of Response Index (CRI). In Natural Science Education Reseach (Vol. 2, Issue 2).

Setiawan, I. C. &, & Kurniawati, W. (n.d.). Pengembangan Soal Tes Diagnostik Four-Tier untuk Mengidentifikasi Miskonsepsi dalam Materi Energi pada Siswa Kelas 4 di Sekolah Dasar.

Suparno, Paul. (2013). Miskonsepsi dan Perubahan Konsep dalam Pendidikan Fisika. Jakarta: PT.Grasindo

Yolanda, Y. (2021). Penerapan Modul Penilaian Miskonsepsi IPA Materi Suhu dan Kalor Terintegrasi CRI (Certainly Of Response Index) Melalui Metode Blended Learning. Jurnal Inovasi Penelitian Dan Pembelajaran Fisika, 2(2), 74. https://doi.org/10.26418/jippf.v2i2.48156

Yuliati, Y. (2017). Miskonsepsi Siswa Pada Pembelajaran IPA Serta Remediasinya 2(2), 50–58.

Yuniarti, E., Bahar, A., & Studi Pendidikan Kimia Jurusan PMIPA FKIP, P. (2020a). Analisis Miskonsepsi Siswa Pada Materi Konsep Redoks Menggunakan Certainty Of Response Index (CRI) dI SMA Negeri 9 Kota Bengkulu Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Kimia, 4(1), 69–82.

Diterbitkan

2024-04-01

Terbitan

Bagian

Articles