Penerapan Media Video dalam Pembelajaran Teks Hikayat Kelas X SMAN 11 Semarang

Penulis

  • Salma Salshabella Nur Hamida Universitas PGRI Semarang
  • Asropah Universitas PGRI Semarang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v7i1.3511

Kata Kunci:

Media Video, Pembelajaran, Hikayat.

Abstrak

The aim of this research is to analyze the application of video media in teaching saga texts for class X SMA. The research method is qualitative, while the data analysis steps include firstly data collection, secondly data reduction, thirdly data presentation, and fourthly drawing conclusions. The results of the research include the first application of video media in learning saga texts carried out in three stages, namely the preparation stage starting with the researcher seeing directly the process of learning the saga text material, the implementation stage here includes preliminary, content and closing activities and reflection is a process to find out learning success, the intended success is the success of students understanding of the material being studied. The second evaluation of video media in learning saga texts showed that more students had higher KKM scores when learning was implemented using video media. The three obstacles include external obstacles, including limited time and internal obstacles, including the existence of students who are not yet motivated to participate in learning seriously.

Biografi Penulis

Salma Salshabella Nur Hamida, Universitas PGRI Semarang

Mahasiswa PPG/Pendidikan Bahasa Indonesia/Universitas PGRI Semarang

Asropah, Universitas PGRI Semarang, Indonesia

Dosen Pendidikan Bahasa Indonesia/Universitas PGRI Semarang

Referensi

Berliannisa, F. (2023). Penggunaan Media Ajar Video dalam Pembelajaran Teks Hikayat Kelas X SMA. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Metalingua, 8(1), 50–55.

Destarina, D., Arifin, M., & Noermanzah. (2022). Pelaksanaan Evaluasi Pembelajaran Teks Hikayat Selama Masa Pandemi COVID-19 Pada Siswa Kelas X SMA Negeri 6 Kota Bengkulu 1. Jurnall Ilmiah Korpus, 6(3), 334–341.

Hardani, Maret, U. S., Andriani, H., Sukmana, D. J., Mada, U. G., Hardani, S.Pd., M. S., Nur Hikmatul Auliya, G. C. B., Helmina Andriani, M. S., Fardani, R. A., Ustiawaty, J., Utami, E. F., Sukmana, D. J., & Istiqomah, R. R. (2020). Metode Penelitian Kualitatif & Kuantitatif. Yogyakarta: Pustaka Ilmu Group.

Haryono, D. (2018). Meningkatkan Kemampuan Teknik Lompat Jauh Gaya Jongkok Dengan Menggunakan Alat Bantu Tali Rintangan. Jurnal Wahana Pendidikan, 5(1), 1–9.

Hasminur, Charlin, & Sinaga, M. (2024). Efektivitas Penggunaan Video Stop Motion Dalam Menentukan Nilai Sebagai Implementasi Pembelajaran Teks Hikayat. Jurnal Ilmu Pendidikan, 7(1), 112–125.

Hrp, N. A., Masruroh, Z., Saragin, S. Z., Hasibuan, R., Simamora, S. S., & Toni. (2022). Buku Ajar Belajar dan Pembelajaran. Bandung: CV. Widina Media Utama.

Kusumasari, M., Ripai, A., Harijanti, S., & Utama, S. F. W. (2023). Analisis Nilai-nilai Teks Hikayat Indera Bangsawan dan Pembelajarannya Kelas X. Journal On Teacher Education, 5(1), 455–465.

Lestari, K., Sulissusiawan, A., & Wartiningsih, A. (2019). Penerapan Model Discovery Learning Dengan Media Audio Visual Untuk Meningkatkan Pembelajaran Pengembangan Hikayat Menjadi Cerpen. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 8(2), 1–10.

Magdalena, I., Wahyuni, A., & Hartana, D. D. (2020). Pengelolaan Pembelajaran Daring Yang Efektif Selama Pandemi Di Sdn 1 Tanah Tinggi. EDISI : Jurnal Edukasi Dan Sains, 2(2), 366–377.

Maulida. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Untuk Meningkatkan Keaktifan Dan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Materi Nilai-Nilai Hikayat Kelas X A BRCF SMK Negeri 3 Banjarmasin. Jurnal Ilmiah Kependidikan, 17(2), 10–16.

Pagarra, H., Syawaluddin, A., Krismanto, W., & Sayidiman. (2022). Media Pembelajaran. Makassar: Badan Penerbit UNM.

Rahman, A. A., & Nasryah, C. E. (2019). Evaluasi Pembelajaran. Ponorogo: Uwais Inspirasi Indonesia.

Rosita, F. Y., & Achsani, F. (2019). Kemampuan Menceritakan Video Hikayat Abu Nawas Siswa Kelas X Ipa 1 Man 1 Surakarta Melalui Keterampilan Menulis. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 8(2), 103–108.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Wuryani, T., Wismanto, A., Sudiyati, & Fahmy, Z. (2023). Pembelajaran Berdiferensiasi Teks Hikayat Pada Peserta Didik Sma/Smk Di Semarang. Jurnal Kajian, Penelitian Dan Pengembangan Kependidikan, 14(2), 173–178.

Yuliah, E. (2020). Implementasi Kebijakan Pendidikan The. Jurnal At-Tadbir: Media Hukum Dan Pendidikan, 30(2), 129–153.

Diterbitkan

2024-04-01

Terbitan

Bagian

Articles