Penerapan Media Ular Tangga dalam Pembelajaran Matematika

Penulis

  • Afenstya Happy Kharismatika Universitas PGRI Semarang, Indonesia
  • Khusnul Fajriah Universitas PGRI Semarang, Indonesia
  • Lilik Puji Rahayu SD Supriyadi 02 Semarang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v7i1.3519

Kata Kunci:

Media Pembelajaran, Ular Tangga, Pembelajaran, Tradisional, Matematika

Abstrak

The aim of the research is to evaluate the impact of using this media on students' understanding of mathematical concepts and learning motivation. The research method used is analysis using descriptive qualitative methods. The implications of this research highlight the importance of using interactive media in improving mathematics learning outcomes at the initial level of basic education. This study evaluates the effectiveness of implementing snakes and ladders media in mathematics learning for grade 1 elementary school students. Through a descriptive analysis approach, this research observed an increase in understanding of mathematical concepts and students' level of learning motivation. The results show that the use of snakes and ladders media makes a significant positive contribution to students' understanding of mathematical concepts and learning motivation compared to conventional methods.

Biografi Penulis

Afenstya Happy Kharismatika, Universitas PGRI Semarang

Mahasiswa PPG Pendidikan Sekolah Dasar Universitas PGRI Semarang

Khusnul Fajriah, Universitas PGRI Semarang

Dosen Pendidikan Profesi Guru Sekolah Dasar/Universitas PGRI Semarang.

Lilik Puji Rahayu, SD Supriyadi 02 Semarang

Guru Kelas 1 SD Supriyadi 02

Referensi

Arsyad,Azhar.1997.”Metode Pengajara”.Jakarta: PT Raja Grafindo

Hamidah, H. (2021). Upaya Meningkatkan kemampuan berbicara melalui Penggunaan Kartu Bergambar di Kelompok B Taman Kanak-kanak Negeri I Banda Aceh. Serambi Konstruktivis, 3(1), 170-177.

Hardani, Maret, U. S., Andriani, H., Sukmana, D. J., Mada, U. G., Hardani, S.Pd., M. S., Nur Hikmatul Auliya, G. C. B., Helmina Andriani, M. S., Fardani, R. A., Ustiawaty, J., Utami, E. F., Sukmana, D. J., & Istiqomah, R. R. (2020). Metode Penelitian Kualitatif & Kuantitatif. Yogyakarta: Pustaka Ilmu Group.

Magdalena, I., Wahyuni, A., & Hartana, D. D. (2020). Pengelolaan Pembelajaran Daring Yang Efektif Selama Pandemi Di Sdn 1 Tanah Tinggi. EDISI : Jurnal Edukasi Dan Sains, 2(2), 366–377.

Mahdalena dkk. 2024. “Pelatihan Pembuatan Sistem Informasi Penerimaan Siswa/i Baru Berbasis Web”. Pengabdian kepada Masyarakat Nusantara (JPkMN). Vol. 5 No. 1, 2024

Maulana,Irvan.2019.”Analisis Metode Card Sort Dalam Pembelajaran Mufradat Berbasis Pendekatan Kognitif”.Jurnal Lughawiyah , Vol 2 No 1.

Misbhah. 2020. “Permainan Ludo untuk Meningkatkan Keterampilan KolaborasiSiswa dalam Pembelajaran Matematika”. International Journal of Elementary Education. Volume 4, Number 2

Ningsih, S. K et al. (2022). Analisis Kesulitan Belajar Matematika Pada Siswa Kelas II Sekolah Dasar. Berajah Journal, 2(1), 44-48. https://doi.org/10.47353/bj.v2i1.48.

Puspitasari N. 2018. “Peningkatan Collaboration Skill Siswa sebagai Kecakapan Abad 21 Melalui Pembelajaran Model Cooperative Learning Tipe Team Accelerated Instruction (Tai) Mata Pelajaran IPA di SD Negeri Kotagede 1”. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 38(7), 2767–3780.

Smith, J. (2023). Penerapan Media Ular Tangga dalam Pembelajaran Matematika: Suatu Tinjauan dari Sudut Pandang Guru. Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 3-10.

Subiarto, S. (2021). Penggunaan Media Pohon Akar Pangkat Tiga (Pakar Pati) untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis pada Pembelajaran Matematika. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 5(2), 587-606. https://doi.org/10.26811/didaktika.v5i2.252

Suciati, K., B., M., & Sugiman. (2019). The Single-Case Research of Coastal Contextual Learning Media on the Understanding of Numbers Counting Operation Concept. International Journal of Instruction, 12(3), 681–698. https://doi.org/ttps://doi.org/10.29333/iji.2019.12341a2018040106

Walidin, W., Idris, S., & Tabrani ZA. (2015). Metodologi Penelitian Kualitatif & Grounded Theory. Banda Aceh: FTK Ar-Raniry Press.

Yuliah, E. (2020). Implementasi Kebijakan Pendidikan The. Jurnal At-Tadbir: Media Hukum Dan Pendidikan, 30(2), 129–153.

Diterbitkan

2024-04-01

Terbitan

Bagian

Articles

Citation Check