Analisis Proses Pembelajaran IPS Melalui Media Whatsapp Di Sekolah Dasar

Penulis

  • Silfa Fatmawati Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Muhammadiyah Sukabumi, Indonesia
  • Arsyi Rizqia Amalia Pendidikan Guru Sekolah Dasar, FKIP, Universitas Muhammadiyah Sukabumi, Indonesia
  • Iis Nurasiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, FKIP, Universitas Muhammadiyah Sukabumi, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v3i2.663

Kata Kunci:

Elementary School, Social Studies Learning, WhatsApp

Abstrak

The purpose of this study was to describe and obtain information about the social studies learning process through WhatsApp media in grade 5 elementary schools. The research method uses descriptive qualitative because the aim is to analyze a problem that occurs. Qualitative research does not have the character of testing or rejecting a hypothesis, but tends to find new problems. In this study, it involved class 5 D homeroom teachers and 39 students of class 5 D at SDN Dewi Sartika CBM. The data collection technique uses primary data in the form of interviews and secondary data in the form of questionnaires and documentation in the form of photos and screenshot of social studies learning process carried out through WhatsApp media. The data analysis technique uses the stages of data reduction (data reduction), data presentation (data display) and drawing conclusions (conclusing drawing / verification). The result of this research is that learning conducted through WhatsApp is quite effective.

Biografi Penulis

Silfa Fatmawati, Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Muhammadiyah Sukabumi

Mahasiswa PGSD FKIP Universitas Muhammadiyah Sukabumi

Arsyi Rizqia Amalia, Pendidikan Guru Sekolah Dasar, FKIP, Universitas Muhammadiyah Sukabumi

Dosen PGSD FKIP Universitas Muhammadiyah Sukabumi

Iis Nurasiah, Pendidikan Guru Sekolah Dasar, FKIP, Universitas Muhammadiyah Sukabumi

Dosen PGSD FKIP Universitas Muhammadiyah Sukabumi

Referensi

Andika, P. (2017). Pemanfaatan Aplikasi WhatsApp Dalam Media Pembelajaran di UIN Ar-rainy Banda Aceh. Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi, 1, 122–133.

Anggito, A., & Setiawan, J. (2018). METODOLOGI PENELITIAN KUALITATIF (E. D. Lestari, ed.). Sukabumi: CV Jejak.

Dartana, Hartini, S., & Rosyadi. (2019). Pengaruh Metode Pembelajaran Talking Stick Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematika Siswa. Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 4(1), 1–8.

Fakhrudin, A. (2014). Urgensi Pendidikan Nilai untuk Memecahkan Problematika Nilai dalam Konteks Pendidikan Persekolahan. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 12(1), 79–96.

Fitri, N. L. (2019). Pemanfaatan Grup WhatsApp Sebagai Media Informasi Proses Belajar Anak diKB Pertama Bunda. Indonesian Journal of Early Chilhood Islamic Education, 3(2), 151–166.

Iskandar, R. (2020). Penggunaan Grup WhatsApp Sebagai Media Pembelajaran Terhadap Peserta Didik DTA At-Tawakal Kota Bandung. Jurnal Comm-Edu, 3, 97–101.

Kartikawati, S., & Pratama, H. (2017). Pengaruh Penggunaan WhatsApp Massanger Sebagai Mobile Learning Terintegrasi Metode Group Investigation Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis. JUPITER (Jurnal Pendidikan Teknik Elektro), 2 (September), 33–38.

Mulyani, F. (2009). KONSEP KOMPETENSI GURU DALAM UNDANG-UNDANG NOMOR 14 TAHUN 2005 TENTANG GURU DAN DOSEN ( Kajian Ilmu Pendidikan Islam ). Jurnal Pendidikan Universitas Garut, 3, 1–8.

Pustikayasa, I. M. (2019). Grup WhatsApp Sebagai Media Pembelajaran ( WhatsApp Group As Learning Media ). Jurnal Ilmiah Pendidikan, Agama Dan Kebudayaan Hindu, 10, 53–62.

Rigianti, H. A. (2020). Kendala Pembelajaran Daring Guru Sekolah Dasar Di Kabupaten Banjarnegara. Elementary School, 7, 297–302.

Sardiman. (2016). INTERAKSI & MOTIVASI BELAJAR MENGAJAR (Cetakan ke). Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.

Somantri, S. (2019). Pemanfaatan WhatsApp Sebagai Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Fisika. Unnes Physics Education Jurnal, 8 (1).

Sugiono. (2015). METODE PENELITIAN PENDIDIKAN (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta.

Susanto, A. (2016). TEORI BELAJAR & PEMBELAJARAN di Sekolah Dasar. Jakarta: PRENADAMEDIA GROUP.

Zakirman, & Rahayu, C. (2018). Popularitas WhatsApp Sebagai Media Komunikasi Dan Berbagi Informasi Akademik Mahasiswa. Jurnal Perpustakaan, Arsip Dan Dokumentasi, 10(1), 27–38.

Diterbitkan

2020-11-26

Terbitan

Bagian

Articles

Citation Check