Analisis Minat Belajar Siswa Pada Proses Pembelajaran Daring Di Kelas Va SDN Lembursitu

Penulis

  • Dewi Santika Universitas Muhammadiyah Sukabumi, Indonesia
  • Astri Sutisnawati Universitas Muhammadiyah Sukabumi, Indonesia
  • Din Azwar Uswatun Universitas Muhammadiyah Sukabumi, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v3i2.669

Kata Kunci:

Interest in Student Learning, Online Learning, The Role of Parents.

Abstrak

This study aims to analyze the student learning interest the process of online learning in SDN Lembursitu Kota Sukabumi, and the role of parents in the online learning process. This study qualitative descriptive research methods with research subjects are teacher, parents and students. The technique for data collection using interviews, questionnaires and documentation. Technique semi-structed interview and open questionnaire. Data analysis techniques with three stage are data reduction, data display and data conclusion/verification. Covid-19 pandemic in Indonesia has an impact on students interest in learning, when the learning process switches to online learning it results in decreased student interest marked by the lack of active student participation whe following the learning process. In this case parents are very involved in the implementation of the learning process online, parents play a role in guilding students when doing assignments, providing facilities in the form of phone and internet quota, motivate students to study spirit, help and supervise students when carrying out the learning process so that students follow the learning process well and smoothly by always coordinating with the teacher regarding the development of student learning.

Biografi Penulis

Dewi Santika, Universitas Muhammadiyah Sukabumi

Mahasiswa PGSD, FKIP, Universitas Muhammadiyah Sukabumi

Astri Sutisnawati, Universitas Muhammadiyah Sukabumi

Dosen PGSD, FKIP, Universitas Muhammadiyah Sukabumi

Din Azwar Uswatun, Universitas Muhammadiyah Sukabumi

Dosen PGSD, FKIP, Universitas Muhammadiyah Sukabumi

Referensi

Arifa, F. N. (2020). Tantangan Pelaksanaan Kebijakan Belajar Dari Rumah Dalam Masa Darurat Covid-19. Info Singkat;Kajian Singkat Terhadap Isu Aktual Dan Strategis, XII(7/I), 6. Retrieved from http://berkas.dpr.go.id/puslit/files/info_singkat/Info Singkat-XII-7-I-P3DI-April-2020-1953.pdf

Eva, R., & Siagian, F. (2015). Pengaruh Minat Dan Kebiasaan Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar Matematika. Jurnal Formatif, 2(20), 122–131.

Faizah, S. N. (2017). Hakikat Belajar dan Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 1, 176–185.

Fitriyani, Y., Fauzi, I., & Sari, M. Z. (2020). Motivasi Belajar Mahasiswa Pada Pembelajaran Daring Selama Pandemik Covid-19 Yani. Jurnal Kependidikan, 6(2), 165–175.

Haerudin, Cahyani, A., Sitihanifah, N., Setiani, R. N., Nurhayati, S., Oktaviana, V., & Yuliani Indriani Sitorus. (2020). Peran Orang tua Dalam Membimbing Anak Selama Pembelajaran Di Rumah Sebagai Upaya Memutus Covid-19. 1–12.

Jailani, M. sahran, & Hamid, A. (2016). Pengembangan Sumber Belajar Berbasis Karakter Peserta Didik (Ikhtiar optimalisasi Proses Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI)). Jurnal Pendidikan Islam, 10(2), 175. https://doi.org/10.21580/nw.2016.10.2.1284

Malikhatun, I. (2019). Pengaruh Minat Dan Kebiasaan Belajar Terhadap Hasil Belajar PPKn Peserta Didik Kelas V SD Dabin Ii Kecamatan Margadana Kota Tegal. Universitas Negeri Semarang.

Megasari, S. N. (2015). Prestasi Belajar IPA Siswa Kelas III SDN Pandansari Warungasem Batang. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Moleong, L. J. (2017). Metodologi Penelitian Kualitatif (Cetakan ke). Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Purwanto, A., Pramono, R., Asbari, M., Santoso, P. B., Wijayanti, L. M., Choi, C. H., & Putri, R. S. (2020). Studi Eksploratif Dampak Pandemi COVID-19 Terhadap Proses Pembelajaran Online di Sekolah Dasar. EduPsyCouns: Journal of Education, Psychology and Counseling, 2(1), 1–12. Retrieved from https://ummaspul.e-journal.id/Edupsycouns/article/view/397

Putri, A. D., Hasnita, S., Vilardi, M., & Setiawan, W. (2019). Analisis Pengaruh Minat Belajar Siswa MA dengan Menggunakan Aplikasi Geogebra pada Materi SPLDV. 09(April), 47–51.

Riduwan. (2015). Belajar Mudah Penelitian untuk Guru-Karyawan dan Peneliti Pemula (Cetakan 10). Bandung: ALFABETA.

Rigianti, H. A. (2020). Kendala Pembelajaran Daring Guru Sekolah Dasar Di Kabupaten Banjarnegara. Elementary School 7, 7, 297–302.

Slameto. (2015). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhi. Jakarta: Rineka Cipta.

Suswandari, M., Sobron, Bayu, & Rani. (2019). Pengaruh Daring Learning terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Sekolah Dasar Pengaruh Daring Learning terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Sekolah Dasar. (January).

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D (Cetakan 21). Bandung: ALFABETA.

Syah, M. (2017). Psikologi Belajar. Depok: Rajawali Pers.

Syarifudin, A. S. (2020). Implementasi Pembelajaran Daring Untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan Sebagai Dampak Diterapkannya Social Distancing. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 5, 31–34.

Taufiq, A., Mikarsa, H. L., & Prianto, P. L. (2014). Pendidikan Anak di SD (Cetakan ke). Tangerang Selatan: Universitas Terbuka.

Diterbitkan

2020-11-26

Terbitan

Bagian

Articles

Citation Check