Implementasi Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran PKn di Sekolah Dasar

Penulis

  • Dewi Setiyaningsih Universitas Muhammadiyah Jakarta, Fakultas Ilmu Pendidikan, Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Indonesia
  • Fitria Rosmi Universitas Muhammadiyah Jakarta, Fakultas Ilmu Pendidikan, Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Indonesia
  • Gunawan Santoso Universitas Muhammadiyah Jakarta, Fakultas Ilmu Pendidikan, Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Indonesia
  • Annisa Virginia Universitas Muhammadiyah Jakarta, Fakultas Ilmu Pendidikan, Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v3i2.693

Kata Kunci:

Character, Character Education, Citizenship Education.

Abstrak

This study aims to describe the implementation of character education through Citizenship education at the Noble Islamic School for the 2020 academic year, including learning planning, learning, character education assessment. This research is a descriptive study using a qualitative approach. This research was conducted at the Noble Islamic School with the subjects used were grade IV students and 1 principal and 2 teachers as informants. The results of the study were data obtained through observation, interviews, and documentation. The analysis technique in this study uses a data analyst with steps (1) data reduction (2) display / data presentation (3) draw conclusions and then verify. The implementation of the implementation of character education through Civics subjects at Noble Islamic School is in accordance with the planning made by the classroom teacher who teaches. The planning process is carried out by the teacher to determine the character values that will be developed in students. In the process of implementing learning, the teacher links character education into preliminary activities, core activities, and closing activities, finally in the process of assessing the implementation of character education, the teacher uses three assessments, namely, cognitive, affective, and psychomotor assessments.

Biografi Penulis

Dewi Setiyaningsih, Universitas Muhammadiyah Jakarta, Fakultas Ilmu Pendidikan, Pendidikan Guru Sekolah Dasar

Dewi Setiyaningsih bekerja sebagai tenaga pendidik di Prodi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Jakarta

Fitria Rosmi, Universitas Muhammadiyah Jakarta, Fakultas Ilmu Pendidikan, Pendidikan Guru Sekolah Dasar

Bekerja sebagai tenaga pendidik di Prodi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Jakarta

Gunawan Santoso, Universitas Muhammadiyah Jakarta, Fakultas Ilmu Pendidikan, Pendidikan Guru Sekolah Dasar

Bekerja sebagai tenaga pendidik di Prodi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Jakarta

Annisa Virginia, Universitas Muhammadiyah Jakarta, Fakultas Ilmu Pendidikan, Pendidikan Guru Sekolah Dasar

Bekerja sebagai tenaga pendidik di Prodi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Jakarta

Referensi

Amazona, R. H. (2016). Implementasi Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar Islam Terpadu Hidayutullah Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Teknik Boga.

Anderson, I., & Sari, R. (2016). Implementasi Pendidikan Karakter dalam Mata Pelajaran Pendidikan Kewarganegaraan pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 251-274.

Ardan, F. (2017). Implementasi Pendidikan Karakter dalam Proses Pembelajaran Matematika Pada Kelas VIII SMP Negeri 2 Sungguminasa. Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar.

Daryanto. (2013). Implementasi Pendidikan Karakter di Sekolah. Yogyakarta: Gava Media.

Gunawan, H. (2012). Pendidikan Karakter Konsep dan Implementasi . Bandung: Alfabeta.

Haryati, M. (2007). Model dan Teknik Penilaian Pada Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: Gaung Persada.

Iskandar. (2009). Metodologi Penelitian Kualitatif. Jakarta: Gaung Persada Press.

Kesuma, D. (2011). Pendidikan Karakter Kajian Teori dan Praktik di Sekolah . Bandung: PT Remaja Rosda Karya.

Kusuma, S. B. (2018). Implementasi Pendidikan Karakter Melalui Muatan PPKn di SD. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Majid, A. (2011). Perencanaan Pembelajaran Mengembangan Komptensi Guru. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya .

Samsuri. (2011). Pendidikan Karakter Warga Negara. Yogyakarta: Diandra Pustaka Indonesia.

Sanjaya, W. (2011). Perencanaan dan Desain Sistem Pembelajaran. Jakarta: Kencana.

Sayektiningsih, Sumardjoko, B., & Muhibin, A. (2017). Penanaman Nilai-Nilai Karakter dalam Pembelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan di Madrasah Aliyah Muhammadiyah Klaten. Jurnal Managemen Pendidikan, 228.

Sjarkawi. (2008). Membentuk Kepribadian Anak (Peran Moral, Intelektual, Emosional, dan Sosial Sebagai Wujud Integritas Membangun Jati Diri). Jakarta: Sawo Raya.

Zuhdan, D., Prasetya, Z. K., & Masruri, M. S. (2013). Model Pendidikan Karakter Terintegrasi dalam Pembelajaran dan Pengembangan Kultur Sekolah. Yogyakarta: Multi Presindo.

Diterbitkan

2020-11-26

Terbitan

Bagian

Articles

Citation Check