Analisis Unsur Intrinsik Puisi Pada Buku Siswa Bahasa Indonesia Dikelas 4 Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.31100/dikdas.v3i2.704Kata Kunci:
Intrinsic elements of poetry, Indonesian, Theme book.Abstrak
This study aims to describe the intrinsic element of the fourth grade Indonesian language poetry learning material in theme 6 used by elementary schools. This type of research is a qualitative research with a qualitative descriptive approach. This research was conducted in the even semester of the academic year 2018/2019. The place of the research was SDN Cisarua 1, located at JL.Tipar Gg. Meralaya II No. 142 City of Sukabumi. This research uses quota sampling technique with the object book theme 6 My dreams are grade IV elementary school. Data collection techniques used were interview and documentation techniques which the implementers used interview and documentation guidelines to analyze the intrinsic elements of poetry material in the theme book. The results of this study are poetry learning in class IV Indonesian subjects contained in Theme 6 regarding my goals. Poetry material is explained about the meaning of poetry, the types of poetry, and the intrinsic elements of poetry. There are 7 intrinsic elements in poetry, namely theme, sound, rhyme, diction, imagination, cooperation, and rhythm.
Referensi
Aan, a. (2016). Pengaruh Penggunaan buku teks pelajaran dan internet sebagai sumber belajar terhadap hasil belajar siswa pada pembelajaran ips. jurnal logika, 03, 01-18.
Aida, A. (2015). Pembelajaran Menulis dengan Memanfaatkan Teknik Brainwritting pada Peserta didik SD/MI Kelas V. Pendidikan Dasar.
Dasopang, M. D. (2017). Belajar dan Pembelajaran.Jurnal Kajian Ilmu-ilmu Keislaman, 02, 333-335.
Gunta, W. (2016). Analisis Struktural Antologi Puisi Hujan Lolos di Sela Jari Karya Yudhiswara. Jurnal Pendidikan Bahasa dan SastraIndonesia, 1(2), 39-44.
Juwati. (2017). Diksi Gaya Bahasa Puisi-puisi Kontemporer Karya Sutardji Calzoum Bachri (Sebuah Karya Statistik).Jurnal Kajian
Moloeng, J . (2017). Metodologi Penelitian Kualitatif (36 ed.). Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
(Sebuah Karya Statistik).Jurnal Kajian Bahasa Sastra dan Pengajaran, 01, 72-89.
Kasful, a. (2011).Perencanaan Sistem Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.
Khair, U. (2018). Pembelajaran Bahasa Indonesia dan Sastra (BASATRA) di SD dan MI. Jurnal Pendidikan Dasar, 01, 82-98.
Merdeka, c. d. (2016). MenulisPuisi dengan Pembelajaran Teknik Menarik.Jurnal Pendidikan, 82-90.
Nurdin, D. (2017). Pengelolaan Pendidikan dari Teori Menuju Implementasi. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Prayitno, H. W. (2013). Peningkatan Keterampilan Menulis Puisi Menggunakan Teknik Inkuiri dan Latihan Terbimbing. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia.
Rafida, U., Saringendyati, E., & Ampera. (2013). Apresiasi Sastra dalam Meningkatkan Gemar Membaca Siswa Sekolah Dasar Didesa Cocreg dan Desa Cayur Kecamatan Cikatomas Kabupaten Tasikmalaya. Aplikasi Ipteks untuk Masyarakat , 51-59.
Ratih, A., Edi, S., & Muhammad, F. (2015). Majas dalam Kumpulan Puisi dan Pembelajaran. Jurnal Kata(Bahasa sastra dan pembelajaran).
Rachmat, D. (2014). Pengkajian Puisi. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.
Sulistyorini, D. (2010). Peningkatan Keterampilan Menulis puisi dengan Media Gambar pada Siswa Kelas V Sdn Sawojajar V Kota Malang. TEQIP, 12-13.
Saduloh, U. (2017). Pedagogik (Ilmu Mengajar). Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Syaiful, A.2012 Analisis Unsur Intrinsik dalam Kumpulan Puisi Tirani dan Benteng Karya
Suharsaputra, U. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif tindakan . Bandung: PT Refika Adimata .
Undang-undang RI tentang Sistem Pendidikan Nasional no 20 tahun 2003.