Pengaruh Strategi KWL (Know, Want, Learned) Terhadap Kemampuan Membaca Pemahaman Peserta Didik Di Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.31100/dikdas.v3i2.746Kata Kunci:
Grade V students, KWL (Know, Want, Learned) strategy, Reading comprehension skills.Abstrak
This study aims to examine the effect of the KWL (Know, Want, Learned) strategy on the reading comprehension ability of fifth grade students of Muslimin Panyawungan 1 and 2. The techniques of research data collection are in the form of tests, observations and interviews. To test the hypothesis that there is an influence or not researchers use a simple linear regression formula. The results showed that the ability to read students 'understanding in the experimental class using the KWL (Know, Want, Learned) strategy was higher than the ability to read students' comprehension in the control class with conventional learning (expository strategy) so that there were differences. This is evidenced from the results of hypothesis testing obtained sig (2-tailed) value of 0.00 <0.05, which means that there are significant differences. Based on the results of the regression test also proves that the KWL (Know, Want, Learned) strategy influences the reading ability of elementary school students' understanding with the results of sig. 0.003 <0.05 so it can be concluded that the use of the KWL (Know, Want, Learned) strategy influences the students' reading comprehension ability in elementary school.Â
Referensi
Ahmad, dkk. (2019). Pengaruh Accelerated Learning Berbasis Musik Barok Terhadap Kemampuan Membaca Pemahaman. Eduhamaniora: Jurnal Pendidikan Dasar, 11(1), 55-56.
Anggraini, P., & Hendratno. (2018). Pengaruh Strategi KWL Terhadap Keterampilan Membaca Wacana Narasi Siswa Kelas V. JPGSD, 6(2), 68-77.
Atmazaki. (2013). Implementasi Kurikulum 2013: Pelajaran Bahasa Indonesia. Proceeding of the International Seminar on Languages and Arts FBS Universitas Negeri Padang, 15-22.
Dafit, F. (2017). Implementasi Model Multiliterasi Pada Proses Pembelajaran Membaca Pemahaman Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Sekolah (JS), 1(2), 53-59.
Herliyanto. (2015). Membaca Pemahaman Dengan Strategi KWL. Yogyakarta: Deepublish.
Hidayah, N. (2016). Hubungan Motivasi Belajar dan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas V Madrasah Ibtidaiyah Negeri 2 Bandar Lampung Tahun 2016/2017. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 3(2), 1-21.
Jamaris, M. (2014). Kesulitan Belajar. Bogor: Ghalia Indonesia.
Jewaru, Melita Eufrasia..I Wayan S., Ni Made D. 2020. Penerapan Strategi KWL (Know, Want To Know, Learned) Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas Viii Smp Bali Star Academy Tahun Ajaran 2019/2020. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 10(1), 57-63.
Khasanah, Aan., Isah Cahyani. 2016. Peningkatan Kemampuan Membaca Pemahaman Dengan Strategi Question Answer Relationships (Qar) Pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pedagogik Pendidikan Dasar, 4 (2). 161-175.
Karmilasari. 2018. Peningkatan Keterampilan Membaca Melalui Strategi Know Want To Learn (Kwl). PiJIES: Pedagogik Journal of Islamic Elementary School, 1 (1), 73 – 80.
Kurnia, R. (2017). Pengaruh Media Gambar Terhadap Kemampuan Membaca Anak Usia 5 Sampai 6 Tahun di TK Laboratorium FKIP Universitas Riau.Educhild,6(2), 91-99.
Majid, Abdul. (2011). Perencanaan Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Muhafidin. 2016. Pembelajaran Membaca Pemahaman pada SIswa Kelas V SD Negeri 1 Cidempet Kecamatan Arahan Kabupaten Indramayu. Profesi Pendidikan Dasar, 3 (1) 66 – 70.
Nugraha, Garin Dian., dan Asri Susetyo Rukmi. 2014. Peningkatan Keterampilan Membaca Pemahaman Dengan Strategi Membaca Know-Want-Learn (K-W-L) Bagi Siswa Kelas IV SDN Made 4 Lamongan. JPGSD. Volume 2 (2), 1-10.
Pranowo. (2015). Faktor dan Strategi Pengembangan Budaya Baca Melalui Membaca Pemahaman. Linguistik Indonesia, 33(2), p.154-177.
Puspita, Ryan Dwi., dan Rully Agung Yudiantara. 2017. Penggunaan Lembar Kerja KWL pada Pembelajaran Tematik Terpadu Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Teks Informasi Siswa Kelas 5 Sekolah Dasar di Kabupaten Bandung Indonesia. Golden Age, 1(1), 67-75.
Rahmi, F. (2011). Pengajaran Membaca di Sekolah Dasar. Jakarta: Bumi Aksara.
Santoso., & Asto. (2015). Pengaruh Strategi Pembelajaran KWL (Know, Want, Learned) Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro; 4(3), 725-731.
Sari, Irmala., Martis, Z., Markis Yunus. 2014. Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Melalui Teknik Penataan Gagasan Bagi Anak Kesulitan Belajar. E-Jupekhue – Jupekhu (Jurnal Ilmiah Pendidikan Khusus, 3 (1), 390 -399.
Satrijono, Hari., Izzah Fitri Badriyah., Fajar Surya Hutama. Jurnal Profesi Keguruan, 5 (1), 102-107.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Tindakan Komprehensif. Bandung: Alfabeta.
Undang-Undang Dasar Republik Indonesia No. 19 Tahun 2005 Tentang Standar Nasional Pendidikan pasal 6 ayat 5.
Yuliantari, T., I.B. Putrayasa dan N Sudiani. Pengaruh Penggunaan Strategi Kwl (Know, Want, And Learn) Terhadap Minat Membaca Dan Kemampuan Efektif Membaca Siswa Kelas IV Di Gugus VIII Kecamatan Sawan. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 1(2), 102-111.