Kepuasan Siswa Sekolah Dasar Terhadap Pembelajaran Daring di Tengah Pandemi Covid-19

Penulis

  • In’amatul Azimah Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Surabaya, Indonesia
  • Fajar Setiawan Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Surabaya, Indonesia
  • Lilik Binti Mirnawati Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Surabaya, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v4i2.764

Kata Kunci:

Student Satisfaction, Online Learning, Pandemic COVID-19.

Abstrak

The purpose of this study was to identify information about the satisfaction of teaching and learning online at home due to the Covid-19 pandemic. The research method used is the survey method, with the instrument used is a questionnaire through a Google form that is distributed to elementary school students. In this study, respondents were elementary school students in the city of Surabaya. Word has circulated that online learning is less effective, because there is no maximum preparation in terms of regulation, field implementation and also students, as well as supporting infrastructure for online learning, therefore researchers have a desire to test the satisfaction level of online learning. Because there can be no learning content lost in the middle of this pandemic. The results of this study there are several obstacles experienced by students, teachers and parents in online learning activities, namely lack of technology mastery, additional internet quota fees, additional work for parents in assisting children's learning, communication and socialization between students, teachers and parents become less.

Biografi Penulis

In’amatul Azimah, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Surabaya

Mahasiswa Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Surabaya

Fajar Setiawan, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Surabaya

Dosen Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Surabaya

Lilik Binti Mirnawati, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Surabaya

Dosen Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Surabaya

Referensi

Astini, N. K. (2020). Pemanfaatan Teknologi Informasi dalam Pembelajaran Tingkat Sekolah Dasar pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Lampuhyang Lembaga Penjaminan Mutu STKIP Agama Hindu Amplapura , 14. Diakses pada 2 Juli 2020. Dari http://e-journal.stkip-amlapura.ac.id/index.php/jurnallampuhyang/article/view/194

Dindin Jamaluddin, T. R. (2020). Pembelajaran Daring Masa Pandemik Covid-19 Pada Calon Guru: Hambatan, Solusi Dan Proyeksi. LP2M ,3.Diakses pada 30 Juni 2020.Dari http://digilib.uinsgd.ac.id/30518/1/Pembelajaran%20Daring%20Masa%20Pandemik%20Covid19%20Pada%20Calon%20Guru%20Hambatan%2C%20Solusi%20Dan%20Proyeksi.pdf

Nina Nuramalina, I. A. (2019). Pengaruh Model Kolaboratif Berbasis Masalah Terhadap Kepuasan Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan , 31. Diakses pada 2 Juli 2020.Dari https://scholar.google.com/scholar?hl=id&as_sdt=0%2C5&q=jurnal+kepuasan+siswa+sekolah+dasar+dalam+pembelajaran+daring&btnG=#d=gs_qabs&u=%23p%3D9yikU0M9MYYJ

Nova Irawati Simatupang, S. R. (2020). Efektivitas Pelaksanaan Pengajaran Online Pada Masa Pandemi COVID-19 Dengan Metode Survey Sedehana. JURNAL DINAMIKA PENDIDIKAN , 198 dan 199. Diakses pada 28 Juni 2020. Dari https://scholar.google.co.id/scholar?hl=id&as_sdt=0%2C5&q=jurnal+tentang+kepuasan+pembelajaran+daring+siswa+sd+selama+pandemi+covid&btnG=#d=gs_qabs&u=%23p%3DwLPLU_zDX74J

Rida Fironika Kusumadewi, S. Y. (2020). Menumbuhkan Kemandirian Siswa Selama Pembelajaran Daring Sebagai Dampak COVID-19 Di SD. Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 9. Diakses pada 19 Juni 2020. Dari https://scholar.google.co.id/scholar?hl=id&as_sdt=0%2C5&q=dampak+covid+19+pembelajaran+daring+sekolah+dasar&btnG

Rigianti, H. A. (2020). Kendala Pembelajaran Daring Guru Sekolah Dasar Di Kabupaten Banjarnegara. Jurnal Elementary School 7 , 298. Diakses pada 20 Juni 2020. Darihttps://www.researchgate.net/publication/342634522_KENDALA_PEMBELAJARAN_DARING_GURU_SEKOLAH_DASAR_DI_BANJARNEGARA

Roida Pakpahan, Y. F. (2020). Analisa Pemanfaatan Teknologi Informasi Dalam Pembelajaran Jarak Jauh Di Tengah Pandemi Virus Corona COVID-19. Journal of Information System, Applied, Management, Accounting and Researh , 32. Diakses pada 28 Juni 2020. Dari https://scholar.google.com/scholar?hl=id&as_sdt=0,5&q=pembelajaran+daring+ditengah+pandemi+covid#d=gs_qabs&u=%23p%3DRi0i4N-g_ZoJ

Ayuni Tri Hayanti, N. S. (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Citra Sekolah, dan Emosional Terhadap Kepuasan Peserta Didik. Economic Education Analysis Journal, 1261. https://scholar.google.co.id/scholar?hl=id&as_sdt=0%2C5&q=jurnal+Ayuni+Tri+Hayanti+pengaruh+kualitas+pelayanan%2C+citra+sekolah+dan+emosional+terhadap+kepuasan+peserta+didik&btnG=#d=gs_qabs&u=%23p%3DXujy2bpcWG4J

Mansyur, A. R. (2020). Dampak COVID-19 Terhadap Dinamika Pembelaran Di Indonesia. Education and Learning Journal, 117.

https://scholar.google.co.id/scholar?start=20&q=jurnal+faktor+yang+mempengaruhi+pembelajaran+daring+siswa+sd&hl=id&as_sdt=0,5#d=gs_qabs&u=%23p%3DGGymwSXJ4a0J

Diterbitkan

2021-08-23

Terbitan

Bagian

Articles

Citation Check