Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Pendekatan Open Ended Untuk Meningkatkan Keterampilan Penalaran Siswa Pada Materi Faktor Kelipatan Bilangan Di SD Negeri Pangggungroyom 01
DOI:
https://doi.org/10.31100/dikdas.v4i2.808Kata Kunci:
Development, Teaching Materials, Open Ended, Reasoning Skills.Abstrak
The purpose of this research is to develop teaching materials on multiple factor material based on an open ended approach to improve students' reasoning abilities. This research method is RnD (Research and Development) research. The results obtained from the validation of materials and media. The results of the three material experts showed an average percentage of 86.66% and the results of the three media experts showed an average percentage of 87.57%. The results of the analysis of the fourth grade teacher response assessment obtained the results from the material assessment aspect an average percentage of 96.88% and from the media assessment aspect the average percentage got 94.45%. It can be concluded that the teaching materials developed are included in the "very good" and "very feasible" categories to be used in learning Mathematics for grade IV material for factor multiples of numbers. The conclusion that the researcher conveys is that teaching materials based on an open ended approach can be used as an alternative teaching material that can be used in learning.
Referensi
Arikunto, Suharsimi. 2010. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Yogyakarta: PT Rineka Cipta.
Badriyah, Lailatul. 2018. “Identifikasi Kesulitan Belajar Matematika Siswa Kelas IV dalam Menyelesaikan Soal Cerita Materi Kelipatan Persekutuan Terkecil (KPK) dan Faktor Persekutuan Terbesar (FPB) di Mi Hidayatul Mubtadi'in Satriyan Kanigoroâ€. Skripsi. Tulungagung: IAIN Tulungagung. http://repo.iain-tulungagung.ac.id/8664/. Diakses pada tanggal 20 April 2020
Daryanto, 2013. Menyusun Modul, Bahan Ajar untuk Persiapan Guru dalam Mengajar. Yogyakarta: Gava Media.
Julius, Edward. 2007. Trik-Trik Berhitung. Bandung: Pakar Jaya.
Kurniawati, Lia. 2006. “Pembelajaran Dengan Pendekatan Pemecahan Masalah Untuk Meningkatkan Kemampuan Dan Penalaran Matematika Siswa SMPâ€. Jurnal. Pendidikan Matematika Univeritas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta. Diakses pada 20 April 2020.
Laksana, Dek Ngurah Laba, dkk. 2016. “Pengembangan Bahan Ajar Tematik Sd Kelas Iv Berbasis Kearifan Lokal Masyarakat Ngadaâ€. Jurnal. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti. Vol.3 No.1 (2016). http://www.ejournal.citrabakti.ac.id/index.php/jipcb/article/view/74/6#.
M. Yobbi. 2011. Kumpulan Rumus Lengkap Matematika SD Kelas 4, 5, 6. Cipayung: Dunia Cerdas
Mahmudi, Ali. 2008. Mengembangkan Soal Terbuka (Open Ended Problem) dalam Pembelajaran Matematika. Semnas. Semnas Pendidikan Matematika. Universitas Negeri Yogyakarta.
Majid, Abdul. 2013.Perencanaan Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya
Saluky. 2016. “Pengembangan Bahan Ajar Matematika Berbasis Web Dengan Menggunakan Wordpressâ€. EDUMA.
Sukmadinata, Nana Syaodih. 2015. Metode Penulisan Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Sugiyono. 2017. Metode Penulisan Pendidikan (Pendidikan Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D). Bandung: Alfabeta.
Turmudi. 2008. Landasan Filsafat Dan Teori Pembelajaran Matematika (Berparadigma Eksploratif Dan Investigatif). Bandung: Lauser City Pustaka.
Usniati, M. 2011. “Meningkatkan Kemampuan Penalaran Matematika Melalui Pendekatan Pemecahan Masalahâ€. Skripsi. Jakarta: UIN Syarif Hidayatullah.
Utami, Dwi Ririn. 2013. Modul Pengayaan Matematika 4. Ketapang: CV Anugrah Permata Sejati
Wahyudin. 2008. Pembelajaran dan Model-Model Pembelajaran. Bandung: UPI