Pengembangan Media P-Camp untuk Menanamkan Kemampuan Pemahaman Konsep Pecahan Campuran Kelas V SDN Gayamsari 02 Semarang

Penulis

  • Titik Nurhidayati Universitas PGRI Semarang
  • Sukamto Sukamto Universitas PGRI Semarang
  • Husni Wakhyudin Universitas PGRI Semarang

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v4i2.827

Kata Kunci:

Development, P-Camp Media, Mixed Fraction.

Abstrak

To stimulate students' enthusiasm for learning and instill students' conceptual understanding of learning materials, interesting and innovative learning media are needed. This study aims to develop P-Camp audiovisual learning media to instill students' conceptual understanding skills in mixed fraction mathematics subjects for class V SDN Gayamsari 02 Semarang. The procedure in this study uses the ADDIE development model from Dick and Carry. The data collected in this study are media expert data and material expert data. The data obtained from the questionnaire were analyzed descriptively. The results of the development of this research in the form of P-Camp audiovisual media. The results of validation by media experts get 84%, validation by material experts get 89%, teacher assessments get 87.50%, and student assessments get 94.69%. This shows that the P-Camp media has been successful in development.

Biografi Penulis

Titik Nurhidayati, Universitas PGRI Semarang

Mahasiswi PGSD, Universitas PGRI Semarang

Sukamto Sukamto, Universitas PGRI Semarang

Dosen PGSD, Universitas PGRI Semarang

Husni Wakhyudin, Universitas PGRI Semarang

Dosen PGSD, Universitas PGRI Semarang

Referensi

Ariyanti, S. D. (2019). Pengembangan media Game Happy Chef Berbasis Android Pada Mata Pelajaran Matematika Materi Membandingkan Pecahan Kelas IV SD. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar 7(1),2019, 3-38.

Arsyad, A. (2011). Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Cecep Kustadi dan Bambang Sutjipto. (2011). Mediap Pembelajaran Manual dan Digital. Bogor: Ghalia Indonesia.

Damayani, N. C. (2018). Pembelajaran Bilangan Sekolah Dasar. Semarang: Universitas PGRI Semarang.

Daryanto. (2013). Media Pembelajaran Perannya Sangat Penting Dalam Mencapai Tujuan Pembelajaran. Yogyakarta: Gaya Media.

Dr. HM Zainuddin, M. (2013, November 13). GEMA Media Informasi Dan Kebijakan Kampus. Retrieved 09 09, 2020, from GEMA Media Informasi Dan Kebijakan Kampus: https://www.uin-malang.ac.id/r/131101/teori-belajar-dan-pembelajaran.html

Fauzi, A. (2018). Pengembangan Media CD Interaktif Berbasis Macromedia Flash Berbantu Metode NHT Tema II Selalu Berhemat Energi Kelas IV Sekolah Dasar. Malih PeDas, 369.

Inayah, W. M. (2017). Social Adventure Games Berbasis Role Playing Game (RPG) Maker XP Sebagai Sumber Belajar IPS SMP Kelas VII Materi Manusia, Tempat, dan Lingkungan. Lumbung Pustaka Universitas Negeri Yogyakarta, 40.

Laksono, F. (2017). pengembangan media audio visual dalam pembelajaran budaya hidup sehat khususnya kebersihan tangan dan kaki pada peserta didik kelas II SD Negeri Semen Kecamatan Windusari Kabupaten Magelang Provinsi Jawa Tengah. Lumbung Pustaka Universitas Negeri Yogyakarta, 22-36.

Munadi, Y. (2013). Media Pembelajaran. Jakarta: GP Press Group.

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. (Nomor 22 Tahun 2016). Tentang Standar Proses Pendidikan Dasar dan Menengah.

Rachman, H. (2020, mei 4). Pelatihan Membuat Mobile Apps Multimedia Interaktif Bahan Ajar Dengan Smart Apps Creator. Retrieved Agustus 22, 2020, from Leadership Competenci Model: http://inosi.co.id/membuat-mobile-appsmultimedia-interaktif-bahan-ajar-dengan-smart-apps-creator/

Sanjaya, W. (2012). Media Komunikasi Pembelajaran. jakarta: kencana prenada media group.

Sugiyono. (2016). Metodologi Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Sutjipto, C. k. (2011). Media Pembelajaran Manual dan Digital . Bogor: Ghalia Indonesia.

Wardani, S. d. (2016). Pembelajaran Matematika menggunakan CD Inteaktif AMT Berbasis Lectoria inspire untuk siswa SD. Mimbar Sekolah Dasar, 22.

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. (Nomor 22 Tahun 2016). Tentang Standar Proses Pendidikan Dasar dan Menengah.

Diterbitkan

2021-08-23

Terbitan

Bagian

Articles