Analisis Pembelajaran E-learning pada Subtema Tubuhku

Penulis

  • Ukhti Salamah PGRI Semarang University, Indonesia
  • Filia Prima Artharina PGRI semarang university, Indonesia
  • Mila Karmila PGRI Semarang University, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v4i3.886

Kata Kunci:

E-learning, Elementary School, Online Learning

Abstrak

The educational process that relies on face-to-face only is traditional teaching system that runs slowly and does not keep pace the times. Since the discovery of multimedia communication media, appropriate information and communication technology the basis for cutting-edge learning. Ideal demands of the 2013 Curriculum use ICT to improve the efficiency and effectiveness of learning. Observation results show the implementation e-learning at SDN 01 Kejambon is not optimal, SD and a source information. Teachers not been fully able to create teaching materials on internet, interactive forums in cyber world, or test using E-learning system. The results interviews with students showed that some students did not understand E-learning-based learning well. Responding these problems, inecessary to conduct study of implementation analysis to determine the implementation of e-learning in elementary schools.

Biografi Penulis

Ukhti Salamah, PGRI Semarang University

Mahasiswi PGSD, FIP, Universitas PGRI Semarang

Filia Prima Artharina, PGRI semarang university

Dosen PGSD, FIP, Universitas PGRI Semarang

Mila Karmila, PGRI Semarang University

Dosen PGSD, FIP, Universitas PGRI Semarang

Referensi

Andriyani, D. 2008. Teori Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Universitas Terbuka.

Ariesto Hadi Sutopo. 2012: Teknologi Informasi dan Komunikasi Dalam Pendidikan. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Budiningsih, Asri. 2015. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Dahar, Ratna 2011. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Erlangga.

Dimyati & Mudjiono. 2013. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Rusman, Deni Kurniawan, dan Cepi Riyana. 2011. Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Dan Komunikasi. Mengembangkan profesionalitas guru. Jakarta : PT. Raja Grafindo Persada.

Soekartawi. 2007. Merancang dan Menyelenggarakan e-learning: Yogyakarta: Ardana Media.

Susanto, Ahmad. 2016. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenadamedia Group.

Yusufhadi Miarso, dkk. 1984. Teknologi Komunikasi Pendidikan. Jakarta: CV Rajawali.

Agus Purwanto, dkk. 2020. Studi Eksploratif Dampak Pandemi COVID-19 Terhadap Pembelajaran Online di Sekolah Dasar Vol 2 (1). Diakses dari http://ummaspul.e-journal.id/Edupsycouns/article/view-397. Tanggal 4 Juli 2020.

Kukuh Andri Aka. 2017. Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK) Sebagai Wujud Inovasi Sumber Belajar di Sekolah Dasar Vol 1 (2a). Diakses dari http://journal.um-surabaya.ac.id/index.php/pgsd/article/view/1041 . Tanggal 4 juli 2020.

Arif Ahmadi. 2016. Evaluasi pelaksanaan e-learning pada proses pembelajaran system kelistrikan siswa kelas x jurusan teknik otomotif di SMK N 2 Pengasih. Diakses melalui http://eprints.uny.ac.id/40402/1/arif/ahmadi.pdf . Tanggal 11 April 2020.

Moleong. 2016. Metodologi Penelitian Kualitatif. Jakarta: PT Remaja Rosdakarya.

Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Kualitatif, Kuantitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sarosa, Samiaji. 2017. Penelitian Kualitatif Dasar-dasar Edisi Kedua. Jakarta: Indeks Jakarta.

Diterbitkan

2021-10-02

Terbitan

Bagian

Articles

Citation Check