Analisis Unsur-Unsur Intrinsik Cerita Pendek Tema Menyayangi Tumbuhan dan Hewan Pada Buku Siswa Kelas III SD

Penulis

  • Santi Santi Universitas Muhammadiyah Sukabumi, Indonesia
  • Iis Nurasiah Universitas Muhammadiyah Sukabumi, Indonesia
  • Arsyi Rizqia Amalia Universitas Muhammadiyah Sukabumi, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v4i3.961

Kata Kunci:

Analysis, Intrinsic Elements, Short Stories.

Abstrak

This study aims to analyze the intrinsic elements of the short story contained in the book of grade III elementary school students. In carrying out this research, a qualitative method was used to adapt the theory of analysis. The object of research is the intrinsic elements that make up the short story entitled The Sincere Apple Tree, The Story of Ants and Pigeons, Making and Caring for Hanging Plants, and The Mouse Deer and Crocodiles. The source of the data is in the theme book 2 Loving Plants and Animals. The research data collection uses the technique of data reduction stages, data presentation and conclusion. While in analyzing the data using the descriptive method of analysis. Based on data analysis, it can be described the intrinsic elements that make up the short stories, namely the theme, plot, characters, setting, and message. The results showed that all the short stories in the student books were in accordance with the intrinsic elements.

Biografi Penulis

Santi Santi, Universitas Muhammadiyah Sukabumi

Mahasiswa PGSD, FKIP, Universitas Muhammadiyah Sukabumi

 

 

Iis Nurasiah, Universitas Muhammadiyah Sukabumi

Dosen PGSD, FKIP, Universitas Muhammadiyah Sukabumi

Arsyi Rizqia Amalia, Universitas Muhammadiyah Sukabumi

Dosen PGSD, FKIP, Universitas Muhammadiyah Sukabumi 

Referensi

Ahmadi, Abu dan Uhbiyati, Nur (2013). Ilmu Pendidikan. Jakarta: Rhineka Cipta.

Aminudin. (2011). Pengantar Apresiasi Sastra. Bandung: Sinar Baru Algesindo.

Arikunto, Suharsimi. (2013). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Creswell, J. W. (2010). Research design: pendekatan kualitatif, kuantitatif, dan mixed. Yogyakarta: PT Pustaka Pelajar.

Darminto, Dwi Prastowo dan Julianty, Rifka. (2011). Analisis Laporan. Yogyakarta: YKPN.

Indrawati, Sari. (2017). Buku Ajar Psikologi Sosial. Yogyakarta: Psikosain.

Lestari, Sri. (2016). “Analisis Unsur Intrinsik dan Ekstrinsik pada Kumpulan Cerpen Pilihan Kompas 2014 Serta Relevansinya Sebagai Materi Pembelajaran Sastra di Sekolah Menengah Atasâ€. Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra Indonesia dan Pengajarannya. 4, (1), 183-202.

Lina, Shofa. (2020). Analisis Unsur Intrinsik Cerpen Slice of Life Sebagai Alternatif Bahan Ajar Menulis Karangan Narasi Bagi Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Skripsi pada FKIP UPI Serang: Tidak diterbitkan.

Maryanti, D., Sujiana, R. (2018). Menganalisis Unsur Intrinsik Cerpen “Katastropa†Karya Han Gagas Sebagai Upaya Menyediakan Bahan Ajar Menulis Teks Cerpen. Parole (Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia).

Nurgiantoro, Burhan. (2018). Teori Pengkajian Flksi. Yogyakarta: Gajah Mada University Press. Prastowo

Siswanto, W. (2014). Pengantar Teori Sastra. Malang: Grasindo.

Sudjiman, Panuti. (2013). Memahami cerita Rekaan. Jakarta: Pustaka Jaya.

Sufanti. (2010). Strategi Pengajaran Bahasa dan sastra Indonesia. Surakarta: Yuma Pustaka Sugiyono.

Sugiyono. (2014). Memahami Penelitian Kualitaif. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. 2015. Memahami Penelitian Kualitaif. Bandung: Alfabeta.

Sumardjo, Jakob. (2013). Masyarakat dan Sastra Indonesia. Jakarta: Nurcahaya.

Sukirno. (2014). Pembelajaran Menulis Kreatif dengan Strategi Belajar Akselerasi. Purworejo: UM Purworejo Press.

Titik. (2012). Kreatif Menulis Cerita Anak. Bandung: Nuansa.

Diterbitkan

2021-10-02

Terbitan

Bagian

Articles

Citation Check