Peningkatan Hasil Belajar dengan PBL Berbasis Power Point Pada Fonologi: Pelafalan Kata Anak
DOI:
https://doi.org/10.31100/dikdas.v7i1.3360Kata Kunci:
Phonology, Problem Solved Learning, Self-awareness, Power PointAbstrak
This study uses mixed methods, a simultaneous integration of quantitative and qualitative techniques-through the use of PowerPoint presentations to provide a more complete and comprehensive picture of the problem under investigation and to improve students' comprehension of phonology (word pronunciation). The results of the study indicate that first-year SD Negeri 73 Gresik students' phonological knowledge may be improved by using PowerPoint. This was demonstrated by the average score rising from 59 on the pretest to 83 on the posttest. Individual grades also improved: 18 out of 20 pupils experienced an improvement in their grade. The study's findings are consistent with the idea that using PowerPoint to teach phonology increases students' phonological awareness. PowerPoint presentations may be used to spice up lectures, increase students' excitement for studying, and make the material easier to understand.
Referensi
DAFTAR RUJUKAN
Amanda, N. W. Y., dkk. (2014). Pengaruh Model PBL terhadap Hasil Belajar IPA Ditinjau dari Self Efficacy Peserta didik. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran IPA Indonesia, 4(1).
Astuti, S., Surmilasari, N., & Hakim, L. (2023). Keefektifan Model Project Based Earning Berbantu Power Point terhadap Hasil Belajar IPA SDN 05 Palembang. Journal on Education, 5(3), 8016-8024.
Johar & Hanum (2016) Strategi Belajar Mengajar. Yogyakarta. Grup Penerbit CV Budi Utama.
Mailani, O., Nuraeni, I., Syakila, S. A., & Lazuardi, J. (2022). Bahasa sebagai alat komunikasi dalam kehidupan manusia. Kampret Journal, 1(2), 1-10.
Mufasir, F. F. (2020). Evaluasi Pemanfaatan dan Ketersediaan Koleksi Perpustakaan FAH UIN Syarif Hidayatullah Berdasarkan Analisis Sitiran Artikel Karya Ilmiah pada Jurnal Al-Turas Tahun 2017–2019 (Bachelor's thesis, Fakultas Adab dan Humaniora).
Mustaqim, M. (2016). Metode Penelitian Gabungan Kuantitatif Kualitatif/Mixed Methods Suatu Pendekatan Alternatif. Intelegensia: Jurnal Pendidikan Islam, 4(1).
Rusman. (2017). Belajar dan Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta. Kecana.
Salsabila, S., & Rizkita, M. (2021). ANALISIS PEMEROLEHAN FONOLOGI ANAK USIA 3 TAHUN DALAM MASYARAKAT BILINGUAL. Bahtera Indonesia; Jurnal Penelitian Bahasa dan Sastra Indonesia, 6(1), 1-8.
Sari, M., & Effendi, D. (2022). Analisis Kajian Fonologi Pada Perkembangan Bahasa Anak Usia 1-3 Tahun. PERNIK: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 78-88.
Sitaresmi, K. S., & Saputro, S. (2017). Penerapan PBL untuk Meningkatkan Aktivitas dan Prestasi Belajar Peserta didik pada Materi Sistem Periodik Unsur Kelas X SMA Negeri 1 Boyolali. Pendidikan Kimia, 6(1).
Siti Rokhmah dan Sri Mulyani (2020) Pengaruh Penggunaan Media Audio Visual Terhadap Kemampuan Fonologi Peserta didik Kelas I SD
Solihin, M. (2021). Perkembangan Fonologi Anak Usia Dini.
Sugiyono, Metode Penelitian Kombinasi (Mix Method), Alfabeta, Bandung, 2016.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif,Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta
Sugiyono. Metode Penelitian & Pengembangan,Alfabeta, Bandung, 2015.
Ulman, S., Priyanto, A., & Mustika, I. (2021). Pemerolehan Bahasa Pada Anak Usia 2 Tahun Dilihat Dari Aspek Fonologi. Parole: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 4(1), 55-66.
Wulandari, G. R. (2020). Pemerolehan Bahasa: Kajian Aspek Fonologi Pada Anak Usia 2-2, 3 Tahun. Imajeri: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2(2), 129-136.