Analisis Pembelajaran Remedial dan Pengayaan Pelajaran Matematika Kelas IV UPTD SD Negeri 30 Parepare

Penulis

  • Sukma Universitas Negeri Makassar, Indonesia
  • Natriani Syam Universitas Negeri Makassar, Indonesia
  • Lukman Universitas Negeri Makassar, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v7i1.3463

Abstrak

The purpose of this study is to identify mathematics class IV remedial and enrichment learning at UPTD SD Negeri 30 Parepare. using a qualitative descriptive research design in conjunction with a qualitative technique. The subjects is 11 student  and 1 teacher. Technical method is Interviews and documentation, and analysis employed are condensation, data display, and conclusion. According to the research findings, teachers have been able to identify students' strengths and problems in remedial and enrichment learning activities, create lesson plans, implement learning activities, and administer authentic assessments. Nevertheless, some students have not yet met the completion standards. This study concludes that the teacher  has completed every step. From all the learning stages that have been carried out, the results show that students' knowledge and grades in mastering the material have increased.

Biografi Penulis

Sukma, Universitas Negeri Makassar

Mahasiswa PGSD/FIP/Universitas Negeri Makassar

Natriani Syam, Universitas Negeri Makassar

Dosen PGSD/FIP/Universitas Negeri Makassar

Lukman, Universitas Negeri Makassar

Dosen PGSD/FIP/Universitas Negeri Makassar

Referensi

Anwar, M. (2018). Menjadi Guru Profesional. Prenamadia Group.

Diani, E. R., Fikriansyah, Najib, N. A., & Wahyuningsih, P. (2016). Konsep Remedial dan Pengayaan Sebagau Upaya Tindak Lanjut Evaluasi Pembelajaran Berdasarkan Prinsip Mastery Learning. Jurnal Ilmu Tarbiyah, 2(4), 37–48.

Izzati, N. (2015). Pengaruh Program Remedial dan Pengayaan Melalui Pembelajaran Tutor Sebaya Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. Jurnal Eduma, 4(1), 55–67.

Kebudayaan, K. P. (2013). Panduan Teknis Pembelajaran Remedial dan Pengayaan di Sekolah Dasar. Kemendikbud.

Kurniawati, W. (2021). Desain Perencanaan Pembelajaran. Jurnal An-Nur : Kajian Pendidikan Dan Ilmu Keislaman, 7(1), 1–13.

Lestari, A. D., Masruroh, & Windarti, A. (2022). Pengaruh Remedial dan Pengayaan dalam Peningkatan Hasil Belajar Sejarah Peserta Didik Kelas X SMK Al Muhtadin Depok. Jurnal Normalita, 1(2), 120–130.

Lidi, M. W. (2018). Pembelajaran Remedial sebagai Suatu Upaya dalam Mengatasi Kesulitan Belajar. Jurnal Foundasia, 1(2), 15–21.

Monika, K. L., Mahendra, S., & Suranata, K. (2018). Pelaksanaan Pengajaran Pengayaan Untuk Siswa Yang Memiliki Prestasi Belajar dalam Pembelajaran Kurikulum 2013. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(1), 75–82.

Putri, K. E., Gustina, M., & Hidayat, M. (2022). Analisis Pelaksanaan Program Remedial dan Pengayaan di SMAN 1 Kerinci. Jurnal Penelitian Sains Dan Pendidikan, 2(1), 1–7.

Sahid, R. (2016). Analisis Data Penelitian Kualitatif Model Miles dan Huberman. Pasca UMS.

Sugiyono. (2013). Metodologi Penelitian Kuantitatif dan R&D. Alfabeta.

Sumatri, M. S. (2013). Strategi Pembelajaran. Rajawalu Pers.

Suprihatiningrum, J. (2016). Strategi Pembelajaran. Ar-Ruzz Media.

Syam, N., Nurjannah, & Maryam, M. (2017). Penerapan Pendekatan Kooperatif Tipe Two Stay Two Stray Untuk Meningkatkan Partisipasi Belajar Mahasiswa Pada Mata Kuliah Pembelajaran Terpadu. Jurnal Publikasi Pendidikan, 7(1), 1–7.

Tholiah, W., & Sahlan, M. (2022). Efektivitas Program Remedial dan Pengayaan dalam Penilaian Pendidikan Agama Islam. dan Agama. Jurnal Pendidikan Sosial, 8(1), 40–50.

Diterbitkan

2024-04-01

Terbitan

Bagian

Articles

Citation Check