Penerapan Media Video Youtube Pada Pembelajaran Nilai-Nilai Kehidupan dalam Teks Hikayat Kelas X
DOI:
https://doi.org/10.31100/dikdas.v7i1.3498Kata Kunci:
Indonesian Language, Media, Youtube.Abstrak
The use of YouTube as a learning tool Indonesian Is a method that can be adopted by educators to develop technology learning. This research aims to illustrate the application of YouTube video media to learning life values in class X saga texts. This type of research is mixed. Data were collected through test and non-test methods (such as observation and documentation). Data analysis is done through triangulation techniques. This research uses descriptive-qualitative research methods. Researchers have used the YouTube platform in the process of learning Indonesian material in class X at SMA Negeri 14 Semarang. Teachers can develop technology-based learning by utilizing YouTube as a learning tool for Indonesian subjects. YouTube media can be used and accessed by everyone, including students. Researchers have used YouTube media used in the learning process of Indonesian class X. According to the results of test and non-test data analysis, it can be concluded that youtube video media can be applied to learning saga texts in grade X students.
Referensi
Agustini. (2020). Pengembangan Video Pembelajaran untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Menggunakan Model R&D. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran. 4(1).62-78.
Chatib, S.H. (2018) Prinsip Dasar Pertimbangan Pemilihan Media Pembelajaran. Awwaliyah: Jurnal PGMI, 1(2), 109-115. https://ejournal.iai-tahah.ac.id/index.php/awaliyah/article/view/351.
Creswell, J. W. (2019). Research Design Pendekatan Metode Kualitatif, Kuantitatif, dan Campuran. Pustaka Pelajar.
Dongeng Kita. Hikayat Putri Hijau-Cerita Rakyat Sumatera Utara. 29 Mei 2020. https://youtu.be/6f9LzMr4B6k?si=Ssp7YZ7p6u5wFpuZ
Haudi. (2021). Strategi Pembelajaran. Selayo: CV Insan Cendekia Mandiri.
Kamhar, M. dan Erma L. (2019). Pemanfaatan Sosial Media Youtube Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia di Perguruan Tinggi. Inteligensi: Jurnal Ilmu Pendidikan. 1(2).
Kemendikbud. (2020). SE No. 719 Tahun 2020 Tentang Pedoman Penyelenggaraan Belajar dari Rumah Dalam Masa Darurat Penyebaran Covid 19. Jakarta. Kemendikbud.
Kosasih, E. (2021). Pengembangan Bahan Ajar. Jakarta. PT. Bumi Aksara.
Kriyantono, R. (2020). Teknik Praktis Riset Komunikasi Kuantitatif dan Kualitatif Disertai Contoh Praktis Skripsi, Tesis, dan Disertasi Riset Media, Public Relations, Advertising, Komunikasi Organisasi, Komunikasi Pemasaran. Rawamangun. Prenada Media Group.
Moleong, L. J. (2017). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Nurjaman, A. (2020). Penerapan Kemampuan Berpikir Kritis dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Melalui Implementasi Desain Pembelajaran “Assure”. Indramayu: CV. Adanu Abimata.
Pinastiti, S.G., dkk. (2020). Penerapan Problem Based Learning untuk Meningkatkan Minat dan Keterampilan Menulis Teks Eksplanasi. Basastra Jurnal Bahasa, Sastra & Pengajarannya. 8(1).
Putra, Gede Lingga Ananta Kusuma. (2019). Pemanfaatan Animasi Promosi Dalam Media Youtube. Bali. Sekolah Tinggi Desain Bali.
Sholeha, Septi Risqiana, Ika Septiana, dan Elis Dwi Purhiyanti. (2021). Penerapan Model Problem Based Learning Berbantu Media Audio Visual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar di Sekolah Dasar. Jurnal Sekolah. Vol 5(3) hlm 52-58.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung. Penerbit Alfabeta.
Syahrum dan Salim. (2014). Metodologi Penelitian Kuantitatif. Bandung: Ciptaka Media.