Analisis Implementasi Nilai Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran Pkn di Sekolah Dasar Negeri 07 Banyumudal

Penulis

  • Arum Kusuma Nugrahani Universitas PGRI Semarang, Indonesia
  • A. Y Soegeng Ysh Universitas PGRI Semarang, Indonesia
  • Eka Sari Setianingsih Universitas PGRI Semarang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v7i1.3507

Kata Kunci:

Impelementasi, Pendidikan Karakter, Pembelajaran PKn, Siswa Sekolah Dasar.

Abstrak

This research aims to analyze the implementation of character education through Civics learning activities at SD Negeri 07 Banyumudal. The type of research used is descriptive qualitative research. The subjects of this research were class IV students at SDN 07 Banyumudal. Data collection techniques use observation, interviews and documentation. The validity of the data was obtained using extended observation and triangulation techniques. The data analysis technique uses interactive model data analysis, namely data collection, data reduction, and conclusion/verification. The research results show that the implementation of Character Education in Civics learning is guided by teaching modules which contain character values at every step of the learning. The implementation of these character values is carried out in three stages, namely the planning, implementation and evaluation stages. The character values contained in Civics learning include religion, tolerance, discipline, democracy, curiosity, national spirit, love of the country, respect for achievement, friendship or communicativeness, and responsibility.

Biografi Penulis

Arum Kusuma Nugrahani, Universitas PGRI Semarang

Mahasiswa PGSD/FIP/Universitas PGRI Semarang

A. Y Soegeng Ysh, Universitas PGRI Semarang

Mahasiswa PGSD/FIP/Universitas PGRI Semarang

Eka Sari Setianingsih, Universitas PGRI Semarang

Dosen PGSD/FIP/Universitas PGRI Semarang

Referensi

Damri, & Putra, F. E. (2020). Pendidikan Kewarganegaraan. Kencana.

Efendi, R., & Ningsih, A. R. (2020). Pendidikan Karakter. Qiara Media.

Feri, T. (2016). Pembelajaran PKn di Sekolah Dasar. Buku Baik.

Haderani. (2018). Tinjauan Filosofis Tentang Fungsi Pendidikan Dalam Hidup Manusia. Jurnal Ilmiah Kependidikan, 7(1), 41–49.

Jazrudin, Putera, Z., & Wajdi, F. (2020). Membangun Krakter Peserta Didik Melalui Penguatan Kompetensi PKn dan Penerapan Alternatif Pendekatan Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 10(2), 42–52.

Julianti, U. (2020). Implementasi Pendidikan Karakter pada Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan SDN 2 Kalosi Kecamatan Alla Kabupaten Enrekang. Skipsi. Universitas Muhammadiyah Makassar.

Muslich, M. (2014). Pendidikan Karakter Menjawab Tantangan Krisis Multidimensi. Bumi Aksara.

Pertiwi, A. D., Nurfatimah, S. A., Dewi, D. A., & Furnamasari, Y. F. (2021). Implementasi Nilai Pendidikan Karakter dalam Mata Pelajaran PKn di SD. Jurnal Basicedu, 5(5), 4328–4333.

Puskur. (2019). Pengembangan Pendidikan Budaya dan Karakter Bangsa. Depdiknas.

Rosad, A. M. (2019). Implementasi Pendidikan Karakter melalui Kegiatan Pembelajaran di Lingkungan Sekolah. Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 5(2), 173–190.

Setiyaningsih, D., Rosmi, F., Santoso, G., & Virginia, A. (2020). Implementasi Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran PKn di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar, 3(2), 279–286.

Sudrajat, A. (2011). Mengapa Pendidikan Karakter? Jurnal Pendidikan Karakter, 1(1), 47–58.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta.

Sujana, I. W. C. (2019). Fungsi dan Tujuan Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dasar, 4(1), 29–39.

Suwartini, S. (2017). Pendidikan Karakter dan Pembangunan Sumber Daya Manusia Keberlanjutan. Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 4(1), 220–234.

Diterbitkan

2024-04-01

Terbitan

Bagian

Articles

Citation Check