Degradasi Budaya Generasi Z: Relevansi Konseling KIPAS di Era Westernisasi
DOI:
https://doi.org/10.31100/jurkam.v8i1.2940Keywords:
degradasi budaya, generasi Z, Konseling KIPAS, westernisasiAbstract
References
Adriyanto, Andreas Rio Santosa, I., & Syarief, A. (2019). Memahami Perilaku Generasi Z sebagai Dasar Pengembangan Materi Pembelajaran Daring. Prosiding: Seni, Teknologi Dan Masyarakat. Bandung.
Bencsik, A., & Machova, R. (2016). Knowledge Sharing Problems from the Viewpoint of Intergeneration Management. ICMLG2016 - 4th International Conferenceon Management, Leadership and Governance. ICMLG2016.
Bhakti, C. P., & Safitri, N. E. (2017). Peran Bimbingan dan Konseling untuk Menghadapi Generasi Z dalam Perspektif Bimbingan dan Konseling Perkembangan. Jurnal Konseling GUSJIGANG, 3(1).
Budiarto, G. (2020). Dampak Cultural Invasion terhadap Kebudayaan Lokal: Studi Kasus Terhadap Bahasa Daerah. Pamator Journal, 13(2), 183–193. https://doi.org/10.21107/pamator.v13i2.8259
Dewi, A. P., & Delliana, S. (2020). Self Disclosure Generasi Z di Twitter. Ekspresi Dan Persepsi : Jurnal Ilmu Komunikasi, 3(1).
Fatimah, S., & Nuraninda, F. A. (2021). Peranan Orang Tua dalam Pembentukan Karakter Remaja Generasi 4.0. JURNALBASICEDU, 5(5). https://doi.org/https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1346
Fitriyani, P. (2018). PENDIDIKAN KARAKTER BAGI GENERASI Z. Prosiding Konferensi Nasional Ke- 7 (APPPTMA). Jakarta.
Fusnika, & Dua, F. L. (2019). Kontribusi Budaya Lokal Gawai dalam Menumbuhkan Nilai Solidaritas Generasi Z pada Suku Dayak Mualang. Jurnal PEKAN, 4(2).
Gudnanto, & Kuswandi, I. (2020). Konseling Multibudaya Berbasis Konseling KIPAS (Kajian Reflektif atas Pengalaman Konselor di Lembaga Pendidikan Tinggi). Shine: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 1(1).
Habsy, B. A., & Wahyuni, F. (2019). SCIENTIFIC FOUNDATION OF NUSANTARA CULTURE BASED COUNSELINGMODEL: KIPAS(KONSELING INTENSIF PROGRESSIF ADAPTIF STRUKTUR). European Journal of Education Studies, 5(9). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.2548956
Handayani, I. (2019). Konsep Bimbingan dan Konseling Pribadi-Sosial dalamPengembangan Positive Mental Attitude Generasi Z. Nalar: Jurnal Peradaban Dan Pemikiran Islam, 3(1).
Hannes, K., & Pearson, A. (2011). Obstacles to the Implementation of Evidenceâ€Based Practice in Belgium: A Worked Example of Metaâ€Aggregation. In Synthesizing Qualitative Research (pp. 21–39). Wiley. https://doi.org/10.1002/9781119959847.ch2
Hariko, R., & Ifdil, I. (2017). Analisis Kritik Terhadap Model Kipas; Konseling Intensif Progresif Adaptif Struktur. Jurnal Konseling Dan Pendidikan, 5(2), 109–117. https://doi.org/10.29210/120500
Jalal, A., Syafeie, A. K., & Nurlela. (2021). Peran Kyai dalam Meningkatkan Kecerdasan Spiritual Remaja Generasi Z di Pesantren Anwarul Huda. Tarbiyah Wa Ta’lim: Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 8(3). https://doi.org/https://doi.org/10.21093/twt.v8i3.3652
Kristyowati, Y. (2021). GENERASI “Z†DAN STRATEGI MELAYANINYA. Jurnal Ambassadors, 2(1).
Marisa, C. (2020). Gambaran Motivasi Belajar pada Siswa Generasi Z dan Implikasinya dalam Pelayanan Bimbingan dan Konseling di Sekolah. Guidance: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 17(2).
Nahak, H. M. . (2019). UPAYA MELESTARIKAN BUDAYA INDONESIA DI ERA GLOBALISASI. Jurnal Sosiologi Nusantara, 5(1), 65–76. https://doi.org/10.33369/jsn.5.1.65-76
Patimah, L., & Herlambang, Y. T. (2021). Menanggulangi Dekadensi Moral Generasi Z Akibat Media SosialMelalui Pendekatan Living Values Education (LVE). PEMBELAJAR: Jurnal Ilmu Pendidikan, Keguruan, Dan Pembelajaran, 5(2).
Putra, Y. S. (2017). THEORITICAL REVIEW : TEORI PERBEDAAN GENERASI. Among Makarti, 9(2). https://doi.org/10.52353/ama.v9i2.142
Putri, A. R. (2021). Hubungan Antara Komunikasi Interpersonal Orang Tua Dengan Agresivitas Generasi Z Di Kota Semarang. Prosiding KONSTELASI ILMIAH MAHASISWA UNISSULA (KIMU) 5. Semarang: Universitas Islam Sultan Agung.
Qudriani, M., Baroroh, U., & Hidayah, S. N. (2022). PERILAKU SEKSUAL BERISIKO GENERASI Z PADA MASA PANDEMI COVID 19 DI WILAYAH TEGAL TIMUR KOTA TEGAL. SIKLUS: Journal Research Midwifery Politeknik Tegal, 11(1). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30591/siklus.v11i01.3114
Rakanda, D. R., Rochayanti, C., & Arofah, K. (2020). Instagram dalam Pembentukan Identitas Diri Generasi Z. Paradigma, 24(1). https://doi.org/https://doi.org/10.31315/paradigma.v24i1.5020.g3641
Resmiwaty. (2010). DEGRADASI KULTURAL DALAM KEHIDIPAN REMAJA. Academica, 2(1).
Sari, I. P., Ifdil, & Yendi, F. M. (2020). Konsep Nomophobia pada Remaja Generasi Z. JRTI (Jurnal Riset TindakanIndonesia), 5(1).
Satria. (2014). Degradasi Budaya di Indonesia Mengkhawatirkan. Retrieved April 22, 2022, from Universitas Gadjah Mada website: https://www.ugm.ac.id/id/berita/9357-degradasi-budaya-di-indonesia-mengkhawatirkan
Septania, S., & Proborini, R. (2020). Self-Compassion, Grit dan Adiksi Internet pada Generasi Z. Analitika: Jurnal Magister Psikologi UMA, 12(2). https://doi.org/10.31289/analitika.v12i2.4175
Siswanto. (2010). SYSTEMATIC REVIEW SEBAGAI METODE PENELITIAN UNTUK MENSINTESIS HASIL-HASIL PENELITIAN (SEBUAH PENGANTAR). Buletin Penelitian Sistem Kesehatan, 13(4).
Supriyanto, M. A. (2016). Budaya Indonesia Menghilang Seiring Waktu. Tribunnews.Com.
Turner, A. (2015). Generation Z: Technology and Social Interest. The Journal of Individual Psychology, 71(2), 103–113. https://doi.org/10.1353/jip.2015.0021
Venia, M., Marzuki, F., & Yuliniar. (2021). Analisis Faktor Yang Mempengaruhi Perilaku Impulse Buying (Studi Kasus Pada Generasi Z Pengguna E-Commerce). KORELASI, 2(1).
Wahyuni, F., Gudnanto, & Pravesti, C. A. (2015). Menjawab Tantangan Global dengan Konseling Model Kipas “Konseling Ramah Budaya†(Tinjauan terhadap Konstruk KIPAS). Prosiding Seminar Kaunseling Antarabangsa.
Wulandari, W., Furnamasari, Y. F., & Dewi, D. A. (2021). Urgensi Rasa Nasionalisme pada Generasi Z di Tengah Era Globalisasi. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3).
Youarti, I. E., & Hidayah, N. (2018). Perilaku Phubbing Sebagai Karakter Remaja Generasi Z. Jurnal Fokus Konseling, 4(1). https://doi.org/https://doi.org/10.26638/jfk.553.2099
Zisa, S. F., Effendib, N., & Roem, E. R. (2021). Perubahan Perilaku Komunikasi GenerasiMilenial dan Generasi Z di Era Digital. Satwika : Kajian Ilmu Budaya Dan Perubahan Sosial, 5(1).
Downloads
Published
Issue
Section
Citation Check
License
Copyright of any open access articles in journals published by JURKAM: Jurnal Konseling Andi Matappa authorized author to hold unrestricted copyrightThe author also grants the third party the right to use the article freely provided that its integrity is maintained and its original author, details of quotations and publishers are identified. Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. formalizes the terms and conditions of this publication and these terms.
In addition to Jurkam's copyright policy: Jurnal Konseling Andi Matappa, some journals also follow the Open Accses policy and endorsement of the Public Domain Dedication Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.Creative Commons License applies to all data published in this journal.
If a writer is prevented from becoming a copyright holder (eg for government employees), little variation is required. In such cases, copyright lines and license statements in individual articles will be adjusted, for example to say '© 2017 copyright'. Authors who require this type of variation should notify Jurkam during or immediately after the submission of their article. Changes to the copyright line can not be made after the publication of the article.
Exceptions to copyright policy There may be exceptions to copyright and permissions for previously published articles under different policies from the above. For example, sometimes Jurkam: Jurnak Konseling Andi Matappa may publish articles together with other publishers, and different permission conditions may apply. However, in all cases, access to this article is free of cost or other access restrictions.
Â
JURKAM: Jurnal Konseling Andi Matappa is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.