Penggunaan Media Kuartet Cerdas untuk Meningkatkan Hasil Pembelajaran PKN di SD

Penulis

  • Widi Nursyamsi Apriawan Universitas Pendidikan Indonesia Kampus Tasikmalaya, Indonesia
  • Nana Ganda Universitas Pendidikan Indonesia Kampus Tasikmalaya, Indonesia
  • Syarip Hidayat Universitas Pendidikan Indonesia Kampus Tasikmalaya, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v4i3.1273

Kata Kunci:

Media, learning outcomes, Pancasila.

Abstrak

The learning outcomes of fourth grade students at SDN 2 Sadapaingan, Panawangan District, Ciamis Regency, in understanding the meaning of the relationship between symbols and the Pancasila precepts are still low. This is because the learning interactions delivered by the teacher do not use the right media, so to overcome these problems, the "Kuartet Cerdas" media used is  determined to build better student learning outcomes. This study uses the spiral models Kemmis and MC Taggart. From the results of research on student learning activities, so that basic information on data collection from 13 students can be collected, only 5 students (38%) have finished getting a score above the KKM, which is 70. In the first cycle, 7 students obtained a complete result of (54%), in the second cycle 10 students obtained a complete result of (77%), and in the third cycle 12 students obtained a complete result of (92%) so that it exceeded the normal target of 80%. It can be concluded that through the use of the media "Kuartet Cerdas" can further develop the learning outcomes of students in Civics subject matter to understand the meaning of the relationship between symbols and Pancasila precepts.

Biografi Penulis

Widi Nursyamsi Apriawan, Universitas Pendidikan Indonesia Kampus Tasikmalaya

Pendidikan Guru Sekolah Dasar/UPI Kampus Tasikmalaya

Nana Ganda, Universitas Pendidikan Indonesia Kampus Tasikmalaya

Pendidikan Guru Sekolah Dasar, UPI Kampus Tasikmalaya

Syarip Hidayat, Universitas Pendidikan Indonesia Kampus Tasikmalaya

Pendidikan Guru Sekolah Dasar, UPI Kampus Tasikmalaya

Referensi

Choirunnisa, S. (2015). Pengaruh Permainan Kartu Kuartet terhadap Hasil Belajar Siswa pada Materi Pesawat Sederhana. (Skripsi) Universitas Pendidikan Indonesia, Sumedang.

Djamarah & Zaim. (2011). Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Fahmi Rahman Iskandar, Syarip Hidayat dan Nana Ganda. (2019). Dampak Permainan Mobile Legend terhadap Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. EduBasic Journal; Jurnal Pendidikan Dasar. [Online] Diakses dari https://ejournal.upi.edu/index.php/edubasic/ article/view/26599.

Syarip Hidayat dan Lutfi Nur. (2018). Nilai karakter, berpikir kritis dan psikomotorik anak usia dini. Jurnal Ilmiah Visi PGTK PAUD dan Dikmas Vol.13 No.1. [Online] Diakses dari http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jiv/article/ view/5938

Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI).(t.t). Kuartet. [Online] Diakses dari http://kbbi.web.id/kuartet.

Karsono, dkk. (2014). Penggunaan Kartu Kuartet untuk Meningkatkan Pemahaman Seni Tradisi Nusantara pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Mimbar Sekolah Dasar. 1 (1), hlm. 43-49.

Rosikin, E. (2015). Penggunaan Media Kartu Kwartet untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi Keragaman Suku dan Budaya Indonesia Mata Pelajaran IPS. (Skripsi) Universitas Pendidikan Indonesia, Sumedang.

Sanjaya, W. (2006). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenanda Media.

Sudin & Saptani. (2009). Media Pembelajaran. Sumedang: UPI Press.

Sudjana, N. (2014). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Sukmayanti, Y. (2013). Penggunaan Media Kartu Kwartet dengan Menerapkan Model STAD (Students Teams Achivement Division) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi Peranan Tokoh Perjuangan dalam Kemerdekaan RI di Kelas V SDN Gununggadung. (Skripsi) Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung.

Wiriaatmaja, R. (2006). Metode Penelitian Tindakan Kelas untuk Meningkatkan Kinerja Guru dan Dosen. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Diterbitkan

2021-10-02

Terbitan

Bagian

Articles

Citation Check