Pengembangan Instrumen Penilaian Pemahaman Konsep Matematika Siswa SD Negeri Kembangbahu 1 Pada Materi Perkalian

Penulis

  • Della Fatwa Kus Anggraini Universitas Muhammadiyah Gresik, Indonesia
  • Arissona Dia Indah Sari Universitas Muhammadiyah Gresik, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v5i4.2440

Kata Kunci:

Assessment Instruments, Concept Understanding, Multiplication.

Abstrak

The purpose of this study was to determine the feasibility of a multiplication material mathematics assessment instrument developed for fourth grade students at SD Negeri Kembangbahu 1. This study used the ADDIE development research methodology and used quantitative techniques as data analysis. The questionnaires used were validation questionnaires, student response questionnaires, and test questions. Data is collected from the results of the questionnaire used. The results of this study indicate that the assessment instrument developed to assess conceptual understanding is feasible and valid. Evidenced by the average results of the validation of the two validators obtaining 98.6% in the valid category, the results of the students' concept understanding test obtained an average percentage above 70%, which is equal to 83,3%, and the results of positive responses students received an average percentage of 88,7% with very good criteria.

Biografi Penulis

Della Fatwa Kus Anggraini, Universitas Muhammadiyah Gresik

Mahasiswa PGSD Universitas Muhammadiyah Gresik

Arissona Dia Indah Sari, Universitas Muhammadiyah Gresik

PGSD Universitas Muhammadiyah Gresik

Referensi

Alam, S., Japar, M., & Asnur, M. N. A. (2019). Pengembangan Instrumen Tes Siswa Tingkat Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Kependidikan, 8(1), 59–68.

Aledya, V. (2019). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Pada Siswa. Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Pada Siswa, 2(May), 0–7.

Apsari, P. N., & Rizki, S. (2018). Media Pembelajaran Matematika Berbasis Android Pada Materi Program Linier, 1(1), 103–107.

Astiwi, K. P. T., Antara, P. A., & Agustiana, I. G. A. T. (2020). Pengembangan Instrumen Penilaian Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SD pada Mata Pelajaran PKn. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 3(3), 459.

Azmi, M. P. (2019). Analisis Pengembangan Tes Kemampuan Analogi Matematis pada Materi Segi Empat. JURING (Journal for Research in Mathematics Learning), 2(2), 099.

Dilla, T. F., & Sukmawati. (2021). Pengembangan Media Multiply Cards Pada Pembelajaran Operasi Perkalian Bilangan Bulat Di Sekolah Dasar, 1(1), 218–232.

Jannah, M., & Jualianto, J. (2018). Pengembangan Media Video Animasi Digestive System Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran Ipa Kelas V. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(2), 254798.

Laia, H. T., & Harefa, D. (2021). Hubungan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dengan Kemampuan Komunikasi Matematik Siswa. AKSARA: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 07(02), 463–474.

Ndiung, S., & Jediut, M. (2020). Pengembangan instrumen tes hasil belajar matematika peserta didik sekolah dasar berorientasi pada berpikir tingkat tinggi. Premiere Educandum : Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, 10(1), 94.

Nur Aini, D. F., & Sulistyani, N. (2019). Pengembangan Instrumen Penilaian E-Quiz (Electronic Quiz) Matematika Berbasis HOTS (Higher of Order Thinking Skills) untuk Kelas V Sekolah Dasar. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 3(2), 1–10.

Nursofia Zain, B. R., Saputra, H. H., & Musaddat, S. (2022). Analisis Kesulitan Memahami Perkalian 1 Sampai dengan 10 Siswa Kelas 2 SDN 3 Loyok Tahun Pelajaran 2021/2022. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(3b), 1429–1434.

Peraturan Pemerintah RI. (2003). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003. Jakarta.

Peterson, C. (2003). Bringing ADDIE to life: instructional design at its best - learning & technology library (LearnTechLib). Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, 12(3), 227–241. Retrieved from http://www.learntechlib.org/p/2074/

Radiusman. (2020). Studi Literasi: Pemahaman Konsep Siswa Pada Pembelajaran Matematika. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika, 6(1), 1–8.

Rahayuningsih, S., Sirajuddin, S., & Ikram, M. (2021). Using open-ended problem-solving tests to identify students? mathematical creative thinking ability. Participatory Educational Research, 8(3), 285–299.

Ratriningrum, A. D. (2022). Pemanfaatan Media Online Quizizz Untuk Meningkatkan Kemampuan Menghafal Perkalian Dasar Siswa SD, 1(6), 567–575.

Shufa, N. K. F. (2018). Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal di Sekolah Dasar: Sebuah Kerangka Konseptual. Inopendas Jurnal Ilmiah Kependidikan, 1(1), 48–53.

Suarim, B., & Neviyarni. (2021). Hakikat Belajar Konsep pada Peserta Didik. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(1), 75–83.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kualitatif dan R and D. Bandung: Alfabeta.

Unaenah, E., & Sumantri, M. S. (2019). Analisis Pemahaman Konsep Matematis Siswa Kelas 5 Sekolah Dasar Pada Materi Pecahan. Jurnal Basicedu, 3(1), 106–111.

Wijaya, T. T., Purnama, A., & Tanuwijaya, H. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berdasarkan Konsep Tpack pada Materi Garis dan Sudut Menggunakan Hawgent Dynamic Mathematics Software. JPMI – Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 3(3), 205–214.

Yuliana, E. (2019). Pengaruh Metode Pembelajaran Eksperimen Terhadap Keterampilan Berkomunikasi Sains dan Penguasaan Konsep Siswa. WACANA DIDAKTIKA, 11(3), 79–86.

Diterbitkan

2023-04-09

Terbitan

Bagian

Articles

Citation Check