Penerapan Word Square untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V SD Negeri 38 Parepare

Penulis

  • Kamaruddin Hasan Universitas Negeri Makassar, Indonesia
  • Shasliani Shasliani Universitas Negeri Makassar, Indonesia
  • Nur Annisa Putri S Universitas Negeri Makassar, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v6i1.2595

Kata Kunci:

Cooperative Learning Model, Learning Process, Learning Outcomes.

Abstrak

This study aims to improve the process and student learning outcomes by applying the Word Square type of cooperative learning model. his research is a Classroom Action Research (CAR) with a qualitative approach. Data collection techniques used are observation, tests and documentation. The subjects of this study were the teacher (researcher) and the fifth grade students, totaling 16 people. Based on the research data in the first cycle, the teacher's observations were in the good category (B), the student's observations were in the sufficient category (C) and the student learning outcomes showed an average value of 72. In the second cycle the teacher's observations were in the good category (B), the results of student observations were in the good category (B) and the student learning outcomes showed an average value of 85. This shows that the learning outcomes of fifth grade students of UPTD SD Negeri 38 Parepare after being implemented Word Square cooperative learning model experienced a significant increase.

Biografi Penulis

Kamaruddin Hasan, Universitas Negeri Makassar

Dosen PGSD/FIP/Universitas Negeri Makassar

Shasliani Shasliani, Universitas Negeri Makassar

Dosen PGSD/FIP/Universitas Negeri Makassar

Nur Annisa Putri S, Universitas Negeri Makassar

Mahasiswa PGSD/FIP/Universitas Negeri Makassar

Referensi

Afandi, M., Chamalah, E., & Wardani, O. P. (2013). Model Dan Metode Pembelajaran Di Sekolah. Unissula Press. https://doi.org/10.1016/j.cpc.2008.12.005

Afwadi. (2021). Guru Kreatif Mutu Pembelajaran Meningkat. CV. Bintang Semesta Media.

Darmawan, D., & Wahyudin, D. (2018). Model Pembelajaran Di Sekolah. PT Remaja Rosdakarya.

Djabba, R., & Ilmi, N. (2022). Penerapan Model Learning Cycle Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPA Kelas V SD. Jurnal Pendidikan & Pembelajaran Sekolah Dasar, 2(2).

Hasan, K. (2014). Membangun Kultur Sekolah (Menuju Pendidikan Berbasis Iman dan Taqwa). CV. Bina Karya Utama, 18.

Herwandanu, B., & Suprayitno. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Word Square Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ips Siswa Kelas 3 Sdn 2 Slempit Kedamean Gresik. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(12), 2201–2210. https://core.ac.uk/download/pdf/230636207.pdf

Kurniasih, I., & Sani, B. (2016). Ragam Pengembangan Model Pembelajaran untuk Peningkatan Profesionalisme Guru. kata Pena.

Lismina. (2019). pengembangan kurikulum di sekolah dan perguruan tinggi. Uwais Inspirasi Indonesia.

Maasrukhin, A. R., & Ratnasari, K. (2019). Proses Pembelajaran Inquiry Siswa MI untuk Meningkatkan Kemampuan Matematika. Auladuna: Jurnal Prodi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 1(1), 100–109. https://doi.org/10.36835/au.v1i1.166

Maryam M, S., Asti, A. F., & Djabba, R. (2022). Penerapan Metode Problem Solving Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V UPTD SD Negeri 65 Parepare. 583–589.

Pasinggi, Y. S. (2016). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Tentang Pembelajaran Soal Cerita Operasi Hitung Campuran Melalui Model Kooperatif Tipe Stad Di Kelas Iii Sdn 44 Parepare. Publikasi Pendidikan, 6(2). https://doi.org/10.26858/publikan.v6i2.1900

Ratnasari, D. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Word Square Terhadap Aktivitas Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Aqidah Akhlak Kelas VIII MTS Aulia Cendekia Palembang. 210093.

Rofiah, D. A. (2018). Perolehan Belajar Siswa Kelas III Dengan Model Pembelajaran Word Square Pada Materi Pelajaran PKn di SD Negeri Besani Kabupaten Batang. Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 2(2).

Rusman. (2018). Model-Model Pembelajaran: Mengembangkan Profesionalisme Guru. Rajawali Pers.

Zainal, Z., Halik, A., & Madania. (2019). Pengaruh model pembelajaran Treffinger Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa SD Negeri 37 Model Parepare. Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 3(3), 294–306.

Diterbitkan

2023-04-01

Terbitan

Bagian

Articles

Citation Check