Penerapan Model Pembelajaran Children Learning in Science untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V

Penulis

  • Muslimin Muslimin Universitas Negeri Makassar, Indonesia
  • Lukman Lukman Universitas Negeri Makassar, Indonesia
  • Sri Fadila Universitas Negeri Makassar, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v6i3.3051

Kata Kunci:

Children Learning in Sciece, Learning Outcomes, Water Cycle

Abstrak

This study aims to determine the improvement of student learning processes and outcomes through the application of the Children Learning In Science (CLIS) learning model on the water cycle of class V UPT SD Negeri 2 Gandangbatu Sillanan, Tana Toraja Regency. This research approach uses a qualitative approach and the type of research used is Classroom Action Research (PTK). The subjects in this study were fifth grade students of UPT SD Negeri 2 Gandangbatu Sillanan in the 2022/2023 school year, totaling 23 students consisting of 11 boys and 12 girls, and a teacher. Data analysis techniques used are data condensation, data presentation and conclusion drawing which are processed qualitatively. Based on the data obtained during the implementation of cycles I and II, the research results for cycle I were in the Fair category (C) and for cycle II were in the category (B). The conclusion of this study is that the process and learning outcomes of students about the water cycle of class V UPT SD Negeri 2 Gandangbatu Sillanan, Tana Toraja Regency by applying the Children Learning In Science learning model has increased.

Biografi Penulis

Muslimin Muslimin, Universitas Negeri Makassar

Dosen PGSD/FIP/Universitas Negeri Makassar

Lukman Lukman, Universitas Negeri Makassar

Dosen PGSD/FIP/Universitas Negeri Makassar

Sri Fadila, Universitas Negeri Makassar

Mahasiswa PGSD/FIP/Universitas Negeri Makassar

Referensi

Abidin, A. M. (2019). Kreativitas Guru Menggunakan Model Pembelajaran Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 11(2), 225-238

Amin & Sumendap, L. Y. S. (2022). 164 Model Pembelajaran Kontemporer. Pusat Penerbitan LPPM.

Budiarto, F. (2015). Keefektifan Model Pembelajaran Clis (Children Learning In Science) Terhadap Motivasi Dan Hasil Belajar Ipa. Journal of Elementary Education, 4(1), 53–60.

Franata, M. A., Hajani, T. J., & Rosalia, E. (2022). Penerapan Model Pembelajaran CLIS (Children Learning In Science) Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V SD Muhammadiyah 65 Sumber Harta. LJSE: Linggau Journal Science Education, 2(3), 1-5.

Krismayoni, P. A. W., & Suarni, N. K. (2020). Pembelajaran IPA dengan Model Pembelajaran Children Learning In Science Meningkatkan Hasil Belajar Ditinjau Dari Minat Belajar. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 3(2), 138

Lukman, St Maryam & Muhammad F. H. (2023) Penerapan PjBL Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Tentang Rantai Makanan di Kelas V UPT SD Negeri 255 Pinrang. Juara SD 2(1)

Miles,M.B, Huberman,A.M, dan Saldana,J. 2014. Qualitative Data Analysis, A Methods Sourcebook, Edition 3. USA: Sage Publications. Terjemahan Tjetjep Rohindi Rohidi, UI-Press

Muslimin, & Amran, M. (2020). Penerapan Pembelajaran Keterampilan Proses Untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa SD Kelas IV Pada Materi Konsep Energi Bunyi. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 4(2), 130.

Mustika, D. (2022). Model-Model Pembelajaran IPA SD dan Aplikasinya. CV Mitra Cendekia Media

Pawari, O., Sinta, V., & Rohmah, M. (2020). Implementasi Model Pembelajaran CLIS Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ips Peserta Didik Kelas Viii Di Smp Negeri 1 Buay Pemuka Peliung. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Ekonomi, 4(1),

Rahayu, E. S. (2015). Aplikasi model CLIS Untuk Meningkatkan Kreativitas Kimia Siswa Kelas X MAN Tulungagung 1 Melalui Pembuatan Briket Sampah Organic. Jurnal Review Pendidikan Islam, Vol 1(2)

Rochmawati, U., & Muslim, A. (2022). Penerapan ModeL CLIS Untuk Meningkatkan Keterampilan Proses SAINS pada KELAS IV SD Negeri 1 Kritig. Jurnal Pedagogik Pendidikan Dasar, 9(2), 61-68

Tuken, R., Ilmi, N., & Rahmat, A. R. (2022). Penerapan Model Pembelajaran PQ4R Terhadap Keterampilan Membaca Pemahaman Siswa Kelas IV. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 6(2), 404

Yusri, D. (2021). Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Pada Materi Sistem Perkembadangbiakan Tumbuhan Dan Hewan Melalui Model Pembelajaran Clis (Children Learning In Science) Kelas IX MTsN 5 Pidie. Jurnal Pendidikan dan Pengabdian Vokasi (JP2V), 2(1), 81-90

Zulfiati, H. M. (2014). Peran Dan Fungsi Guru Sekolah Dasar Dalam Memajukan Dunia Pendidikan. In Jurnal Pendidikan Ke-SD-an (Vol. 1, Issue 14).

Diterbitkan

2023-10-02

Terbitan

Bagian

Articles

Citation Check