Pengaruh Minat Baca dan Ketersediaan Sumber Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas IV SDN Centre Mangalli

Penulis

  • Rosdiah Salam Universitas Negeri Makassar, Indonesia
  • Kiki Kiki Universitas Negeri Makassar, Indonesia
  • Hikmawati Usman Universitas Negeri Makassar, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v6i3.3055

Kata Kunci:

Interest in Reading, Learning Resources, Learning achievement

Abstrak

This research uses a quantitative approach with an ex-post facto type of research and uses a partial test research design (t-test) which aims to determine the influence of reading interest and the availability of learning resources on the Learning Achievement of Class IV Students. The population in this study was 30 grade IV students at SDN Center Mangalli. Data collection techniques in this research were taken using questionnaires, observation sheets and documentation. The data analysis techniques used are descriptive statistics, normality and partial tests (t-test). The results of the research carried out by the researcher show that the reading interest of class IV students is very high and the availability of learning resources is also very high or adequate and learning achievement, especially in Indonesian language subjects, is also in the very good category. The results of this research show that students' reading interest is included in the high and very high categories, availability of learning resources is included in the criteria of adequate or very good, student learning achievement is included in the achievement and very achievement categories, there is an influence of interest in reading and availability of learning resources on the learning achievement of class IV students.

Biografi Penulis

Rosdiah Salam, Universitas Negeri Makassar

Dosen PGSD/FIP/Universitas Negeri Makassar, Indonesia

Kiki Kiki, Universitas Negeri Makassar

Mahasiswa PGSD/FIP/Universitas Negeri Makassar, Indonesia

Hikmawati Usman, Universitas Negeri Makassar

Dosen PGSD/FIP/Universitas Negeri Makassar, Indonesia

Referensi

Afriani, E. D., Masfuah, S., & Roysa, M. (2021). Analisis Minat Baca Siswa Kelas V Sekolah Dasar dalam Pembelajaran Daring. Jurnal Prasasti Ilmu, 1(3), 21–27.

Amri, F. (2019). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Membaca Siswa Kelas V Se-Kecamatan Pandak Bantul. Jurnal Pendidikan, 67-77.

Apriliawati, D. (2020). Diary Study sebagai Metode Pengumpulan Data pada Riset Kuantitatif: Sebuah Literature Review. Journal of Psychological Perspective, 2(2), 79–89.

Arianto, A. (2019). Peningkatan Prestasi Belajar Siswa MTs Al Mubarok Bandar Mataram Lampung Tengah. Riayah: Jurnal Sosial Dan Keagamaan, 4(01), 89–97.

Arieska, P. K., & Herdiani, N. (2018). Pemilihan teknik sampling berdasarkan perhitungan efisiensi relatif. Jurnal Statistika Universitas Muhammadiyah Semarang, 6(2), 1–14.

Awwaliyah, R., & Baharun, H. (2019). Pendidikan Islam dalam sistem pendidikan nasional (Telaah epistemologi terhadap problematika pendidikan Islam). JURNAL ILMIAH DIDAKTIKA: Media Ilmiah Pendidikan Dan Pengajaran, 19(1), 34–49.

Charli, L., Ariani, T., & Asmara, L. (2019). Hubungan minat belajar terhadap prestasi belajar fisika. SPEJ (Science and Physic Education Journal), 2(2), 52–60.

Devi, S. M., Suwandana, E., & Mardliyah, A. A. (2019). Pengaruh Minat Baca Dan Ketersediaan Sumber Belajar Terhadap Prestasi Belajar Pelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas X-Ipa I Di Man Kota Mojokerto Tahun Pelajaran 2018-2019. Universitas Islam Majapahit.

Diyah, A. A. (2020). Perbedaan Prestasi Belajar Siswa Yang Mengikuti Bimbingan Belajar Dengan Siswa Yang Tidak Mengikuti Bimbingan Belajar. Stikes Bina Sehat Ppni.

Fatimatuzahroh, F., Nurteti, L., & Koswara, S. (2019). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Akidah Akhlak Melalui Metode Lectures Vary. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam,[SL], 7(1), 35–50.

Irwiansyah, M. B. (2018). Hubungan tingkat kualitas pelayanan dengan tingkat minat baca di perpustakaan UMG pada mahasiswa. Psikosains: Jurnal Penelitian Dan Pemikiran Psikologi, 10(2), 105–116.

Laksana, D. N. L., Awe, E. Y., Sugiani, K. A., Ita, E., Rawa, N. R., & Noge, M. D. (2021). Desain Pembelajaran Berbasis Budaya. Penerbit NEM.

Lubis, A. F., & Basya, M. H. (2020). Penguatan Wawasan Para Guru Madrasah Ibtidaiyah Al-Wathoniyah Tentang Strategi Meningkatkan Minat Baca Siswa. Jurnal Pengabdian Masyarakat Teknik, 2(2), 71–76.

Mirdanda, A. (2018). Motivasi berprestasi & disiplin peserta didik serta hubungannya dengan hasil belajar. Yudha English Gallery.

Muharram, Sukarman, Syahrul, & Dkk. (2020). Panduan Tugas Akhir Mahasiswa Universitas Negeri Makassar (A. Ihsan & H. H (eds. Makassar : BadanPenerbit UNM.

Muhit, A., & Maulana, F. (2022). Pemanfaatan Situs Edukatif Islami sebagai Sumber Belajar dalam Pembelajaran Berbasis Online/Daring. IQ (Ilmu Al-Qur’an): Jurnal Pendidikan Islam, 5(01), 60–72.

Diterbitkan

2023-10-01

Terbitan

Bagian

Articles

Citation Check