Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Model Teams Games Tournament Berbantuan Peta Pintar

Penulis

  • Roudlotun Nofiati Bimashiatillah Universitas Muria Kudus, Indonesia
  • Deka Setiawan Universitas Muria Kudus, Indonesia
  • Much Arsyad Fardani Universitas Muria Kudus, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v3i2.700

Kata Kunci:

Learning Outcomes, Smart Map, Teams Games Tournament Learning Model

Abstrak

This study aims to improve student learning outcomes with the application of the Teams Games Tournament model assisted by Smart Map media on the theme Beautiful Diversity in My Country Grade IV students in SDN Penggung 01. Based on the results of the PTS private pre-cycle of students, data obtained that the PPKn content of students who completed 6 of 16 students with a percentage of 37.5% and on the Indonesian Language content students who completed 7 of 16 students with a percentage of 43.75% (according to KKM ≥ 75). The research method used was classroom action research (CAR) which consisted of two cycles. The subjects of the research were grade IV students of SDN Penggung 01, this study used four components namely planning, implementing, observing, and reflecting. Data collection is done by observation, interviews, tests, and documentation. The results of the study in the first cycle showed that the PPKn content with the percentage of classical completeness 68.75% and the Indonesian content percentage of classical completeness 68.75%, increased in the second cycle with the percentage of classical completeness 93.75% at the PPKn content and 87.5 % of Indonesian content. This proves that the Teams Games Tournament learning model can improve student learning outcomes.

Biografi Penulis

Roudlotun Nofiati Bimashiatillah, Universitas Muria Kudus

Mahasiswa Prodi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Muria Kudus

Deka Setiawan, Universitas Muria Kudus

Dosen Pendidikan Guru Sekolah Dasar/Universitas Muria Kudus

Much Arsyad Fardani, Universitas Muria Kudus

Dosen Pendidikan Guru Sekolah Dasar/Universitas Muria Kudus

Referensi

Aini, Erinda Diah Nur. 2019. Upaya Peningkatan Hasil Belajar IPS Melalui Model Pembeljaran Teams Games Tournament Berbantuan Media Monopoli untuk KelasIV SDN Sidorejo (Skripsi). Surakarta: FKIP UMS.

Agustina, Rahidatul Layla. 2017. Penerapan Model Pembelajaran Teams Games Tournament (TGT) untuk Meningkatkan Hasil Belajar PKN Siswa Kelas V SDN Jejangkit Muara 2. Stilistika Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 2 (1), 18-26.

Danim, Sudarwan. 2008. Media Komunikasi Pendidikan Pelayanan Profesional Pembelajaran dan Mutu Hasil Belajar. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Djamarah, Syaiful Bachri. 2008. Psikologi Belajar. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Harahap. 2018. Meningkatkan Hasil Belajar PPKn Melalui Model Pembelajaran TGT (Team Games Tournament) Siswa Kelas 5 SD Negeri 164525 Tebing Tinggi. ESJ PGSD FIP UNIMED, 8 (2), 101-109.

Ilmiyah, Rosikhatul dkk. 2014. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament (TGT) dalam Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Refleksi Edukatika, 4 (2).

Khohar, Moh Adnan. 2016. Penerapan Teams Games Tournament untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Kelas IV SDN Blabak 1 Kandat Kediri. Jurnal Pendidikan, 1 (9), 1869-1873.

Nugroho, Tunggal Pambuko. 2017. Meningkatkan Hasil Belajar Melalui Model Pembelajaran Tgt Tema Indahnya Keragaman Di Negeriku Pada Siswa Kelas IV SDN Lidah Kulon IV Kota Surabaya. JPGSD, 5 (3), 608-620.

Purwanto. 2010. Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Raehanah, dkk. 2018. Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT dengan Media Kokami untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa. El Mirdad Jurnal Jurusan PGMI, 10 (1), 41-56.

Shoimin, Aris. 2014. 68 Model pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Samani, Muchlas, Hariyanto. 2011. Konsep dan Pendidikan Karakter. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Sukiasih, Made. 2018. Peningkatan Prestasi Belajar Bahasa Indonesia Dalam Menulis Puisi Pada Siswa Melalui Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT. JIPP, 2 (3).

Sulilana, Rudi dan Cepi Riyana. 2017. Media Pembelajaran. Bandung: CV Wacana Prima.

Diterbitkan

2020-11-26

Terbitan

Bagian

Articles

Citation Check