Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Berdasarkan Tahapan Polya Materi Bangun Datar
DOI:
https://doi.org/10.31100/dikdas.v4i4.1096Keywords:
Problem Solving, Story Problems, Two-Dimentional Figure.Abstract
This study aims to 1) analyze how the students problem-solving abilities in solving story problems based on the polya stages in the two-dimentional figure of class IV SD Negeri Gemblengmulyo Rembang, 2) to find out how to improve students' problem-solving abilities in solving story problems based on the stages of the pattern. This research uses descriptive qualitative research. Data collection in this study was carried out by means of written tests, interviews, and documentation. Taking the subject in this study using purposive sampling technique. Interviews were conducted with research subjects and class teachers. The result of this research is that low-ability students are quite able to go through the stages of understanding the problem and compiling a solution plan. Students with moderate abilities are able to go through the stages of understanding the problem, compiling a resolution plan, and carrying out the completion plan. Meanwhile, high-ability students are able to go through all stages of Polya's problem solving.
References
Hidayah, S. (2016). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita SPLDV Berdasarkan Langkah Penyelesaian Polya. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika 2016 ~ Universitas Kanjuruhan Malang, Volume 1 Tahun 2016, 182-190.
Juliansa, M. F., dkk. (2019). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas X Dalam Mengerjakan Soal Cerita Pada Siswa Tipe Kepribadian Ekstrovert Dan Introvert. Imajiner: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, Vol.1, No.5, September 2019, 133-137.
Khabibah , S., & Wibowo, T. (2016). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Smp Berdasarkan Langkah Polya. Ekuivalen, Vol. 20 No. 2, 151-156.
Mairing, J. P. (2018). Pemecahan Masalah Matematika Cara Memperoleh Jalan untuk Berpikir Kreatif dan Sikap Positif. Bandung: Alfabeta.
Pinahayu, E. A. R. (2017) Problematika Penerapan Model Pembelajaran Problem Solving pada Pelajaran Matematika SMP di Brebes. Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika, Vol. 1, No. 1, 2017, 77-85.
Roebyanto, G., & Harmini, S. (2017). Pemecahan Masalah Matematika Untuk PGSD. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Roudho, Ziadatul, dkk. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Soal Pytagoras Berdasarkan Langkah-Langkah Polya. Suska Journal of Mathematics Education, Vol. 6, No. 2, 2020, hal. 101-110.
Samo, D. Damianus. (2017). Kemampuan Pemecahan Masalah Mahasiswa Tahun Pertama pada Masalah Geometri Konteks Budaya. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 4 (2), 2017, 141-152.
Saputri, R. S., & Mampouw, H. L. (2018). Kemampuan Pemecahan Masalah Dalam Menyelesaikan Soal Materi Pecahan oleh Siswa SMP ditinjau Dari Tahapan Polya. Math Didactic: Jurnal Pendidikan Matematika, Volume 4 Nomor 2, Mei – Agustus 2018, halaman 146 – 154.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuatitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta CV.
Sukamto, & Wardani, A. K. (2016). Pembelajaran Matematika Menggunakan Cd Interaktif Amt Berbasis Lectora Inspire Untuk Siswa SD. Mimbar Sekolah Dasar, Vol 3, No. 1, 19-28.
Ulya, H. (2016). Profil Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Bermotivasi Belajar Tinggi Berdasarkan Ideal Problem Solving. Jurnal Konseling GUSJIGANG, Vol. 2 No. 1 (Januari-Juni 2016), 90-96.
Wahyuningtyas, D. T., dkk. (2018). Desain Modul Pembelajaran Geometri Dengan Pendekatan Contekstual Teaching And Learning Untuk Siswa Sekolah Dasar. Sekolah Dasar: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan Tahun 27, Nomor 1, Mei 2018, 30-39.
Wardana, M. Y. S., & Damayani, A. T. (2019). Persepsi Siswa Terhadap Pembelajaran Pecahan Di Sekolah Dasar. Mosharafa, Volume 6, Nomor 3, September 2017.
Wardana, M. Y. S., & Rifaldiyah, Y. (2019). Penerapan Model Problem Based Learning terhadap Hasil Belajar Kognitif Pemecahan Masalah Matematika. TSCJ, Vol 2 No 1, Tahun 2019.