Analisis Kemampuan Menyelesaikan Soal Cerita Pada Materi Perkalian Di Kelas II Sekolah Dasar

Authors

  • Ari Rizkiyanto Universitas PGRI Semarang, Indonesia
  • Veryliana Purnamasari Universitas PGRI Semarang, Indonesia
  • Ryky Mandar Sary Universitas PGRI Semarang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v4i4.1101

Keywords:

Ability, Elementary School, Story questions.

Abstract

This study aims to identify the ability to solve story problems on multiplication material in grade II elementary school. The research approach used is a descriptive qualitative approach. Data collection techniques in this study were tests and interviews. The instrument used was a test of the ability to solve the multiplication material story questions and interview guides. The test of the ability to solve the story questions used is in the form of an essay which consists of 4 questions. The data analysis used was technical triangulation. The results showed that: (1) the ability to write down the known aspects was 87,5% in the very good category. (2) the ability to write down the aspects being asked is 80% in the good category. (3) the ability to solve mathematical models is 67,5% in the good category. (4) the ability to draw conclusions is 62,5% in the sufficient category. Thus it can be interpreted that the better the achievement indicators possessed by students, the better the ability to solve the story questions.

Author Biographies

Ari Rizkiyanto, Universitas PGRI Semarang

Mahasiswa PGSD, FIP, Universitas PGRI Semarang

 

Veryliana Purnamasari, Universitas PGRI Semarang

Dosen PGSD, FIP, Universitas PGRI Semarang


Ryky Mandar Sary, Universitas PGRI Semarang

Dosen PGSD, FIP, Universitas PGRI Semarang

References

Ayarsya, Rifan. (2016). Analisis Kesalahan Siswa dalam Mengerjakan Soal Matematika Berdasarkan Kriteria Watson. Jakarta: Skripsi UIN Syarif Hidayatullah.

Dewi, Sari Kusuma, Made Suardjana dan Made Sumantri. (2014). Penerapan Model Polya Untuk Meningkatkan Hasil Belajar dalam Memecahkan Soal Cerita Matematika Siswa Kelas V. Jurnal Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan PGSD

Dharma, I Made Aditya, dkk. (2016). Analisis Kemampuan Menyelesaikan Soal Cerita Pada Siswa Kelas IV Tahun Pelajaran 2015/2016 Di SD Negeri 1 Banjar Bali. Mimbar PGSD Undiksha Vol: 4 No: 1.

Juliawati, Evani Sri dan Sriyanti Rahmatunnisa. (2018). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Siswa Materi Bangun Datar Melalui Media Menara Hanoi Dan Origami. Holistika-Jurnal Ilmiah PGSD Vol: 3 No: 1.

Kaprinaputri, Astra Puspita. (2013). Kemampuan Menyelesaikan Soal Cerita Matematika. Jurnal Ilmiah VISI P2TK PAUD NI Vol: 8 No: 1.

Laily, Idah Faridah. (2014). Hubungan Kemampuan Membaca Pemahaman dengan Kemampuan Memahami Soal Cerita Matematika Sekolah Dasar. Eduma Mathematics Education Learning and Teaching Vol: 3 No: 1.

Maarif, Hanafi dan Wahyudi. (2015). Eksperimentasi Problem Based Learning dan CIRC Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Siswa Kelas 5 SD. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan Vol: 5 No: 2

Mahmudah, Siti. (2015). Peningkatan Keterampilan Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Menggunakan Media Kartu Kerja Pada Siswa Kelas II SDN Purworejo Kecamatan Kandat Kabupaten Kediri. Jurnal PINUS Vol: 1 No: 2

Oktavia, Dhea Nada, dkk. (2020). Analisis Minat Belajar Matematika Berbasis Daring Pada Siswa Sekolah Dasar Di Kelas Rendah. Dikdas Matappa: Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar Vol: 3 No: 2.

Permendiknas. (2006). Tentang Standar Isi Untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah Nomor 22 Tahun 2006. Jakarta.

Purnamasari, Veryliana. (2016). Penerapan Model CPS (Creative Problem Solving) Terhadap Self Concept dan Kemampuan Memecahkan Masalah Siswa Kelas V. Empati-Jurnal Bimbingan dan Konseling Vol: 3 No: 2.

Rahmi, Ainur, Agung Hartono dan Ahmad Yani T. (2017). Deskripsi Penyelesaian Soal Cerita Materi Pecahan Ditinjau dari Tahapan O’neil SMP Kristen Kanaan Kubu Raya. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa Vol: 6 No: 12.

Sutisna, (2010), Analisis Kesulitan Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Pada Siswa Kelas IV MI Yapia Parung Bogor. Bogor: Skripsi UIN Syarif Hidayatullah, hal. 24.

Wahyuddin. (2016). Analisis Kemampuan Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Ditinjau Dari Kemampuan Verbal. Jurnal Tadris Matematika. Vol: 9 No: 2.

Wati, Risa Widia dan Ryky Mandar Sary. (2019). Analisis Kemampuan Menyelesaikan Soal Cerita Pada Materi Pecahan di Sekolah Dasar. Seminar Pendidikan Nasional. Vol:1 No: 1.

Downloads

Published

2021-12-28

Issue

Section

Articles

Citation Check