Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Articulate Storyline Pada Mata Pelajaran SBdP Materi Montase Kelas IV Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.31100/dikdas.v5i1.1463Keywords:
Articulate Storyline Interactive Multimedia, Development, SBdP.Abstract
The purpose of this study was to determine the characteristics of the interactive multimedia development based on Articulate Storyline in the subject of SBdP montage material and to determine the validity and practicality of interactive multimedia based on Articulate Storyline which was developed. This type of research is research and development or Research and Development (R&D). The procedure in this study uses the Borg and Gall research and development model until the 5th stage, namely research and information collecting, planning, develop preliminary form of product, preliminary field testing, main product revision. Data was collected through observation, interviews, questionnaires, and documentation. The results of data analysis showed that the average results of the media expert validation questionnaire were 83.47% with the criteria of "very good", material validation 94.66%, with the criteria of "very good", the teacher's response 96% with the criteria of "very good", the response students 99.3%, with the criteria of "very good". The conclusion is that the interactive multimedia based on Articulate Storyline in the SBdP subject of montage material for grade IV elementary school is valid and practical to use in learning.
References
Amiroh. 2020. Mahir Membuat Media Interaktif Articulate Storyline. Yogyakarta: Pustaka Ananda Srva.
Azizah, Mira dkk. 2021. “Penggunaan Media Montase Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Mata Pelajaran IPA. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran Guru Sekolah Dasar (JPPGUSEDA) Volume 04, Nomor 01, Maret 2021, 65-69. http://journal.unpak.ac.id/index.php/jppguseda
Daryanto. 2013. Media Pembelajaran Peranannya Sangat Penting Dalam Mencapai Tujuan Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media.
Indriyani, Lemi. 2019. “Pemanfaatan Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kognitif Siswaâ€. Dalam Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, FKIP, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa Vol. 2, No. 1, 2019.
Lampiran Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 21 Tahun 2016 Tentang Standar Isi Pendidikan Dasar Dan Menengah.
Munir. 2012. Multimedia Konsep & Aplikasi dalam Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 32 tahun 2013 tentang Standar Nasional Pendidikan. Jakarta.
Priyanto, Wawan. 2020. “Kemampuan Menggambar Tema Pemandangan Siswa Kelas IV SD Supriyadi Semarangâ€. Jurnal Sekolah Vol. 4 (2) Maret 2020, 165-171. https://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/js/article/view/18007/13323
Rahayu, Sri dan Mas'udah. 2017. “Penerapan Kegiatan Montase Untuk Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Pada Anak Kelompok A Di TK Al Wardah Peterongan Jombangâ€. Jurnal PAUD Teratai, Volume 06 Nomor 03 Tahun 2017, 1-7. https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/paud-teratai/article/view/21608
Safira, Arum Donna dkk. 2021. “Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Web Articulate Storyline Pada Pembelajaran IPA di Kelas V Sekolah Dasarâ€. Jurnal Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan Volume 2, Nomor 2, Oktober 2021, 237-253. http://www.uniflor.ac.id/e-journal/index.php/JPM/article/view/1109
Sanaky, Hujair AH. 2013. Media Pembelajaran Interaktif-Inovatif. Yogyakarta: Kaukaba Dipantara.
Sugiyono. 2015. Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Tafonao, Talirazo. 2018. Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan vol. 2 No. 2, Juli 2018, 103-114. http://journal.univetbantara.ac.id/index.php/komdik/article/view/113/0
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Wati, Ega Rima. 2016. Ragam Media Pembelajaran. Kata Pena.