Pengaruh Tingkat Kecerdasan Emosional Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas V

Authors

  • Friska Anggun Cintami Universitas PGRI Semarang, Indonesia
  • Fajar Cahyadi Universitas PGRI Semarang, Indonesia
  • Muhammad Arief Budiman Universitas PGRI Semarang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v5i1.1491

Keywords:

Emotional Intelligence, Mathematics, Problem Solving

Abstract

The purpose of this study was to determine the score of emotional intelligence, the score of mathematical problem solving abilities and whether or not there was an influence between the level of emotional intelligence on students' mathematical problem solving abilities. This research is a quantitative research with ex-post facto research design. The data collection method in this study was a questionnaire to measure the level of emotional intelligence and a test to measure students' mathematical problem solving abilities. Based on the results of the data processing, the values of the T-Test and F-Test (ANOVA) were obtained. T-Test results obtained sig value of 0.000 and t-count value of 6.696. The value of sig<0.05 or 0.000<0.05. The value of t arithmetic > t table or 6.696> 1.6973. The results of the F-Test (ANOVA) obtained a sig value of 0.000 and a calculated f value of 44,842. The value of sig < 0.05 or 0.000<0.05. The value of f table is 1.84. The value of f arithmetic > f table or 44,842>1.84. Then there is a significant influence between the level of emotional intelligence on the ability to solve mathematical problems

Author Biographies

Friska Anggun Cintami, Universitas PGRI Semarang

Mahasiswa PGSD, Universitas PGRI Semarang

Fajar Cahyadi, Universitas PGRI Semarang

Dosen PGSD, Universitas PGRI Semarang

Muhammad Arief Budiman, Universitas PGRI Semarang

Dosen PGSD, Universitas PGRI Semarang

References

Ashari, N. W., Muhammad, I., & Halim, R. F. (2020). PENGARUH KECERDASAN EMOSIONAL TERHADAP KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS. Proximal: Jurnal Penelitian Matematika Dan Pendidikan Matematika, 3 (2),16-23.

Harahap, E. R., & Surya, E. (2017). Kemampuan pemecahan masalah matematis siswa kelas VII dalam menyelesaikan persamaan linear satu variabel. Prosiding Semnastika Unimed 2017.

Hidayah, N., Budiman, M. A., & Cahyadi, F. (2020). ANALISIS KESULITAN SISWA DALAM MEMECAHKAN MASALAH MATEMATIKA MATERI OPERASI HITUNG PECAHAN KELAS V SDN BUGANGAN 02 SEMARANG. Thinking Skills and Creativity Journal, 3 (1).

Ilyas, M. (2017). Pengembangan Model Pembelajaran MBS Dengan Cara Individu dan Kelompok Kecil Berbasis Karakter Mempertimbangkan Kecerdasan Emosional. In Prosiding Seminar Nasional (Vol. 3, No. 1, pp. 8-17).

Irawati, T., Murtadlo, A., & Wulanda, M. N. (2020). Hubungan Kecerdasan Emosional Siswa Dengan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Di Sekolah Menengah Pertama Negeri 17 Kabupaten Tebo (Doctoral dissertation, UIN Sulthan Thaha Saifuddin Jambi).

Komalasari, M. D. (2011). Meningkatkan Pemahaman Konsep Penjumlahan dan Pengurangan pada Pecahan melalui Penerapan Teori Belajar Bruner pada Siswa Kelas IVB Sekolah Dasar Negeri Keputran A Yogyakarta. Skripsi. UNY.

Nurfatanah, N., Rusmono, R., & Nurjannah, N. (2018). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Sekolah Dasar. In Prosiding Seminar Dan Diskusi Pendidikan Dasar.

Septiyaningtyas, R. (2014). Pengaruh Kecerdasan Emosi Terhadap Penyesuaian Sosial Siswa Kelas V SD Se-Gugus Puren Condongcatur Depok Sleman Yogyakarta Tahun Ajaran 2013/2014. Skripsi, Universitas Negeri Yogyakarta.

Setyaningrum, R., Utami, H. N., & Ruhana, I. (2016). Pengaruh Kecerdasan Emosional Terhadap Kinerja (Studi Pada Karyawan PT. Jasa Raharja Cabang Jawa Timur). Jurnal Administrasi Bisnis, 36 (1), 211-220.

Sholina, A., & Mukti, F. D. (2019). KECERDASAN EMOSIONAL PESERTA DIDIK DI TAKHASSUS AL-QURAN KALIBEBER WONOSOBO. Abdau: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 2 (1), 101-114.

Sugiyono, (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif. Bandung: Alfabeta

Sumartini, T. S. (2016). Peningkatan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa melalui pembelajaran berbasis masalah. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 5 (2), 148-158.

Ulya, H. Profil Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Bermotivasi Belajar Tinggi Berdasarkan Ideal Problem Solving. Jurnal Konseling Gusjigang, 2 (1),

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Yulianto, A. (2019). Hubungan Kecerdasan Emosional terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas V SD Muhammadiyah I Remu Kota Sorong. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 1 (1), 23-28

Downloads

Published

2022-03-31

Issue

Section

Articles

Citation Check