Perhatian Orangtua dan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.31100/dikdas.v5i1.1913Keywords:
Parental Attention, Student Learning MotivationAbstract
This research is aquantitative research that is descriptive and correlational. Parental attention is a form of support given by parents to increase student motivation in learning. This research is to find out the relationship between parental attention and students' learning motivation. Data collection using random sampling method. This research was conducted at SMP N 9 Dumoga with 75 respondents in class VII and VII SMP students who were active in the 2020/2021 academic year. To determine the level of people's attention and students' motivation to learn, the mean score was used. To find out whether there is a significant relationship between parental attention and student motivation, Pearson correlation is used. From the results of research conducted at SMP 9 N Dumoga that parental attention is high with a mean = 3.04, and has student motivation in learning science, where the average value = 4.50. The results conducted at SMP N 9 Dumoga showed that there was a significant relationship between parental attention and student motivation. Because the results of this study indicate that p value = 0.034 > = 05. The correlation value = 0.254 means that there is a significant relationship between parental attention and student motivation.
References
Ariesks. (2017). Peningkatan Motivasi dan Prestasi Belajar IPA Menggunakan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK) Pada Siswa Kelas IV B SD Kanisius Sengkan Tahun Pelajaran 2015/2016. Diunduh dari https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://repository.usd.ac.id/9612/2/121134154_full.pdf&ved=2ahUKEwiusZ2w9q_pAhVXzjgGHRDJAlwQFjAGegQIARAB&usg=AOvVaw0IPyVVde9URLdHclc4C1R8
Dakir, H. (2004). Perencanaan dan Pengembangan kurikulum. Yogyakarta: Rineka Cipta.
Dimyati dan Mudjiono. (2013). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.
Djamarah, Syaiful Bahri. (2008). Prestasi Belajar dan Kompetensi Guru, Surabaya: Usaha Nasional.
Djamarah, Syaiful Bahri. (2011). Psikologi Belajar. Jakarta : Rineka Cipta.
Djamarah, Syaiful Bahri. (2011). Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Fernando (2014). Hubungan Perhatian Orang Tua dan Motivasi Berprestasi Dengan Prestasi Belajar Kompetensi Keahlian Animasi Siswa Kelas XI SMK N 3 KASIHAN (skripsi). Diunduh dari https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://eprints.uny.ac.id/28325/1/Fernando%2520R%2520Ernandezs%252009520249003.pdf&ved=2ahUKEwij6eyt3efoAhUMVH0KHRLDB8kQFjABegQIBRAI&usg=AOvVaw3V8ZfG93PkBRQW7JkaVGDi&cshid=1586864409009
Fransiska (2017). Pengaruh Perhatian Orang Tua dan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Dalam Bidang Studi Ekonomi Kelas X SMA YPK Tabernakel Nabire (Papua) Tahun Ajaran 2017/2018. Diunduh dari Http://lib.unnes.ac.id/29666/1/7101413439.pdf
Ganesha, U. P. (2013). Pengaruh perbedaan antara model pembelajaran inkuiri terbimbing dan model pembelajaran langsung terhadap penguasaan konsep ipa kelas v di gugus iii.
Hamalik, O. (2009) Psikologi Belajar Mengajar. Jakarta: Sinar Baru Algesindo
Hanafiah dan Suhana. (2012). Konsep Strategi Pembelajaran. Bandung: PT Refika Aditama.
https://zainulmuchlas.files.wordpress.com/2012/10/motivasi.pdf
Kasmadi dan Sunariah. (2013). Panduan Modern Penelitian Kuantitatif. Bandung: CV. Alfabeta.
Kompri. (2016). Motivasi Pembelajaran Perspektif Guru dan Siswa. Bandung: PT Rosda Karya
Muna. D (2019). Pengaruh gaya mengajar guru terhadap minat belajar siswa pada mata pelajaran matematika di SDN Cerih 01 di kecamatan Jatinegara kabupaten Tegal ( S-1 skripsi). Diunduh darihttps://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://repository.iainpurwokerto.ac.id/5084/1/COVER_ABSTRAK_DAFTAR%2520ISI_BAB%2520I_BAB%2520VDAFTAR%2520PUSTAKA.pdf&ved=2ahUKEwji3tSPuJLsAhXdH7cAHVqnB7sQFjA 38 FegQIBxAB&usg=AOvVaw20VjSsoywwbfu39oLOeXR6 pada tanggal 13 September 2020 Pentury, H. (2017).
Pengertian motivasi. Diunduh dari https://www.padamu.net/pengertian-motivasi-faktor-fungsi-dan-jenis-motivasi.
Rifai, A dan Catharin Tri Anni. (200). Psikologi Pendidikan. Semarang: Unnes press
Rifal’I, A dan Chatarina Tri Anni. (2012). Psikologi pendidikan. Semarang: Unnes press
Rini (2016). Hubungan Antara Perhatian Orang Tua Dengan Motivasi Belajar Siswa Kelas Tinggi SD Negeri di Kecamatan Temanggung Kota Temanggung. Diunduh dari http://lib.unnes.ac.id/24248/1401422167.pdf
Sadirman (2012). Interaksi & Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Press.
Sanjaya. (2010). Kurikulum dan Pembelajaran, Teori dan Praktek Pengembangan Kurikurum KTSP. Jakarta: Kencana
Slameto. (2010). Belajar dan faktor-faktor yang mempengaruhinya. Jakarta; Rineka Cipta
Sudana, N. (2016). No Title. In PEndidikan IPA SD (p. 1).
Sugiyono, (2015). Metode Penelitin Pendidikan. Bandung: Alfabeta
Sukardi. (2008). Evaluasi Pendidikan Prinsip dan Oprasionalnya. Bandung: Rosdakarya
Sukmadinata. 2013. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Suryabrata, S. (2014). Psikologi Pendidikan. Yogyakarta: Andi Offiset.
Suryabrata, S. (2015). Psikologi Pendidikan. Yogyakarta: Andi Offiset.
Uno, Hamzah B. (2016). Teori Motivasi dan Pengukurannya. Jakarta: Bumi Aksara
Yulianti, N. (2015). Peningkatan Motivasi Belajar IPA Melalui Metode Demonstrasi di SMP Negeri 10 Probolinggo, (2010), 35–41.