Hubungan Antara Pengintegrasian Teknologi Informasi dan Komunikasi Dalam Pembelajaran Dengan Hasil Belajar Matematika Peserta Didik

Authors

  • Otniel Likuayang Manado State University, Indonesia
  • Mersty Elisabeth Rindengan Manado State University, Indonesia
  • Jeanne Miera Mangangantung Manado State University, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v5i2.1981

Keywords:

Elementary students, ICT integration in learning, Mathematics achievement.

Abstract

The purpose of this quantitative study is to obtain information about the level of ICT integration in learning and student’s mathematics achievement, and at the same time to prove whether there is a significant relationship between the two variables.  The respondents of the study were 90 grade five students who enrolled in second semester academic year 2021-2022, in one private school in North Minahasa. To collect the data needed for ICT integration in learning, the researcher distributed a self-construct questionnaire based on the theory of TAM, which was arranged according to Likert’s Scale with 5 alternative answers, from never to always.   Meanwhile, the data of students’ mathematics achievement were based on the result of their mathematics exam.  The result of the study showed that both ICT integration in learning and students’ Mathematics achievement were in moderate or sufficient categories.  Moreover, the result proved that there is a significant relationship between ICT integration in learning and students’ Mathematics achievement.  Therefore, it is recommended that Mathematics teachers implement ICT integration in learning because of the contribution it might give to maximize students’ Mathematics achievement.

Author Biographies

Otniel Likuayang, Manado State University

Mahasiswa Strata 2 Pascasarjana Pendidikan Guru Sekolah Dasar

Mersty Elisabeth Rindengan, Manado State University

Dosen Pascasarjana Pendidikan Guru Sekolah Dasar Universitas Negeri Manado

Jeanne Miera Mangangantung, Manado State University

Ketua Prodi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Pascasarjana Universitas Negeri Manado

References

Ariyani, D.D., Hastuti, K.P., & Alviawati, E. (2014). Pengaruh pemanfaatan teknologi informasi dan komunikasi (ITK) sebagai sumber belajar terhadap prestasi belajar peserta didik di SMP Negeri 15 Banjarmasin. Jurnal Pendidikan Geografi, 1, (3), 51-59. Diambil dari http://ppjp.unlam.ac.id/journal/ index.php/jpg.

Azura, A., Syahrilfuddin, & Zairul, A. (2020). Analisis penyebab rendahnya hasil belajar pendidik pada mata pelajaran Matematika Kelas IVB SD Negeri 147 Pekanbaru. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Guru Sekolah Dasar, halaman 28-34. ISBN: 978-623-91681-0-0.

Firmansyah, D. (2015). Pengaruh strategi pembelajaran dan minat belajar terhadap hasil belajar Matematika. Jurnal Pendidikan Unsika, Volume 3, nomor 1. ISSN 2338-2996.

Harliawan, H. (2015). Penggunaan media pembelajaran berbasis TIK untuk meningkatkan hasil belajar IPS kelas VIII SMP Negeri 5 Singaraja. Ekuitas – Jurnal Pendidikan Ekonomi, vol. 3, no. 1, Juni 2015, hal. 29

Jamieson-Proctor, R., Albion, P., Finger, G., Cavanagh, R., Fitzgerald, R., Bond, T., & Grimbeek, P. (2013). Development of the TTF TPACK Survey Instrument. Australian Educational Computing, 27(3), 26-35.

Lai, P. C. (2017). The literature review of technology adoption models and theories for the novelty technology. JISTEM-Journal of Information Systems and Technology Management, 14(1), ISSN online: 1807-1775 DOI: 10.4301/S1807-17752017000100002.

Ma’rifah, M., Mulyanto, M., & Isfarudi, I. (2021). Hubungan penguasaan teknologi informasi dan komunikasi guru dan kemampuan manajemen kelas guru dengan prestasi belajar peserta didik sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 6272-6285.

Niarsa, A. (2013). Studi kompetensi guru dalam memanfaatkan media pembelajaran berbasis teknologi informasi dan komunikasi (TIK) di SD Negeri 01 Ledok Kecamatan Sambong Kabupaten Blora. Universitas Negeri Semarang.

Pardede, P. & Sunarto. (2020). Persepsi guru dan peserta didik terhadap penggunaan TIK dalam pembelajaran di sekolah menengah di Jakarta dan sekitarnya. Jurnal Dinamika Pendidikan, vol.13, No.3, November 2020|p-ISSN:1410-4695-e-ISSN: 2620-3952

Rismana, A., Normelani, E., & Adyatama, S. (2016). Pengaruh jejaring sosial terhadap motivasi belajar peserta didik-siswi sekolah menengah pertama (SMP) di kecamatan Banjarmasin Barat. Jurnal Pendidikan Geografi, 3(5), 38-50. Diambil dari http://ppjp.unlam.ac.id/journal/index.php/jpg.

Rivalina, R. (2014). Kompetensi teknologi informasi dan komunikasi guru dalam peningkatan kualitas pembelajaran. Jurnal Teknodik, vol.18-no.2, Agustus 2014, 165-176.

Rusman. (2013). Belajar dan pembelajaran berbasis komputer. Bandung: Alfabeta.

Sudjana, N. & Rivai, A. (2001). Media pengajaran. Bandung: Sinar Baru.

Sugiyono. (2014). Metode penelitian manajemen. Bandung: Alfabeta.

Downloads

Published

2022-07-17

Issue

Section

Articles

Citation Check