Manajemen Pembiayaan ANBK (Asesmen Nasional Berbasis Komputer) di Sekolah Dasar Kota Tasikmalaya
DOI:
https://doi.org/10.31100/dikdas.v5i2.1999Keywords:
Finance Management, National Assessment, Primary School.Abstract
The implementation of the National Assessment (AN) at the elementary school (SD) level in Indonesia is the first to be implemented in 2021. This is a challenge for every educational unit, especially regarding the financial aspect of the implementation of AN. The school unit implements AN, the first is to organize independently, and the second is to ride or share resources. In this research, we will take a case study of one school that organizes AN independently and one school that chooses the boarding method. The results of the study show two challenges that must be faced by education units, namely the AN budget that has not been included in the School Activity Plan and Budget (RKAS) at the beginning of the year and the unavailability of infrastructure facilities for the implementation of AN. The research shows an overview of the implementation of AN in the two different methods seen from the aspect of financing, so that it can be a lesson for the preparation of financing management for the implementation of AN SD in the Future.
References
Ahmad. (2022). Pemantauan Pelaksanaan Asesmen Nasional Berbasis Komputer (ANBK) Sekolah Dasar Binaan Kecamatan Kopang Kabupaten Lombok Tengah Tahun 2021. Jurnal Paedagogy: Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 9 (1), 34–44.
Aisyiah, S., Marsyidin, S., & Sabandi, A. (2020). Kebijakan Standar Pembiayaan Di Sekolah Dasar. Edukatif Jurnal Pendidikan, 2(2), 153–157. https://doi.org/10.31004/edukatif.v2i2.121
Aisyiah, S., Marsyidin, S., & Sabandi, A. (2020). Kebijakan Standar Pembiayaan Di Sekolah Dasar. Edukatif Jurnal Pendidikan, 2 (2), 153–157. https://doi.org/10.31004/edukatif.v2i2.121
Akdon, dkk. 2015. Manajemen Pembiayaan Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Azhariadi, Harapan, E., & Happy Fitria. (2020). Manajemen pembiayaan bantuan operasional sekolah (BOS) di SMP Negeri 1 Indralaya. Cahaya Pendidikan, 6 (1), 68–79.
Dea Ananda Putri. (2020). Efektivitas pemanfaatan laboratorium komputer pada pembelajaran TIK di kelas VIII SMP Negeri 4 Padang. Skripsi. Fakultas Ilmu Pendidikan. Universitas Negeri Padang. Universitas Negeri Padang.
Farolai, N., & Nurjannah. (2022). Pelatihan Dasar-Dasar Komputer Sebagai Persiapan Menyambut Pelaksanaan Asesmen Nasional Berbasis Komputer Pada Siswa SD Negeri 218 Congkoe. Informatika : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3 (1).
Hadiana, D. (2015). Penilaian Hasil Belajar Untuk Siswa Sekolah Dasar Assessment Of Learning Outcomes For Elementary School Students, 15–26.
Kurniawan, M. R., Dahlan, U. A., & Rofiah, N. H. (2020). Pola penggunaan internet di lingkungan sekolah dasar se-kota yogyakarta. Southeast Asian Journal of Islamic Education, 02(02), 93–108.
Manik, M. (2022). Kesiapan siswa dalam menghadapi Asesmen Nasional berbasis komputer. Asatiza : Jurnal Pendidikan, 3(1), 1–10.
Santoso, Ramdhan, W., & Rahayu, E. (2021). Pelatihan keterampilan dasar menggunakan komputer pada persiapan pelaksanaan unbk sd muhammadiyah i kisaran tahun 2021. Jurnal Pemberdayaan Sosial Dan Teknologi Masyarakat, 1(2).
Setiyowati, H., Suryati, E., & Rina. (2022). Analisis pelaksanaan Asesmen Nasional berbasis Komputer (ANBK) di madrasah Ibtidaiyah Negeri 9 Hulu Sungai Utara. Al-Madrasah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 6(3), 803–818. https://doi.org/10.35931/am.v6i3.1086
Sinaga, I. S. (2020). Pemanfaatan media pembelajaran berbasis teknologi informasi dan komunikasi oleh guru sekolah dasar. Universitas Jambi.
Sugiyono (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sulfemi, W. B. (2019). Manajemen Sarana dan Prasarana Pendidikan, (106).
Tohir, M. (2019). Hasil PISA Indonesia Tahun 2018 Turun Dibanding Tahun 2015, 2018–2019.
Widiana, I. W. (2016). Pengembangan asesmen proyek dalam pembelajaran ipa di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Indonesia, 5 (2), 147–157.