Hubungan Penggunaan Media Sosial Facebook dengan Perilaku Sosial Siswa Kelas Tinggi SD Negeri 57 Oro Gading Kabupaten Bulukumba
DOI:
https://doi.org/10.31100/dikdas.v5i3.2118Keywords:
High Grade Students, Social Behavior, Use Of Social Media Facebook.Abstract
This study is a quantitative study with a correlation model that aims to determine the relationship between the use of facebook social media and the social behavior of high-class students at SD Negeri 57 Oro Gading, Kindang District, Bulukumba Regency with a population of 46 students. Data collection is done by using a questionnaire. The data analysis technique used descriptive statistical analysis and inferential statistical analysis. Based on the results of descriptive statistics, the results of research on the use of social media Facebook have an average of 93.93 with a percentage of 56% in the medium category and students' social behavior has an average of 89.83 with a percentage of 56% in the medium category. Based on the results of inferential statistics, the rtable at a significance level of 5% is 0.290 so that rcount ≥  rtable (0.363 ≥ 0.290). Thus H1 accepted and H0 rejected. So that the results of the study can be concluded that there is a significant relationship between the use of Facebook social media and the social behavior of high-class students at SD Negeri 57 Oro Gading, Kindang District, Bulukumba Regency.
References
Dhifa Nabila, Peradaban Media Sosial di Era Industri 4.0. Malang: PT. Citra Intrans Selaras, 2020.
Fajar, Muhammad, Hadi Machmud. 2020. Penggunaan Media Sosial di Kalangan Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar.
Gunawan, Tri, Sajidah Muhabbatillah. 2019. Pola Asuh Orang Tua Dalam Penggunaan Media Sosial Facebook Pada Anak Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Sosial. Vol. 6. No. 1.
Jubilee Enterprise. Goes To School. 2010. Jakarta: PT Elex Media Komputindo.
Jumartin Gerung. 2021. Media Sosial dalam Digital Marketing Kesehatan. Bogor: Guepedia.
Jauhar, St, Abd Kadir dan Wahyuni. 2017. Penerapan Model Pembelajaran Inside Outside Circle Dalam Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas IV SD Negeri 215 Kading Kecamatan Barebbo Kabupaten Bone. JIKAP PGSD. 1 (1), 35
Juditha, Christiyani. 2011. Hubungan Penggunaan Media Situs Jejaring Sosial Facebook Terhadap Perilaku Remaja di Kota Makassar. Jurnal.Makassar
Mustafa, Hasan. 2011. Perilaku Manusia Dalam Perspektif Psikologi Sosial. jurnal Administrasi Bisnis. Vol 7, No.2.
Maliki. 2016. Bimbingan Konseling Di Sekolah Dasar Suatu Pendekatan Imajinatif. Jakarta: kencana. Penjelasan Umum Undang-Undang Nomor 14 Tahun 2008 Tentang Keterbukaan Informasi Publik.
Permatasari, Iman Amanda dan Junior Hendri Wijaya. 2019. "Implementasi Undang-Undang Informasi dan Transaksi Elektronik Dalam Penyelesaian Masalah Ujaran Kebencian Pada Media Sosial". Jurnal Penelitian Pers dan komunikasi pembangunan. vol. 3. No.1.
Risnawati, Nunu Nurfirdaus. 2019. Studi Tentang Pembentukan Kebiasaan Dan Perilaku Sosial Siswa (Studi Kasus di SDN 1 Windujanten). Jurnal Lensa Pendas. Vol 4, No.1.
Sugiyono. 2015. Metodologi Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Sistem Pendidikan Nasional.Viktor Tanda Vanbela, Nurhattati Fuad, Arita Marini, “Evaluasi Program gerakan literasi sekolah di SD NEGERI Rorotan 05 Kota Jakarta Utaraâ€. Indonesian Journal Of Primary Education, Vol 2 No 2 (2018). h. 3.
Yuhefizar. 2009. Berteman dan Berbisnis Lewat Facebook. Jakarta: PT Elex Media Komputindo
Yolanda, Namira, Arrini Shabrina Anshor. 2022. Penggunaan Media Sosial Facebook Terhadap Perilaku Siswa Kelas V Di SD Negeri 101776 Sampali. Jurnal Pusat Studi Pendidikan Rakyat. Vol 2. No.1