Tinjauan Soal Penilaian Tengah Semester Pada Materi Matematika Berdasarkan Tingkat Kognitif Peserta Didik Di Sekolah Dasar

Authors

  • Jamaludin Jamaludin Universitas Pendidikan Indonesia Kampus Tasikmalaya, Indonesia
  • Epon Nur’aeni Universitas Pendidikan Indonesia Kampus Tasikmalaya, Indonesia
  • Yusuf Suryana Universitas Pendidikan Indonesia Kampus Tasikmalaya, Indonesia
  • Ika Fitri Apriani Universitas Pendidikan Indonesia Kampus Tasikmalaya, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v5i3.2171

Keywords:

Cognitive Levels, Mid-Semester Assessment, Math Class VI.

Abstract

The purpose is to reveal the assessment questions to review the percentage and suitability of that. The method used is a descriptive method of document analysis. The object is the mid-semester assessment of math class VI in one of the elementary schools in Cibeureum District, Tasikmalaya City. Data collection techniques through interviews and documentation studies. The instrument used is guidelines analysis sheets, a rubric / matrix based on Bloom's taxonomy and interview guidelines. Data analysis includes the stages of data collection, reduction, presentation and drawing conclusions. The results revealed that 80% questions were in accordance with the operational verb indicators at the cognitive level of C2 (understanding). The percentage of questions obtained is 100% of the total questions at the cognitive level C2 (understanding). From the responses of educators, it was obtained: (1) not paying attention to the preparation of learning assessments based on cognitive levels and tending to refer to operational verbs at the level of basic competence, (2) teacher tend to be have difficulty solving problems based on Higher Order Thinking Skills in mid -semester assessments.

Author Biographies

Jamaludin Jamaludin, Universitas Pendidikan Indonesia Kampus Tasikmalaya

PGSD Universitas Pendidikan Indonesia Kampus Tasikmalaya

Epon Nur’aeni, Universitas Pendidikan Indonesia Kampus Tasikmalaya

PGSD Universitas Pendidikan Indonesia Kampus Tasikmalaya

Yusuf Suryana, Universitas Pendidikan Indonesia Kampus Tasikmalaya

PGSD Universitas Pendidikan Indonesia Kampus Tasikmalaya

Ika Fitri Apriani, Universitas Pendidikan Indonesia Kampus Tasikmalaya

PGSD Universitas Pendidikan Indonesia Kampus Tasikmalaya

References

Ali M. 2013. Penelitian Kependidikan Prosedur dan Strategi. Bandung: Angkasa

Arikunto, S.2016. Manajemen Penelitian. Jakarta: PT. Asdi Mahasatya.

Direktorat Pembinaan Sekolah Dasar Tahun Anggaran 2019.

Hajaroh, S., & Adawiyah R.2018. Kesulitan Guru Dalam Mengimplementasikan Penilaian Autentik. Jurnal Jurusan PGMI. 10 (2). 131-152.

Helmawati.2019. Pembelajaran dan Penilaian Berbasis HOTS. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Himmah, I., W. (2019). Analisis Soal Penilaian Akhir Semester Mata Pelajaran Matematika Berdasarkan Level Berpikir. Journal of Medives: Journal Of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang. 3(1). 55 – 63.

Ibrahim, Kristyandaru A., & Widodo A.2021. Pengembangan Instrumen Penilaian Kognitif Berbasis Google Form Untuk Mengukur Pengetahuan Siswa Dalam Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga Dan Kesehatan Kelas VII SLTP. Jurnal Education and development Institut Pendidikan Tapanuli Selatan. 9 (2) 175 – 182

Indaryanti, Susanti E., Aisyah N., & Scristia.2018. Analisis Kesesuaian Indikator terhadap Kompetensi Dasar pada Pelajaran Matematika oleh Guru Sekolah Menengah Palembang. Jurnal Gantang. 4 (2). 103-109

Kenedi K., A., Hendri S., Ladiva B., H., & Nelliarti.2018. Kemampuan Koneksi Matematis Siswa Sekolah Dasar Dalam Memecahkan Masalah Matematika. Jurnal Numeracy. 5 (2). 226 – 235.

Listiowarni I., & Dewi P., N.2020. Pemanfaatan Klasifikasi Soal Biologi Cognitive Domain Bloom’s Taxonomy Menggunakan KNN Chi-Square Sebagai Penyusunan Naskah Soal. Digital Zone: Jurnal Teknologi Informasi & Komunikasi. 11 (2) 185 – 195.

Maksum A., & Suntari Y.2019. Pelatihan Penyusunan Soal Ips Berbasis HOTS. Jurnal Pemberdayaan Sekolah Dasar (JPSD). 2 (1). 10 – 13

Mauliandri R., Maimunah & Roza Y. (2021). Kesesuaian Alat Evaluasi Dengan Indikator Pencapaian Kompetensi Dan Kompetensi Dasar Pada RPP Matematika. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika. 05 (01). 803-811.

Mauliandri R., Maimunah & Roza Y.2021. Kesesuaian Alat Evaluasi Dengan Indikator Pencapaian Kompetensi Dan Kompetensi Dasar Pada RPP Matematika. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika. 05 (01). 803-811.

Merta W., 1., Lestari N., & Setiadi D .2019. Teknik Penyusunan Instrumen Higher Order Thinking Skills (Hots) Bagi Guru-Guru Smp Rayon 7 Mataram. Jurnal Pendidikan dan Pengabdian Masyarakat. 2 (1). 48 – 53.

Ndiung S., & Jediut M.2020. Pengembangan instrumen tes hasil belajar matematika peserta didik sekolah dasar berorientasi pada berpikir tingkat tinggi. Premiere Educandum: Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran. 10 (1). 94 – 111.

Puspaningtyas, D., N & Ulfa M.2020. Pelatihan Soal Matematika Berbasis Literasi Numerasi pada Siswa SMA IT Fitrah Insani. J. Pengabdian Masyarakat MIPA dan Pendidikan MIPA. 4 (2). 137-140.

Putrantri D., S., & Prahmana, I., C., R.2018. Kemampuan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Matematika Berbasis Masalah. Jurnal JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika). 2 (1). 86 -97.

Ralmugiz U.2020. Kemampuan Siswa Smp Kota Kupang Dalam Menyelesaikan Masalah Hots Matematika. Jurnal Gammath. 5 (1). 38 – 43.

Ruwaida H.2019. Proses Kognitif Dalam Taksonomi Bloom Revisi: Analisis Kemampuan Mencipta (C6) Pada Pelajaran Fiqih di MI Miftahul Anwar Desa Banua Lawas. Al- Madrasah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah. 4 (1) 53 – 64.

Suhady W., Roza Y., & Maimunah.2020. Pengembangan Soal untuk Mengukur Higher Order Thinking Skill (HOTS) Siswa. Jurnal Gantang. 5 (2). 143 – 150.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 14 Tahun 2005 Tentang Guru Dan Dosen.

Valen A.2020. Analisis Pemahaman Guru Dan Kemampuan Menyusun Soal Mid Semester Mata Pelajaran IPS Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu. 4 (4). 1084-1096.

Wahidmurni, Marandy S., Y., & Hani’ah Z.2021. Demografi dan Kompetensi Pengembangan Instrumen Penilaian Hasil Belajar Berbasis Higher Order Thinking Skills Guru Ilmu Pengetahuan Sosial. J-PIPS (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial). 8 (1). 90-103.

Widana, I. 2017. Penyusunan Soal Higher Order Thinking Skill (HOTS). Jakarta: Depdikbud.

Downloads

Published

2022-10-01

Issue

Section

Articles

Citation Check