Upaya Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa TK Melalui Penerapan Ice Breaking pada Pembelajaran Daring

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v5i3.2219

Keywords:

Ice breaking, Learning motivation, Online learning, Student, Teacher.

Abstract

In online learning, teachers are required to remain professional in designing learning. It is expected that teachers can increase online learning so that students are motivated to learn. However, in fact, when the author conducted a practicum in one of the kindergartens in Kupang city on 7 July - 27 August 2021, it was found that the behavior of students' learning motivation was low. The behavior of the students that appeared were yawning, sitting back lazily, putting their head on the table, and communicating with people at home, so they didn't pay attention to the teacher. Therefore, the purpose of writing this paper is to examine the efforts of teachers in increasing the learning motivation of kindergarten students to learn online, using descriptive qualitative methods. Teachers as motivators can motivate students through the application of ice breaking. The results of this research show that the application of ice breaking can increase students' motivation in learning. It was concluded that the teacher's efforts to motivate students through ice breaking had a positive impact on students' learning motivation. For further researchers, it is recommended to conduct classroom action research, to get more measurable results.

Author Biographies

Christin Marni Tuti Alhans, Universitas Pelita Harapan

Mahasiswa Program Studi PGSD, Fakultas Ilmu pendidikan, Universitas Pelita Harapan

Wiyun Philipus Tangkin, Universitas Pelita Harapan

Dosen Program Studi PGSD, Fakultas Ilmu pendidikan, Universitas Pelita Harapan

References

Ansyar, M. (2015). Kurikulum: hakikat, fondasi, desain, dan pengembangan. Jakarta: KENCANA.

As'ari, & dkk. (2019). Pengaruh pembelajaran game ice breaking terhadap motivasi belajar siswa kelas v (lima) pada mata pelajaran pendidikan agama islam di SD negeri 001 pangkalan kecamatan pucuk rantau. JOM FTK UNIKS (Jurnal Online Mahasiswa FTK UNIKS).

Badaruddin, A. (2015). Peningkatan motivasi belajar siswa melalui konseling klasikal. Jakarta: CV Abe Kreatifindo.

Fanani, A. (2010). Ice breaking dalam proses belajar mengajar. Jurnal Buana Pendidikan. doi:10.36456/bp.vol 6.no 11.a1080

Febriandari, E. I., Khakiim, U., & Pratama, N. A. (2018). Pengaruh kreativitas guru dalam menerapkan ice breaking dan motivasi belajar terhadap hasil belajar siswa sekolah dasar. BRILLIANT: Jurnal Riset dan Konseptual. doi:10.28926/brilian

Firdaus, A. M. (2016). Efektivitas pembelajaran matematika melalui penerapan model pembelajaran kooperatif tipe snowball throwing. Jurnal Tadris Matematika. doi:10.20414/betajtm.v9i1.1

Haifaturrahmah, & dkk. (2020). Pelatihan ice breaking bagi guru SD sebagai upaya optimalisasi kegiatan awal pembelajaran di kelas. JCES (Journal of Character Education Society. doi:10.31764/jces.v3i1.1443

Haudi. (2021). Strategi pembelajaran. Solok: Insan Cendekia Mandiri.

Hidayat, U. S. (2016). Model-model pembelajaran efektif (satuan panduan menjadi guru profesional). Sukabumi: Yayasan Budhi Mulia Sukabumi.

Ismi, A. D., & dkk. (2021). Penggunaan "ice breaking" terhadap konsentrasi belajar anak usia dini. Wawasan Pendidikan. doi:10.26877/wp.v1i2.8640

Izzaty, R. E. (2017). Perilaku anak prasekolah: masalah dan cara menghadapinya. Jakarta: PT Elex Media Komputindo.

Kessi, A. P. (2019). Motivasi, kompetensi, dan penguasaan teknologi informasi pada kepuasan kerja dan kinerja dosen. Jakad Media Publishing.

Labasariyani, N. L., & Marlinda, N. L. (2019). Pembuatan dokumentasi permainan ice breaking dalam mata kuliah matematika untuk mahasiswa stmik amikom Indonesia. Media Edukasi: Jurnal Ilmu Pendidikan.

Lestari, E. T. (2020). Cara praktis meningkatkan motivasi siswa sekolah dasar. Yogyakarta: Deepublish.

Maisah, S. (2019). Implementasi ice breaking dalam pembelajaran bahasa arab bagi non-arab. El Ibtikar: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab.

Nugrahani, F. (2014). Metode Penelitian Kualitatif. Solo: Cakra Books.

Nurrahmawati, A., & dkk. (2021). Menjadi guru profesional dan inovatif dalam menghadapi pandemi (antologi esai mahasiswa pendidikan matematika). Yogyakarta: UAD Press.

Octavia, S. A. (2020). Motivasi belajar dalam perkembangan remaja. Yogyakarta: Deepublish.

Octavia, S. A. (2021). Profesionalisme guru dalam memahami perkembangan peserta didik. Yogyakarta: Deepublish.

Pohan, A. E. (2020). Konsep pembelajaran daring berbasis pendekatan ilmiah. Grobogan: CV Sarnu Untung.

Priambodo, A., & Purwoko, D. H. (2018). Pengaruh penerapan ice breaking pada pembelajaran pendidikan jasmani terhadap peningkatan motivasi belajar. Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan.

Purnomo, H. (2019). Psikologi pendidikan. Yogyakarta: LP3M.

Rahmi, R. (2018). Korelasi kegiatan ice breaking dengan motivasi belajar peserta didik dalam proses pembelajaran tematik. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah. doi:10.18592/aladzkapgmi.v8i2.2364

Rusandi, & Muhammad Rusli. (2021). Merancang Penelitian Kualitatif Dasar/Deskriptif dan Studi Kasus. Al-Ubudiyah: Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 2(1), 48–60. https://doi.org/10.55623/au.v2i1.18

Suprihatin, S. (2015). Upaya guru dalam meningkatkan motivasi belajar siswa. Jurnal Pendidikan Ekonomi UM Metro. doi:10.24127/ja.v3i1.144

Tania, A. L., & dkk. (2021). Usaha pemberian layanan yang optimal guru BK pada masa pandemi covid-19. Yogyakarta: UAD Press.

Tokan, R. I. (2016). Sumber kecerdasan manusia (human quotient source). Jakarta: PT Gramedia.

Wardan, K. (2020). Motivasi kerja guru dalam pembelajaran. Bandung: Media Sains Indonesia.

Yuliani, M., & dkk. (2020). Pembelajaran daring untuk pendidikan teori dan penerapan. Medan: Yayasan Kita Menulis.

Downloads

Published

2022-10-01

Issue

Section

Articles

Citation Check