Hubungan Kontribusi Orang Tua dengan Karakter Siswa Kelas IV UPT SD Inpres 6/75 Kading Kecamatan Barebbo Kabupaten Bone
DOI:
https://doi.org/10.31100/dikdas.v5i3.2337Keywords:
Contributions, Parents, Student Character.Abstract
This research is a quantitative research with a correlational approach which aims to determine the relationship between parental contributions and the character of the fourth grade students of UPT SD Inpres 6/75 Kading, Barebbo District, Bone Regency, with 42 students. Data collection is done by using a questionnaire. Data analysis technique with descriptive statistical analysis and inferential statistical analysis. Based on the results of descriptive statistical analysis, the results of the research showed that the contribution of parents had an average of 46.11 and a percentage of 76.90% in the good category and the average character of fourth grade students had an average of 48.5 and a percentage of 80.99% in the category very good. Based on the results of inferential statistical analysis, the tcount value (2.87) is greater (>) the ttable value (1.68385) at a significance level of 5%. Thus H0 is rejected and H1 is accepted. The results of the study can be concluded that there is a significant relationship between the Contribution of Parents and the Character of Class IV Students at UPT SD Inpres 6/75 Kading, Barebbo District, Bone Regency.
References
Abdulah, M. 2015. Metodologi Penelitian Kuantitatif.
Abdusshomad, A. 2020. Pengaruh Covid-19 terhadap Penerapan Pendidikan Karakter dan Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Islam, 12 (2), 107–115.
Ali, A. M. 2018. Pendidikan Karakter Konsep dan Implementasinya. Kencana.
Arikunto, S. 2013. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rieka Cipta.
Asmita. 2021. Hubungan Antara Pendidikan Orang Tua Dengan Karakter Siswa Kelas Tinggi SD Gugus Iii Kecamatan Ulaweng Kabupaten Bone.
Astuti, E. P. 2019. Kontribusi Orang Tua dalam Membangun Karakter Anak Sejak Usia Dini. Surya Abdinas, 3, 21–26.
Cahyono D.D.dkk. 2022.Kontribusi Orang Tua Dalam Pendidikan Karakter Anak Pada Usia Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Sains Universitas Surakarta Volume 2 (3), (394-405).
Ezy, Z., & Mudjiran. 2021. Kontribusi Perhatian Orang Tua Dan Motivasi Belajar Terhadap Keterlibatan Siswa Dalam Belajar (Student Engagement) Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5 (3), 1555–1563.
Jalil Nurlina. 2021. Kontribusi Orang Tua Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Bagi Peserta Didik Di TK Bukit Harapan Nating Desa Sawitto Kecamatan Bungin Kabupaten Enrekang. 4 (1), 1–18.
Ma’rifatin, U., & Kibtiyah, A. 2021. Kontribusi Orang Tua dalam Pendidikan Karakter Disiplin Pada Siswa. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5, 4690–4698.
Nasution, Leni Masnidar. 2017. Statistik deskriptif. Hikmah, 14 (1), 49–55.
Reskia, S., Herlina, & Zulnuraini. 2014. Pengaruh Tingkat Pendidikan Orang Tua Terhadap Prestasi Belajar Siswa di sdn inpres 1 virobuli. Elementary School of Education, 2 (JUNI), 82–93.
Rika, H. E. & D. 2013. Pengaruh Modal Budaya, Tingkat Pendidikan Orang Tua Dan Tingkat Pendapatan Orang Tua Terhadap Prestasi Akademik Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Jakarta. Jurnal Pendidikan Ekonomi Dan Bisnis, 1 (1), 39–61.
Sudijono,A. 2014.Pengantar Statistika Penelitian. Jakarta: Grafindo Persada.
Sugiyono. 2015. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D (p. 336).
Suparno, P. 2015. Pendidikan Karakter Di Sekolah. Kanisius.
Sutisna, I. 2020. Statistika Penelitian.
Tim penyusun, 2020. Pedoman Penulisan Skripsi Program S1 FIP UNM. Universitas Negeri Makassar.
Wahyuni.W.I. dan Putra A.A. 2020. Peran Orang Tua dan Guru dalam Pembentukan Karakter Islami Anak Usia Dini. Riau. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah Vol.5 (1).
Yulianto, D. 2020. Penguatan Pendidikan Karakter: Kajian Kebijakan PPK Pendidikan Karakter Kulon Progo (PendekarKU). CV Bintang Surya Madani.