Analisis Upaya Guru Terhadap Kemampuan Membaca Disleksia Kelas V SDN Jatinegara Kaum 14

Authors

  • Aisyah Hoirunnisah Universitas Sultan Ageng Tirtayasa Banten, Indonesia
  • Dedi Mulia Universitas Sultan Ageng Tirtayasa Banten, Indonesia
  • Sigit Setiawan Universitas Sultan Ageng Tirtayasa Banten, Indonesia
  • Sundawati Tisnasari Universitas Sultan Ageng Tirtayasa Banten, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v6i2.2714

Keywords:

Children with Learning Difficulties, Reading Ability, Teachers.

Abstract

Dyslexic reading skills in children with learning difficulties are based on obstacles in reading and spelling. This research focuses on how the teacher's efforts in teaching dyslexic reading skills in children with learning difficulties This research method uses descriptive qualitative methods. Data collection techniques triangulation techniques using interviews, observation and documentation. The subjects of this research using purposive sampling technique are fifth grade teacher, special assistant teacher, principal, and parents. The results showed that the reading ability of grade V dyslexia included an increase in reading ability which initially only syllables now increased to words. The Special Assistance Teacher's efforts towards dyslexic reading skills in children with learning difficulties are carried out by giving attention and motivation to dyslexic children, fostering a sense of enthusiasm in learning, and providing rewards and additional grades to students who have improved in reading.

Author Biographies

Aisyah Hoirunnisah, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa Banten

Mahasiswa PGSD/FKIP/Universitas Sultan Ageng Tirtayasa Banten

Dedi Mulia, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa Banten

Dosen PGSD/FKIP/Universitas Sultan Ageng Tirtayasa Banten

Sigit Setiawan, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa Banten

Dosen PGSD/FKIP/Universitas Sultan Ageng Tirtayasa Banten

Sundawati Tisnasari, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa Banten

Dosen PGSD/FKIP/Universitas Sultan Ageng Tirtayasa Banten

References

Amalia, R., & Pahmi, S. (2022). Analisis Pola Asuh Orang Tua Terhadap Kemampuan Membaca Siswa Disleksia pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Basicedu, 6(2), 1897-1905

Assjari, M. (2005). Program Pembelajaran Individual. Dep. Pendidik. Nasional, Direktorat Jenderal Manaj. Pendidik. Dasar dan Menengah, Direktorat Pembinaan. Sekol. Luar Biasa

Fyanda, B. F., Israwati, I., & Ruslan, R. (2018). Upaya Guru Mengatasi Kesulitan Belajar Anak Disleksia di SD Negeri 10 Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3(3).

Hartinah, S., & Hendriani, W. (2022). Strategi Mengoptimalkan Pendidikan Inklusi Melalui Peer Tutor pada Siswa Berkebutuhan Khusus: Literature Review. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(1), 8164-8173.

IGAK, Wardani., Tarsidi. D., Hermawati. T., Astati. (2016). Pengantar Anak Berkesulitan Belajar. Tangerang Selatan. Universitas Terbuka.

Jannah, M. (2017). Problema Guru Pembimbing Khusus Dalam Penyelenggaraan Program Pembelajaran Individual Bagi Anak Berkebutuhan Khusus di SD N 14 Koto Panjang. Jurnal Penelitian Pendidikan Khusus, 4(3).

Khasanah, U. (2021). Pengembangan Buku Ajar bagi Anak Disleksia dengan Intervensi Gaya Belajar Berbantuan Media Audio Visual di Sekolah Dasar. Jurnal pajar (Pendidikan dan Pengajaran), 6(1), 148-153

Madekhan, M. (2018). Posisi Dan Fungsi Teori Dalam Penelitian Kualitatif. Reforma: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 7(2), 62-69

Muniksu, I. M. S., & Muliani, N. M. (2021). Mengenal Siswa Disleksia Sejak Sekolah Dasar untuk Meningkatkan Motivasi Belajar. Adi Widya: Jurnal Pendidikan Dasar, 6(1), 24-33.

Novembli, M. S., Marlina, M., & Martias, M. (2015). Layanan Proses Pembelajaran pada Anak Berkesulitan Belajar. Jurnal Penelitian Pendidikan Khusus, 4(1).

Satrianawati. 2019. Pendidikan Inklusi. Yogyakarta: Deepublish.

Saugadi, S., Malik, A. R., & Burhan, B. (2021). Analisis Upaya Guru dalam Mengatasi Kesulitan Belajar Membaca Siswa. Jurnal KIBASP (Kajian Bahasa, Sastra dan Pengajaran), 4(2), 118-126.

Subini, Nini. (2011). Mengatasi Kesulitan Belajar Pada Anak. Jakarta: PT. Buku Kita 2

Widiastuti, N. L. G. K. (2019). Karakteristik Dan Model Layanan Pendidikan Bagi Anak Berkesulitan Belajar. Widya Accarya, 10(1).

Widodo, A., Indraswati, D., & Royana, A. (2020). Analisis penggunaan media gambar berseri untuk meningkatkan kemampuan membaca siswa disleksia di sekolah dasar. magistra: Media Pengembangan Ilmu Pendidikan Dasar Dan KeIslaman, 11(1), 1-21.

Yunita, E. I., Suneki, S., & Wakhyudin, H. (2019). Manajemen pendidikan inklusi dalam proses pembelajaran dan penanganan guru terhadap anak berkebutuhan khusus. International Journal of Elementary Education, 3(3), 267-274.

Downloads

Published

2023-06-30

Issue

Section

Articles

Citation Check