Pengembangan Media Gerak Dakon Wayang untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah FPB KPK Kelas 4

Authors

  • Rahmanita Dwi Saputri Universitas PGRI Semarang, Indonesia
  • Asep Ardiyanto Universitas PGRI Semarang, Indonesia
  • Ervina Eka Subekti Universitas PGRI Semarang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v6i2.2736

Keywords:

FPB, KPK, Learning media, Problem-solving.

Abstract

This study aims to develop Gerak Dakon Wayang learning media on FPB KPK mathematics for grade IV, to improve students' problem-solving abilities and analyze the validity and suitability of learning media. The R&D method by Borg and Gall uses 6 steps; potentials and problems, data collection, product design, expert validation, design revision, and product testing. The subjects in this study are fourth grade at SDN Pajomblangan. Data were analyzed qualitatively from the results of interviews with teachers, students and quantitatively analyzed from the point of view of teachers, students, media experts, and material experts. The results of the study concluded that learning media complies with the Borg and Gall procedures to obtain criteria suitable for use. The media design uses a wooden box measuring which contains 40 small partitions equipped with tajo wayang as dakon seeds and material books and instructions for use. This media is valid and suitable for use in learning based on validation of media experts 90.59% and material experts 90%, analysis of the student responses is 96% and analysis of the teacher responses is 96.67%. Media improves students' problem-solving abilities based on pretest and posttest scores from the "Enough" mastery criterion to "Very Good" mastery criteria.

Author Biographies

Rahmanita Dwi Saputri, Universitas PGRI Semarang

Mahasiswa PGSD/FIP/Universitas PGRI Semarang

Asep Ardiyanto, Universitas PGRI Semarang

Dosen PGSD/FIP/Universitas PGRI Semarang

Ervina Eka Subekti, Universitas PGRI Semarang

Dosen PGSD/FIP/Universitas PGRI Semarang

References

Eni, U. A., Wijayanti, A., & Ardiyanto, A. (2020). Pengembangan Alat Permainan Edukatif Karambol Berbasis Hots (Higher Order Thinking Skill) Sebagai Media Pembelajaran Ipa Kelas Iv Sekolah Dasar Development Of Higher Order Thinking Skill Based Carambol Educative Games As A 4th Class Primary School Science Media Learning. Jurnal Pijar Mipa, 15(5), 509-514.

Fitrianingsih, F. (2021). Pengembangan Media Papan Dakonmatika Pada Materi KPK dan FPB Untuk Siswa Kelas IV SDN 31 Dompun. Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Mataram.

Hasan, M. dkk. (2021). Media Pembelajaran. Sukoharjo: Tahta Media.

Hatim, M., Hadi, M., & Huda, M. M. (2019). Dakota (Dakon Matematika) Sebagai Media Penanaman Konsep KPK dan FBB di Sekolah Dasar. EduBasic Journal: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(1), 43-51.

Hernawan, D. I., & Setiawan, Y. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran MEHASAN Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(2), 291-299.

Hobri, D., Syaifuddin, M., Maylistiyana, D. E., Hosnan, A. E. C., & Syahrinawati, K. A. (2018). Senang Belajar Matematika. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Izurrohman, L. (2018). Pengembangan Media Papebin Bk (Papan Petak Bintang Fpb Dan Kpk) Untuk Menumbuhkan Motivasi Belajar Dan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa. Prosiding Seminar Nasional Hima Dan Prodi Pgsd 2017.

Khoirunisa, I. (2019). Peningkatan kemampuan pemecahan masalah Soal Cerita melalui pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI) Materi KPK Dan FPB siswa Kelas IV-2 MI Islamiyah Kramat Jegu. Doctoral dissertation, UIN Sunan Ampel Surabaya.

Kristanto, A. (2016). Media pembelajaran. Surabaya: Bintang Surabaya.

Kristianto, D., & Rahayu, T. S. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran E-Komik Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Kelas IV. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(2), 939-946.

Kuncoro, P. (2020). Pengembangan Media KOPER FK (Kotak Persoalan FPB dan KPK) Pada Materi FPB dan KPK untuk Siswa Kelas IV SDN Bendan Ngisor Semarang. Caruban: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan Dasar, 3(2), 107-129.

Kurniati, M. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Konvensional Kotak Dakon KPK Materi Kelipatan Persekutuan Terkecil Untuk Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Universitas Sanata Dharma, 11-12.

Kusumaningrum, A. P. (2014). Pengembangan Media Pembelajaran Communion Paper Materi FPB dan KPK Untuk Siswa Sekolah Dasar. Doctoral dissertation, Program Studi Pendidikan Matematika FKIP-UKSW.

Monica, R. (2018). Pengembangan Media Dakon Bilangan Pada Pembelajaran Matematika Untuk Melatih Pemahaman Konsep FPB dan KPK Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jambi.

Muslimah, S., Subekti, E. E., & Ysh, A. S. (2019). Keefektifan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia Berbantu Media Dhakon Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas Iv Sd Khusuma Bhakti Semarang. Seminar Pendidikan Nasional (Sendika) (Vol. 1, No. 1, Pp. 78-89).

Nurkamaliah, A., Damayani, A., & Ardiyanto, A. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Mind Mapping Berbantu Media Diorama Terhadap Hasil Belajar Siswa Pembelajaran Tematik Kelas IV SD Muhammadiyah 01 Pekalongan. Jurnal Guru Kita PGSD, 2(3), 65-73.

Nursafitri, D., Fatmawati, R. A., & Asmah, S. N. (2022). Pengembangan Dakota (Dakon Matematika) Sebagai Media Pembelajaran KPK DAN FPB Siswa Kelas IV SD. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 8(4).

Ramli, M. (2012). Media dan teknologi pembelajaran. Banjarmasin: Antasari Press.

Sari, Y. L., Subekti, E. E., & Wardana, M. Y. S. (2020). Analisis Kesulitan Belajar Pemecahan Masalah Matematika Materi KPK dan FPB Kelas IV SD. JS (JURNAL SEKOLAH), 4(3), 183-190.

Shofa, E., Prasetiyawati, D., & Ardiyanto, A. (2018). Pemahaman Konsep Matematika Kelas V Sd Negeri Pandeanlamper 02 Semarang Menggunakan Model Numbered Head Together (Nht). Prosiding Seminar Nasional Pendidikan (Sendika) 2018.

Sintika, U. D., Wardana, M. Y. S., & Subekti, E. E. (2021). Analisis Kesulitan Belajar Siswa Ditinjau dari Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Materi FPB Dan KPK Kelas IV SD Negeri Karangtempel. Dwijaloka Jurnal Pendidikan Dasar & Menengah, 2(4).,494-499.

Sugiyono, D. (2013). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sumiharsono, R., & Hasanah, H. (2017). Media pembelajaran: buku bacaan wajib dosen, guru dan calon pendidik. Jember: Pustaka Abadi.

Veronica, I., Subekti, E. E., & Tsalatsa, A. N. (2019). Pengembangan media pembelajaran scrapbook pada pembelajaran tematik Kelas I SD N Taman Sari 01 Pati. Jurnal Sinektik, 2(1), 26.

Wahyudi, W., & Anugraheni, I. (2017). Strategi pemecahan masalah matematika. Salatiga: Satya Wacana University Press.

Downloads

Published

2023-06-30

Issue

Section

Articles

Citation Check