Penerapan Model Example Non Example untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kelas V SDN 57 Kaca

Authors

  • Ritha Tuken Universitas Negeri Makassar, Indonesia
  • Shasliani Shasliani Universitas Negeri Makassar, Indonesia
  • Jurana Jurana Universitas Negeri Makassar, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v6i4.3097

Keywords:

Cooperative Learning Model, Example Non Example, Learning Outcomes.

Abstract

The problem in this research is the low learning outcomes in class V students of UPTD SPF Negeri 57 Kaca Soppeng district. The purpose of this study was to determine the process of applying the example non example cooperative learning model and to find out the application of the non example type example cooperative learning model to improve student learning outcomes about unity and integrity. The approach used is a qualitative approach. Data collection techniques used are observation, tests, and documentation. The research subjects were classroom teachers and students who collected 24 students consisting of 18 male and 6 female students. In the first cycles, the results of the research on the learning process were sufficient qualification (C) and the learning test results were in sufficient qualification (C). II the results of research on the learning process are in good qualification (B) and learning test results are in good qualification (B). The conclusion in this study is that the application of the example non example cooperative learning model can improve the process and students' learning outcomes about unity and integrity in class V UPTD SPF Negeri 57 Kaca, Soppeng district.

Author Biographies

Ritha Tuken, Universitas Negeri Makassar

Dosen PGSD/FIP/Universitas Negeri Makassar

Shasliani Shasliani, Universitas Negeri Makassar

Dosen PGSD/FIP/Universitas Negeri Makassar

Jurana Jurana, Universitas Negeri Makassar

Mahasiswa PGSD/FIP/Universitas Negeri Makassar

References

Djafar, N.A. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Example Non Example untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis peserta didik kelas VII.K SMP Negeri 4 Sungguminasa Kabupaten Gowa. Bionature, 15(2).

Habibah, S. (2016). Penggunaan model pembelajaran examples non examples terhadap ketuntasan hasil belajar siswa pada materi tokoh-tokoh pergerakan nasional kelas V SDN 70 Banda Aceh. Jurnal Pesona Dasar, 3(4).

Ilmi, N. (2021). Analisis Pragmatik Imperatif Dalam Novel Pulang Karya Tere Liye. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 5(1), 154.

Khaulani, F., Noviana, E., & Witri, G. (2019). Penerapan Metode Brainstorming dengan bantuan media gambar grafis untuk meningkatkan hasil belajar PKn siswa kelas V SD Negeri 009 Pulau Kecamatan Bangkinang Kampar. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 3(1), 18-25.

Kurniawan, N. (2017). Penelitian Tindakan Kelas. Yogyakarta: Deepublish.

Lestiawan, F., & Johan, A.B. (2018). Penerapan Metode Pembelajaran Pembelajaran Example Non Example Untuk Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar Dasar-Dasar Pemesinan. Jurnal Taman Vokasi,6(1), 98-106.

Naibaho, A.J., Efendi, S., & Sidabolak, N.E. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Examples Non Examples Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VI SD. Jurnal Perspektif Pendidikan,16 (2), 224-234.

Noor, Z. Z. (2015). Metodologi Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif. Yogyakarta: Deepublish.

Pangalila, T. (2017). Peningkatan civic disposition siswa melalui pembelajaran kewarganegaraan (PKn).

Pramestya, M. A. P., Suara, I. M., & Wiyasa, I. K. N. (2015). Penerapan Model Pembelajaran Example Non Example Berbantuan Media Gambar Untuk Meningkatkan Perkembangan Kognitif Anak Kelompok A Tk Kumara Adi I Denpasar Selatan. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 3(1).

Satria, M. (2020). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Melalui Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Examples Non Examples. Sigma: Jurnal Pendidikan Matematika, 12(1), 1-10.

Subair, A., Lukman., & Shasliani. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Student Facilitator and Explaining (Sfae) dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa di Kelas V UPTD SDN 145 Barru. 1497–1508.

Suyanti, P., Hanifah, N., & S.D.T. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Examples Non Examples Pada Materi Tokoh-Tokoh Sejarah Untuk Meningkatan Hasil Belajar Siswa Kelas V SDN Gunungsari. Jurnal Pena Ilmiah, 2(1) 2021-2030

Wulan, L. I. C., Wirya, N., & Jampel, I. N. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Example Non Example Berbantuan Media Papan Flanel untuk Meningkatkan Perkembangan Kognitif Anak TK Pradnya Pramita Kecamatan Tabanan. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 2(1).

Yulia, Hasna, & Hidayat, R. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Snowball Throwing Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Tentang Manusia dan Lingkungan Di Kelas V UPTD SD Negeri 55. JIKAP: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 6(3), 577-583.

Zainal, Z. & Maryam, St. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Example Non Example Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas II SDN 79 Parepare. MES: Journal of Mathematics Education and Science, 5(2), 1-7.

Downloads

Published

2024-03-05

Issue

Section

Articles

Citation Check