Pengaruh Reinforcement Guru Terhadap Kepercayaan Diri Siswa Kelas V SD Inpres 3 Wosia

Authors

  • Yusuf Manutede Universitas Halmahera, Indonesia
  • M. M. Puji Nitis Kusumawati Universitas Halmahera, Indonesia
  • Stefen Deni Besare Universitas Halmahera, Indonesia
  • Like Suoth Universitas Halmahera, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v6i4.3266

Keywords:

Reinforcement Teacher, Student Self-Confidence.

Abstract

The study aims to determine the effect of teacher reinforcement on the self-confidence of fifth grade students of SD Inpres 3 Wosia. This research method is a quantitative type with simple regression inferential statistical analysis technique. The sample amounted to 32 people. The results showed simple linear regression inferential analysis with the equation Y = a + bX obtained the amount Y = 29.736 + 0.571X. This means that if the provision of reinforcement by teachers at SD Inpres 3 Wosia increases by 1 (one) point, then the students' self-confidence will also increase by 0.571 points. While the R2 coefficient value of 0.181 shows that the teacher's reinforcement contributes to the self-confidence of fifth grade students of SD Inpres 3 Wosia by 18.1% of the total 100%.

Author Biographies

Yusuf Manutede, Universitas Halmahera

PGSD/FKIP/Universitas Halmahera

M. M. Puji Nitis Kusumawati, Universitas Halmahera

PGSD/FKIP/Universitas Halmahera

Stefen Deni Besare, Universitas Halmahera

PGSD/FKIP/Universitas Halmahera

Like Suoth, Universitas Halmahera

PGSD/FKIP/Universitas Halmahera

References

Febianti, M., Listyarini, I., & Artharina, F. P. (2022). Analisis Dampak Bullying Terhadap Kepercayaan Diri Anak: Studi Kasus Di SD Negeri Karangtowo Demak. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(1), 2605–2611.

Gema, J., Guru, N., & Zarkasi, T. (2023). PENGARUH PEMBERIAN REWARD TERHADAP MOTIVASI BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN IPA KELAS VII DI MTs NW 02 KEMBANG KERANG. 1.

Hazin, M., Wedia, N., Rahmawati, D., Hakim, A., & Tanjung, A. S. (2022). Penguatan Mental Dan Sosial Siswa Melalui Pendampingan Psikososial di Era New Normal. DEDICATE: Journal of Community Engagement in Education, 1(1), 78–89.

Kartikawati, D. (2020). Pelatihan Pidato Untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa Sekolah Dasar Di Jakarta. Dinamisia: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(1), 169–175. https://doi.org/10.31849/dinamisia.v4i1.3695

Lendari, A., Arif, M., Hakim, R., Febrini, D., Kurniawan, D., Fatmawati, U., Bengkulu, S., Bengkulu, S., Kunci, K., Verbal, P., Motivasi Belajar & Sd, M. (2022). Pemberian Penguatan Verbal Dan Pengaruhnya Pada Motivasi Belajar Matematika Siswa Kelas V Sekolah Dasar. INSAN CENDEKIA: Jurnal Studi Islam, Sosial Dan Pendidikan, 1(1), 66–74. https://ejournal-insancendekia.com/index.php/HOME/article/view/14

Mahanani, R. (2018). Pengaruh Penguatan Positif Terhadap Percaya Diri Pada Siswa Kelas V Sd Negeri Se-Kecamatan Sanden. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar Edisi 13 Tahun Ke-7 2018, 124–125.

Noor, W. N., Safitri, M., & Darwis, D. (2022). Pengaruh Pemberian Reward terhadap Kepercayaan Diri Siswa pada Mata Pelajaran Akidah Akhlak. Tarbiyah Wa Ta’lim: Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 9(3), 172–180. https://doi.org/10.21093/twt.v9i3.4807

Ompusunggu, I. (2015). Pengaruh Pemberian Penguatan Terhadap Kepercayaan Diri Anak Usia 5-6 Tahun Di Tk Negeri Pembina Kecamatan Sidikalang …. 2(2), 1–9. http://digilib.unimed.ac.id/id/eprint/8090

Rifqi Arumsari. (2018). PENGARUH TINGKAT PERHATIAN ORANG TUA DAN PEMBERIAN PENGUATAN GURU TERHADAP PERCAYA DIRI. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar Edisi 16 Tahun Ke-7 2018 PENGARUH.

Rizal, Y., Deovany, M., & Andini, A. S. (2022). Kepercayaan Diri Siswa Pada Pelaksanaan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila. Sosial Horizon: Jurnal Pendidikan Sosial, 9(1), 46–57. https://doi.org/10.31571/sosial.v9i1.3699

Siregar, V., Suyadi, S., & Dian purnama Putri, R. (2021). Penerapan Humanistik Melalui Non Verbal Reinforcement ditinjau Dari Percaya Diri Siswa Dalam Pembelajaran. MIMBAR PGSD Undiksha, 9(1), 56. https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v9i1.31479

Sri Gita Nur Prihatini 1, Elly Sukmanasa 2, L. N. (2023). PENGARUH PEMBERIAN REWARD TERHADAP KREATIVITAS SISWA. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 08(02), 12–18.

Supriadi, Y. N., Rialmi, Z., Kusuma, J. W., & Hamidah, H. (2022). Penguatan Kepercayaan Diri Anak dengan Pelatihan Dasar Kepemimpinan Forum Anak Tingkat Kota Tangerang. Jurnal Pengabdian UNDIKMA, 3(2), 199. https://doi.org/10.33394/jpu.v3i2.5638

Ulfah, M. M., & Winata, W. (2021). Pengaruh Verbal Abuse Terhadap Kepercayaan Diri Siswa. Instruksional, 2(2), 48. https://doi.org/10.24853/instruksional.2.2.48-52

Wahiddah, S. A. N., & Julia, J. (2022). Afirmasi positif : Booster untuk meminimalisir hambatan belajar pada siswa sekolah dasar. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 15(2), 189–199. http://dx.doi.org/10.21831/jpipfip.v15i2.50910

Yulianto, A., Nopitasari, D., Qolbi, I. P., & Aprilia, R. (2020). Pengaruh Model Role Playing Terhadap Kepercayaan Diri Siswa Pada Pembelajaran Matematika SMP. Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 3(1), 97–102. https://doi.org/10.30605/jsgp.3.1.2020.173

Downloads

Published

2024-03-05

Issue

Section

Articles

Citation Check