Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Berbentuk Cerita Bergambar di Sekolah Dasar

Authors

  • Rahmawati Institut Agama Islam Negeri Palopo, Indonesia
  • Firman Institut Agama Islam Negeri Palopo, Indonesia
  • Bungawati Institut Agama Islam Negeri Palopo, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v7i1.3295

Keywords:

Bahan ajar, Cerita bergambar, LKPD

Abstract

The aim of the research is to determine the need for developing LKPD in the form of picture stories, to find out the validity of LKPD in the form of picture stories, and to find out the practicality of LKPD in the form of picture stories. This type of research is R&D (Research and Development). The research was conducted at SDN 18 Maroangin. The data collection techniques in this research are observation, documentation, interviews and questionnaires. The results of the validity test of the LKPD in the form of illustrated stories showed that the assessment from learning material experts obtained a score with a percentage of 83.3% in the very valid category. Meanwhile, the assessment from media experts obtained a score with a percentage of 70% in the valid category and the assessment from language experts obtained a score with a percentage of 77.5% in the valid category. The results of the practicality test carried out on 28 class IV students and class teachers at SDN 18 Maroangin, obtained a percentage for the students' practicality score of 85.04% in the very practical category and for teachers the percentage obtained was 85% in the very practical category.

Author Biographies

Rahmawati, Institut Agama Islam Negeri Palopo

Mahasiswa PGMI/Institut Agama Islam Negeri Palopo

Firman, Institut Agama Islam Negeri Palopo

Dosen PGMI/Institut Agama Islam Negeri Palopo

Bungawati, Institut Agama Islam Negeri Palopo

Dosen PGMI/Institut Agama Islam Negeri Palopo

References

Adipta, H., Maryaeni, & Hasanah, M. (2016). Pemanfaatan buku cerita bergambar sebagai sumber bacaan siswa sd. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 1(5), 989–992. http://journal.um.ac.id/index.php/jptpp/article/view/6337%0Ahttp://journal.um.ac.id/index.php/jptpp/article/view/6337/2706

Aida, N. (2022). Pengembangan LKPD Berbentuk Cerita Bergambar Menggunakan Model Picture and Picture Pada Pembelajaran Tematik Tema Benda-Benda Sekitar Kita di Kelas V. In EduGlobal : Jurnal Penelitian Pendidikan (Vol. 02, pp. 136–149).

Amelia, D. J., & Muzakki, A. (2021). Pengembangan LKPD Berbasis Cerita Bergambar Digital Pada Siswa Kelas IV SD. In Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara (Vol. 7, Issue 1, pp. 216–232). https://doi.org/10.29407/jpdn.v7i1.16168

Bu’ulolo, I., Mendrofa, R. N., & Telaumbanua, Y. N. (2022). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Cerita Bergambar di Kelas VIII SMP Swasta Kristen Agios Nikolaos. In Formosa Journal of Applied Sciences (Vol. 1, Issue 4, pp. 461–472). https://doi.org/10.55927/fjas.v1i4.1334

Holipah, S. H., Sutisnawati, A., & Maula, L. H. (2023). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran IPS Dengan Menggunakan Media Miniatur Di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 9(3), 1677–1686. https://doi.org/10.58258/jime.v9i3.5381

Irawan, A., & Hakim, M. A. R. (2021). Kepraktisan Media Pembelajaran Komik Matematika pada Materi Himpunan Kelas VII SMP/MTs. Pythagoras: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(1), 91–100. https://doi.org/10.33373/pythagoras.v10i1.2934

Istiqomah, K., Setyaningrum, V., & Atmaja, D. S. (2023). Pengembangan Bahan Ajar Chatbot Berbasis Artificial Intelligence Materi Sistem Peredaran Darah Manusia Kelas V. Perspektif Pendidikan Dan Keguruan, 14(1), 50–56. https://doi.org/10.25299/perspektif.2023.vol14(1).12455

Midya Yuli Amreta. (2021). Meningkatkan Hasil Belajar Penjumlahan Bilangan Bulat Menggunakan Media Lego Warna Bertingkat Di Sekolah Dasar. In Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan dan Sosial Humaniora (Vol. 1, Issue 1, pp. 01–10). https://doi.org/10.55606/khatulistiwa.v1i1.552

Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. MISYKAT: Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Quran, Hadist, Syari’ah Dan Tarbiyah, 3(1), 171. https://doi.org/10.33511/misykat.v3n1.171

Pathul, J., Subhani, A., & Haritani, H. (2022). Pengembangan Media Gambar Dengan Pendekatan Kontekstual Pada Pembelajaran Tematik Sekolah. JOEAI (Journal of Education and Instruction), 5(2), 429–443.

Prastowo, A. 2014. Panduan Penyusunan LKPD. Yogyakarta: Diva Press.

Rizki, D. A. A., Istiningsih, S., & Setiawan, H. (2021). Pengembangan LKPD Online Berbasis Kontekstual Untuk Kelas III SDN 9 Mataram. In Renjana Pendidikan Dasar (Vol. 1, Issue 4, pp. 312–322).

Thoyyibah, H., Wardana, M., & Prasetyo, S. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Pintar dan Cepat Berhitung Perkalian Siswa Sekolah Dasar. DIKDAS MATAPPA: Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar, 6(3), 664–672.

Wati, R. S., Nurlaeli, N., & Husni, M. (2021). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Cerita Bergambar Pada Mata Pelajaran Matematika Sekolah Dasar. Journal of Integrated Elementary Education, 1(1), 31–40. https://doi.org/10.21580/jieed.v1i1.7774

Zahro, U. L., Serevina, V., & Astra, M. (2017). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (Lks) Fisika Dengan Menggunakan Strategi Relating, Experiencing, Applying, Cooperating, Transferring (React) Berbasis Karakter Pada Pokok Bahasan Hukum Newton. WaPFi (Wahana Pendidikan Fisika), 2(1), 4–9. https://doi.org/10.17509/wapfi.v2i1.4906

Downloads

Published

2024-04-01

Issue

Section

Articles

Citation Check