Penggunaan Model Examples Non Examples untuk Peningkatan Hasil Belajar IPA Pada Materi Gaya
DOI:
https://doi.org/10.31100/dikdas.v7i1.3392Keywords:
Ilmu Pengetahuan Alam, Example non Example, Siswa Sekolah DasarAbstract
To make learning more interesting and improve student learning outcomes, innovation is needed in the learning process. One way that can be done is by using innovative learning models that are appropriate to the material being taught, such as the Non-Example Model in science learning. This research aims to evaluate the improvement in science learning outcomes regarding style using the example non example model in class IV students at SDN 13 Balai Kurai Taji in the 2022/2023 academic year. The research method used is Classroom Action Research by Kemmis and Mc. Taggart, implemented in two cycles. Each cycle consists of four stages: planning, implementation, action, observation, and reflection. The research subjects consisted of 18 grade IV students, with 9 male and female students each. Data is collected through observations and tests, then analyzed to reach conclusions. The results of the research showed an increase in the initial average score of 62.78 with 28% completeness, after completing cycle I it increased to an average student score of 70.28 with 56% completeness. Then in Cycle II it increased significantly to 85 with a completion rate of 89%.
References
Aizzah, B. H., Kristiantari, M. G. R., & Saputra, K. A. (2021). Pembelajaran Example Non Example (ENE) Berbantuan Media Gambar untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 4(2), 329–337. https://doi.org/10.23887/jippg.v4i2.35422
Fathurrohman, M. (2016). Model-model pembelajaran inovatif. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Fatimah, F. (2017). Meningkatkan hasil belajar siswa dalam pembelajaran IPA dengan Metode Demonstrasi dikelas V SDN 10 Biau. Jurnal Kreatif Tadulako Online, 1(4), 164–172.
Hasniar. (2019). Meningkatkan keterampilan menulis karangan Peserta Didik Kelas IV SD Negeri 007 Pangkalan Baru Kecamatan Siak Hulu Kabupaten Kampar melalui Model Pembelajaran Kooperatif Examples Non Examples. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(1), 30–42.
Hotib, H. (2017). Peningkatan kompotensi keterampilan menulis Siswa Sekolah Dasar melalui Model Example Non Example. Widyagogik, 4(2), 135–144. https://doi.org/10.21107/widyagogik.v4i2.2887
Kemmis, & Taggart, M. (2010). The Action Research Planner. Deaken Univercity Press.
Lisa, B., Sudharmanto, G., & Purnomo, E. (2013). Perbedaan minat berwirausaha siswa antara Metode Role Playing dan Metode Examples Non Example. Naskah Publikasi, 1(4), 1–14.
Mujakir, M. (2017). Kreativitas Guru Dalam Pembelajaran Ipa Di Sekolah Dasar. Lantanida Journal, 3(1), 82.
Nubatonis, T., Uki, N. M., & Leo, M. I. (2022). Efektivitas Model Pembelajaran Example Non Example, Picture and Picture dan Problem Based Learning Terhadap Pemahaman Konsep Siswa. Quagga: Jurnal Pendidikan Dan Biologi, 14(1), 31–36. https://doi.org/10.25134/quagga.v14i1.4827
Nurhhayati, N. (2022). Penerapan Media Gambar Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Pada Siswa Kelas Vi Sdn 011 Sungai Salak. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(3), 908. http://dx.doi.org/10.33578/jpfkip.v11i3.8965
Pratiwi, P., Agung, A. A. G., & Margunayasa, I. G. (2019). Pengaruh model pembelajaran Examples Non Examples Berbantuan Alat Peraga terhadap hasil belajar IPA. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 2(2), 159–168. https://doi.org/10.23887/jp2.v2i2.17904
Maimunah, S., Rambey, M. J. Nurbaiti. (2021). Peningkatan Hasil belajar siswa pada mata pelajaran ilmu pengetahuan alam menggunakan strategi permainan ular tangga di kelas IV Sekolah Dasar Negeri 100204 Sihopur Kabupaten Tapanuli Selatan. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 1(3), 118–121. https://doi.org/10.37081/jipdas.v1i3.85
Rizki, H., Purnomo, E., & Nurdin. (2013). Penanaman nilai sosial mata pelajaran IPS Terpadu menggunakan Model Picture and Picture dan Example Non Examples. JEE (Journal Edukasi Ekobis), 1(4), 1–13. http://doi.org/10.23960/1238
Sabroni, D., Koestoro, B., & Asmiati, A. (2018). Pengaruh model pembelajaran Example Non Example berbantuan Poster Comment Terhadap pemahaman konsep matematis. Numerical: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 2(2), 73–78. https://doi.org/10.25217/numerical.v2i2.315
Sari, N., Sumarno, & Trisnawati, F. (2016). Penerapan model pembelajaran Examples Non Examples untuk meningkatkan prestasi belajar siswa pada mata pelajaran IPS Kelas VIII di SMPS Teladan di Kecamatan Tanah Putih Kabupaten Rokan Hilir. Jurnal Online Mahasiswa (JOM) Bidang Keguruan dan Ilmu Pendidikan, 3(2), 1–13.
Siregar, W. A. (2018). Efektifitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Examples Non Examples Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMP Negeri 1 Huristak Keywords: Examples Non Examples Learning Model And Mathematical Communication Ability. JURNAL MathEdu (Mathematic Educational Journal), 1(1), 131–135.
Sugijanto. (2018). Peningkatan kemampuan mengidentifikasi Peralatan Las Mig (GMAW) melalui model pembelajaran Examples Non Examples siswa Kelas X TPK SMK Negeri 3 Buduran. E-Journal Wahana Kreativitas Pendidik, 3(1), 19--26.
Sulaeman, A. & Ariyana, A. (2018). Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Examples Non-Examples terhadap Hasil Belajar Menulis Teks Berita pada Siswa Kelas VIII SMPN 14 Kota Tangerang. Silampari Bisa: Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa Indonesia, Daerah, Dan Asing, 1(2), 205-215. https://doi.org/https://doi.org/10.31540/silamparibisa.v1i2.201
Sulfemi, W. B. (2019). Model pembelajaran kooperatif Mind Mapping Berbantu Audio Visual dalam meningkatkan minat, motivasi dan hasil belajar IPS. Jurnal PIPSI (Jurnal Pendidikan IPS Indonesia), 4(1), 13--19. https://dx.doi.org/10.26737/jpipsi.v4i1.1204
Sulthon, S. (2016). Pembelajaran IPA yang efektif dan menyenangkan bagi siswa MI. ELEMENTARY: Islamic Teacher Journal, 4(1), 38–54. http://dx.doi.org/10.21043/elementary.v4i1.1969
Supardi, K. (2017). Media visual dan pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 1(2), 160–171. https://doi.org/10.36928/jipd.v1i2.266
Surahman, Paudi, R. I., & Tureni, D. (2015). Meningkatkan hasil belajar siswa dalam pembelajaran IPA pokok bahasan makhluk hidup dan proses kehidupan melalui media gambar kontekstual pada siswa Kelas II SD Alkhairaat Towera. Jurnal Kreatif Tadulako Online, 3(4), 91–107.
Susanti, R. (2014). Pembelajaran model Examples non Examples berbantuan powerpoint untuk meningkatkan hasil belajar IPA. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 3(2), 123–127. https://doi.org/10.15294/jpii.v3i2.3110
Utami, R. T., Gunawan, G., & Khair, B. N. (2022). Pengaruh Model Example Non Example terhadap Pemahaman Konsep IPA pada Masa Pandemi Covid-19 di SDN 1 Alas. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(1), 18–23. https://doi.org/10.29303/jipp.v7i1.348
Wandini, R. R., Sari, P. Z., Rini, N. I., Aprianni, S., & Rahmadani, A. (2022). Menerapkan Proses Keterampilan dalam Pembelajaran IPA di MI/SD. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(3), 2021–2027. https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i3.5009
Winangun, I. M. A. (2022). Analisis Problematika Proses Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Edukasi: Jurnal Pendidikan Dasar, 3(1), 37. https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i3.5009
Wisudawati, A. W., & Sulistyowati, E. (2014). Metodologi Pembelajaran IPA. Bumi Aksara.
Yuliana, Y. (2019). Peningkatan hasil belajar IPA Melalui Metode Example Non Example di Kelas IV A Sekolah Dasar Negeri 005 Padangluas Kecamatan Tambang Kabupaten Kampar. Journal of Natural Science and Integration, 1(2), 229--247. http://dx.doi.org/10.24014/jnsi.v1i2.6591