Analisis Implementasi P5 Dimensi Berakhlak Mulia Pada Siswa Kelas II SDN Pedurungan Lor 02

Authors

  • Tri Hesti Puspita Sari Universitas PGRI Semarang, Indonesia
  • Mira Azizah Universitas PGRI Semarang, Indonesia
  • Monica Ratih Purwaningrum SDN Pedurungan Lor 02, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v7i1.3510

Abstract

The implementation of the Pancasila Student Profile is important to shape the character of students in accordance with the values of Pancasila and prepare them as the next generation of the nation who are pious, reliable, professional, and highly ethical. This study aims to analyze how the implementation of the Pancasila Student Profile on the noble moral dimension of grade II students at SDN Pedurungan Lor 02. This study used a descriptive qualitative approach in the form of written words observed. This research involved teachers and grade II students of SDN Pedurungan Lor 02 Semarang City through field observation techniques, direct interviews as data sources, and documentation. The results of the study found that the implementation of P5 dimensions of noble morals in grade II SDN Pedurungan Lor 02 has gone well because some students have been able to develop noble moral characters optimally and are able to apply them in everyday life. However, some students still find a lack of self-awareness that requires additional motivation and lack of cooperation of all parents in carrying out these activities at home.

Author Biographies

Tri Hesti Puspita Sari, Universitas PGRI Semarang

Mahasiswa PPG Pascasarjana/Universitas PGRI Semarang

Mira Azizah, Universitas PGRI Semarang

Dosen PPG Pascasarjana/Universitas PGRI Semarang

References

Darmadi, A. E. (2023). Implementasi Profil Pelajar Pancasila Dimensi Beriman, Bertakwa Kepada Tuhan dan Berakhlak Mulia di SD. National Conference for Ummah, 328-331.

Dwiputri, F. A., & Anggraeni, D. (2021). Penerapan Nilai Pancasila dalam Menumbuhkan Karakter Siswa Sekolah Dasar yang Cerdas Kreatif dan Berakhlak Mulia . Jurnal Pendidikan Tambusai, 1267-1273.

Hamriani, & Sudirman, S. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka dalam Penguatan Profil Pancasila di SDN 213 Lagoci. Jurnal PGSD Universitas Lamappapoleonro, 108-118.

Inayah, S. F., & Wiyani, N. A. (2022). Pembentukan Karakter Ramah Melalui Pembiasaan Senyum, Sapa, Salam, Sopan, Santun (5s) Pada Anak Usia Dini. ASGHA: Journal of Children Studies, 12-25.

Irawati, D., Iqbal, A. M., Hasanah, A., & Arifin, B. S. (2022). Profil pelajar Pancasila sebagai upaya mewujudkan karakter bangsa . Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 1224-1238.

Ismail, M. J. (2021). Pendidikan Karakter Peduli Lingkungan dan Menjaga Kebersihan di Sekolah. Guru Tua: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 59-68.

Kartini, D., & Dewi, D. A. (2021). Implementasi Pancasila dalam Pendidikan Sekolah Dasar. EduPsyCouns: Journal of Education, Psychology and Counseling, 113-118.

Lubaba, M. N., & Alfiansyah, I. (2022). ANALISIS PENERAPAN PROFIL PELAJAR PANCASILA DALAM PEMBENTUKAN KARAKTER PESERTA DIDIK DI SEKOLAH DASAR. Edusaintek: Jurnal Pendidikan, Sains Dan Teknologi, 687-706.

Maduwu, E. S. (2023). ANALISIS PELAKSANAAN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN PANCASILA DAN KEWARGANEGARAAN DALAM PEMBENTUKAN KARAKTER SISWA KELAS 2 TKJ SMK NEGERI 1 TOMA. CIVIC SOCIETY RESEARCH and EDUCATION : Jurnal Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 12-27.

Rohmah, N. N., Markhamah, Narimo, S., & Widyasari, C. (2023). Strategi Penguatan Profil Pelajar Pancasila Dimensi Berkebhinekaan Global Di Sekolah Dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 1254-1269.

Saputri, P. Y., Prayitno, H. J., Kusumaningtyas, D. A., & Syaadah, H. (2023). Menumbuhkembangkan Karakter Cinta Tanah Air melalui Lomba Kemerdekaan pada Siswa Sanggar Bimbingan IKABA IMABA, Malaysia. Buletin KKN Pendidikan, 46-55.

Suardi. (2023). Penguatan Karakter Beriman, Bertaqwa kepada Tuhan yang Maha Esa, dan Berakhlak Mulia melalui Kegiatan HIMA Prodi PPKn. PADARINGAN (Jurnal Pendidikan Sosiologi Antropologi), 117-130.

Sulistiawati, A., Khawani, A., Yulianti, J., Kamaludin, A., & Munip, A. (2023). Implementasi profil pelajar Pancasila melalui proyek bermuatan kearifan lokal di SD Negeri Trayu. Jurnal Fundadikdas (Fundamental Pendidikan Dasar).

Tirsa, A., & Mastiah. (2023). DIMENSI PROFIL PELAJAR PANCASILA DALAM CERITA RAKYAT "TUPAI DAN DELAK". Bestari: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 203-208.

Ulandari, S., & Rapita, D. D. (2023). Implementasi Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila sebagai Upaya Menguatkan Karakter Peserta Didik. Jurnal Moral Kemasyarakatan, 116-132.

Downloads

Published

2024-04-01

Issue

Section

Articles

Citation Check