Penerapan Model Pembelajaran SAVI Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran PPKn Kelas III
DOI:
https://doi.org/10.31100/dikdasmatappa.v7i3.3608Abstract
The problem in this research is the low student learning outcomes in Civics subjects. The objectives of this research are: 1) To determine the process of implementing the SAVI learning model in class III PPKn learning at UPTD SD Negeri 43 Parepare. 2) To determine the improvement in PPKn learning outcomes through the SAVI learning model for class III UPTD students at SD Negeri 43 Parepare. This research approach is a qualitative approach with the type of research being classroom action research. Data collection techniques and procedures are observation, documentation tests and reflection sheets. Next, the data is analyzed and processed descriptively qualitatively. The indicator of the success of this research is if the SAVI implementation process and student learning outcomes are in good qualifications. The results of research in cycle 1 were in sufficient qualifications (C), while the results of research in cycle II were in good qualifications (B). Conclusion: The application of the SAVI learning model can improve learning outcomes in PPKn subjects for class III UPTD students at SD Negeri 43 Parepare.
References
Depdiknas, (2006). Permendiknas No.22 Tahun 2006 Tentang Standarisasi Sekolah Dasar Dan Menengah. Depdiknas, Jakarta.
Drs. Muslimin, M.Ed. (2023). Model-Model Pembelajaran Sains Di sekolah Dasar Efektif dan Menyenangkan. Purbalingga: CV. Eureka Media Askara.
Hasan, K., Asmaul, & Nurjannah. (2021). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran SAVI Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar Di Kabupaten Soppeng. Jurnal Pendidikan, 1(2), 81–92.
Hasan, K., Mukhlisa, N., Lestari, A., 2020. Penerapan Model Somatic, Auditory, Visualization, Dan Intellectual (SAVI) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran IPS Siswa Kelas IV. Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan 4,165.
Hattie, J., & Yates, G. (2021). Pembelajaran yang terlihat dan ilmu tentang bagaimana kita belajar. Routledge.
Indonesia, Undang-Undang 2002, Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 3 Tahun 2002 Tentang Pertahanan Negara, Jakarta.
Mulyati, E., & Watini, S. (2022). Implementasi Model ATIK untuk Meningkatkan Literasi Numerasi Menggunakan Bahan Loostpart di TK Mutiara Setu. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(2), 652–656. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i2.478
Nugrahani, faridah. (2014). Metode Penelitian Kualitatif Dalam Penelitian Pendidikan Bahasa. Solo: Cakra Books.
Nurmalinda. 2022. Penerapan Model Pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar siswa materi ekonomi di kelas IV SD Negeri 22 Salongge kabupaten Enrekang. Skripsi. Makassar: Fakultas Ilmu Pendidikan.
Pangalila, T. (2017). Peningkatan Civic Disposition Siswa melalui Pkn. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 7(1), 101.
Rosalina, E., & Pertiwi, H. C. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran SAVI (Somatic,auditory, Visual, dan Intelektual) terhadap Kemampuan Komunikasi Matematika Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika Judika Education, 1(2), 71-8.
Susilowati, D. (2018). Penelitian Tindakan Kelas (PTK) Solusi Alternatif Problematika Pembelajaran. Jurnal edunomika. Vol .2(1).
Sutarna, Nana. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Savi (Somatic, Auditory, Visual, Intellectually) Terhadap Hasil Belajar siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Profesi Guru. Vol 5(2), 119.
Tuken, Ritha. (2016). “Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Role Playing.” Publikasi Pendidikan VI(Ktsp 2006):123–29.
Yulia, Shasliani, and Isnawati. 2021. “Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Savi (Somatic , Auditory , Visual Dan Intellectualy) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Pada Siswa Kelas IV UPT SDN 106 Pinrang.” Jurnal Publikasi Pendidikan 20(30):1-9.