Pengembangan Media Membaca Berbasis Android “Si Tepat” Pada Mapel Bahasa Indonesia Kelas I SD
DOI:
https://doi.org/10.31100/dikdasmatappa.v7i4.3620Keywords:
Media, Berbasis Android, Si TepatAbstract
The research aims to determine the development of Android-based media "SI TEPAT" that can be used as an interesting learning media in elementary schools. The research method used is research and development using the Sugiyono model with several steps, namely: potential and problems, data collection, product design, design validation, design revision, and field trials. The population and samples taken were grade 1 students at 3 elementary schools in Wonoboyo District consisting of Wates State Elementary School, Kebonsari 2 Elementary School, and Semen State Elementary School. The research results show that the Android-based application SI TEPAT is very effective as a learning medium. The results obtained from the test results carried out on teachers and students showed that the teacher response was 96.33% or very appropriate and the student response was 87.61% or very appropriate. The benefits of Android-based media "SI TEPAT" can be used as a learning medium to help make it easier for students to learn Indonesian starting reading material.
References
(Rizki Maharani et al., 2023) Risalatul Mu’awanah Umar, Henry Januar Saputra, & Rofian. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Calistung “Bilar” Berbasis Android. Dimensi Pendidikan, Vol 17, No (3), 70–81.
Ali, M. (2020). Pembelajaran Bahasa Indonesia Dan Sastra (Basastra) Di Sekolah Dasar. PERNIK : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 35–44. https://doi.org/10.31851/pernik.v3i2.4839
Astuti, I. P., Ariyadi, D., & Sumaryanti, L. (2020). Prototipe Media Pembelajaran Berbasis Android Untuk Membaca Permulaan. Simetris: Jurnal Teknik Mesin, Elektro Dan Ilmu Komputer, 11(1), 151–156. https://doi.org/10.24176/simet.v11i1.3791
Damaiyanti, R., Satrijono, H., Hutama, F. S., Ningsih, Y. F., & Alfarisi, R. (2021). Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Kelas I SDN Patrang 01 Jember pada Masa Pembelajaran Daring. Jurnal Ilmu Pendidikan Sekolah Dasar, 8(2), 75. https://doi.org/10.19184/jipsd.v8i2.24990
Fauzan Febriansyah, M., & Sumaryana, Y. (2021). Pengembangan Aplikasi Media Pembelajaran Sekolah Dasar Menggunakan Metode Multimedia Development Life Cycle (MDLC). Informatics and Digital Expert (INDEX), 3(2), 61–68. https://doi.org/10.36423/index.v3i2.838
Fauziah, H., & Hidayat, M. T. (2022). Efektivitas Penggunaan Aplikasi Belajar ”Ayo Belajar Membaca” dan ”Marbel Membaca” pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 4825–4832. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2944
Kharisma, G. I., & Arvianto, F. (2019). Pengembangan aplikasi android berbentuk education games berbasis budaya lokal untuk keterampilan membaca permulaan bagi siswa kelas 1 SD/MI. Premiere Educandum : Jurnal Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran, 9(2), 203. https://doi.org/10.25273/pe.v9i2.5234
Laely, I. N. (2021). Pengembangan Media KUSUKA untuk Keterampilan Membaca Permulaan Siswa Kelas I Sekolah Dasar. Jpgsd, 09, 3145–3154.
Laely, I. N. (2021). Pengembangan Media KUSUKA untuk Keterampilan Membaca Permulaan Siswa Kelas I Sekolah Dasar. Jpgsd, 09, 3145–3154.
Moraza, A., & Nurhastuti. (2021). Mengurangi Kesalahan Membaca Permulaan Pada Anak Disleksia (X) Melalui Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Game Secil. Jurnal Penelitian Pendidikan Kebutuhan Khusus, 9(1), 35–43. http://ejournal.unp.ac.id/index.php/jupekhu/article/view/111260/104556#
Musafa’ah, M., & Komalasari, D. (2020). Pengembangan Aplikasi Mobile Membaca Permulaan Untuk Usia 5-6 Tahun. Jurnal PAUD Teratai, 9(1), 1–10.
Prabowo, I. A., Wijayanto, H., Yudanto, B. W., & Nugroho, S. (2021). Buku Ajar: Pemrograman Mobile Berbasis Android (teori, latihan dan tugas mandiri). Lembaga Penelitian dan Pengabdian pada Masyarakat Universitas Dian Nuswantoro. https://books.google.co.id/books?id=M3QrEAAAQBAJ
Prabowo, I. A., Wijayanto, H., Yudanto, B. W., & Nugroho, S. (2021). Buku Ajar: Pemrograman Mobile Berbasis Android (teori, latihan dan tugas mandiri). Lembaga Penelitian dan Pengabdian pada Masyarakat Universitas Dian Nuswantoro. https://books.google.co.id/books?id=M3QrEAAAQBAJ
Pramesti, F. (2018). Analisis Faktor-Faktor Penghambat Membaca Permulaan pada Siswa Kelas 1 SD. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 2(3), 283. https://doi.org/10.23887/jisd.v2i3.16144
Rahayu, P. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif IPA Berbasis Teknologi Pada Materi Perubahan Wujud Benda Untuk Siswa Kelas III Di SDN Wonorejo 1/321. Research Journal, 9(1), 1–10. http://dx.doi.org/10.31219/osf.io/nt7mh
Rahayu, P. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif IPA Berbasis Teknologi Pada Materi Perubahan Wujud Benda Untuk Siswa Kelas III Di SDN Wonorejo 1/321. Research Journal, 9(1), 1–10. http://dx.doi.org/10.31219/osf.io/nt7mh
Ratnawulan, T., Abdul, H., Sauzan, Q., & Putri, A. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Membaca Permulaan Melalui Permainan Papan Kata Bagi Anak Tunagrahita Ringan. 6(4), 6688–6694.
Rizki Maharani, I., Aldi Mukti Al Bukhori, & Lina Putriyanti. (2023). Peranan Bahasa Indonesia Sebagai Bahasa Pengantar Dalam Dunia Pendidikan Serta Faktor Yang Mempengaruhinya. Prosiding Sendika, 4(1), 368–368. http://conference.upgris.ac.id/
Rumidjan, Rumidjan, Sumanto, S., & Badawi, A. (2017). Pengembangan Media Kartu Kata Untuk Melatih Keterampilan Membaca Permulaan Pada Siswa Kelas 1 Sd. Sekolah Dasar: Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan, 26(1), 62–68. https://doi.org/10.17977/um009v26i12017p062
Suleman, D., Hanafi, Y. R., & Rahmat, A. (2021). Meningkatkan Kemampuan Siswa Membaca Permulaan Melalui Metode Scramble Di Kelas II SDN 3 Tibawa Kabupaten Gorontalo. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 7(2), 713. https://doi.org/10.37905/aksara.7.2.713-726.2021
Suleman, D., Hanafi, Y. R., & Rahmat, A. (2021). Meningkatkan Kemampuan Siswa Membaca Permulaan Melalui Metode Scramble Di Kelas II SDN 3 Tibawa Kabupaten Gorontalo. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 7(2), 713. https://doi.org/10.37905/aksara.7.2.713-726.2021
Widyowati, F. T., Rahmawati, I., & Priyanto, W. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Membaca Mengeja Berbasis Aplikasi Untuk Kelas 1 Sekolah Dasar. International Journal of Community Service Learning, 4(4), 332–337. https://doi.org/10.23887/ijcsl.v4i4.29714